Schijfremmen achter Defender 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: Schijfremmen achter Defender 90

Berichtdoor JoostKenya » 26 Okt 2013, 08:19

Gerard schreef:Later bleek op de APK remmenbank dat de verhouding voor/achter niet helemaal goed was, tegen de grens van het toelaatbare.
Ik heb toen de (2.5 n/a) hoofdremcilinder/booster vervangen door een gebruikte set uit een 300Tdi voor een paar tientjes en het is perfect ....

Gerard

Je moet in dat geval denk ik wel de scheidingsklep van het oorspronkelijk systeem verwijderen. Latere types hebben geen scheidingsklep meer.

Want als ik naar de constructie van de scheidingsklep kijk zou ik denken dat het circuit naar de vooras automatisch altijd onder dezelfde druk staat als het circuit naar de achteras. Anders zou de scheidingszuiger namelijk niet in evenwicht zijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2013, 09:17

Ik denk dat de druk in beide circuits altijd gelijk is in de juiste samenstelling van hoofd en werk cilinders. Immers, in de hoofdremcilinder druk je tegen het ene zuigertje, en door de vloeistof achter het eerste zuigertje wordt de tweede verplaatst. De zuigertjes raken elkaar tijdens remmen alleen als er lucht of lekkage in het eerste circuit zit.
Of wanneer een circuit te weinig drukopbouw heeft omdat het meer vloeistofverplaatsing vraagt dan dat de hoofdremcilinder levert
verschil wordt veroorzaakt in de hoeveelheid vloeistofverplaatsing lijkt me. Voor trommelremmen heeft landrover ook verschillende cilindertjes. Als je daar een verkeerde neemt dus met te grote of te kleine diameter klopt de vloeistofverplaatsing niet meer met die van de hoofdremcilinder, met verkeerd remgedrag tot gevolg
gone

Pike

Berichtdoor Pike » 26 Okt 2013, 09:41

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik kan in ieder geval alvast op zoek naar een Discovery as.
Kan die er alvast onder.
Zal de komende tijd nog wel heel veel vragen hebben!

Maak normaliter altijd wel een verslag, maar zie op dit forum geen afdeling 'projecten'.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2013, 10:36

gewoon per project, of voor je hele auto een topic in techniek zetten
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 26 Okt 2013, 15:53

Roger B. schreef:Ik denk dat de druk in beide circuits altijd gelijk is in de juiste samenstelling van hoofd en werk cilinders. Immers, in de hoofdremcilinder druk je tegen het ene zuigertje, en door de vloeistof achter het eerste zuigertje wordt de tweede verplaatst.

Ik zou ook denken dat dat bij een Landrover het geval is. Dus dat de drukken in beide circuits altijd gelijk zijn, tenzij er een lek circuit is.

Maar als je goed naar het plaatje in de volgende link kijkt hoeft dat niet per definitie zo te zijn.
http://www.marcovw.nl/Woordenboek/h/hoo ... linder.htm
Het hangt er vanaf welke druk er op het uiteinde van het blauwe stifje tussen de zuiger en de secundaire zuiger staat. Als op dat stifje bijvoorbeeld door extra afdichting omgevingsdruk staat dan wordt de druk in circuit 2 automatisch lager dan in circuit 1. Dus je kunt daar theoretisch wel mee spelen maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat gedaan wordt. Daarom mijn opmerking over de scheidingsklep. Om het zeker te weten zouden we een remcylinder van een 300Tdi uit elkaar moeten halen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2013, 16:35

[quote=van de link die je gaf]Tijdens het remmen:
De bedieningszuiger (1) beweegt naar rechts. Omdat vloeistof niet samendrukbaar is, verplaatst de vloeistof ook de secundaire zuiger. Zou er een lek in het primaire systeem zitten, dan komt er een mechanisch contact tussen de primaire- en de secundaire zuiger.
[/quote ]

dat stiftje komt pas tegen de secundaire zuiger als er in het primaire systeem geen druk opgebouwd wordt ... in normale situaties drukt de primaire zuiger via de vloeistof tegen de secundaire als je pedaal in één stand houdt en beide zuigers dus niet meer bewegen dan zal er aan beide zijden van zuiger twee dus gelijke druk heersen...
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 27 Okt 2013, 07:17

Roger B. schreef:dat stiftje komt pas tegen de secundaire zuiger als er in het primaire systeem geen druk opgebouwd wordt ... in normale situaties drukt de primaire zuiger via de vloeistof tegen de secundaire als je pedaal in één stand houdt en beide zuigers dus niet meer bewegen dan zal er aan beide zijden van zuiger twee dus gelijke druk heersen...

Dat plaatje is een voorbeeld.
Laat ik het zo zeggen: Ik kan een remcilinder bedenken waarbij de drukken in beide circuits verschillend zijn. Maar dat wordt een ingewikkelde constructie met een extra afdichting. Bij de remcilinders die ik ooit uit elkaar gehaald heb, heb ik zoiets nog nooit gezien.
En daarom weet ik voor 99% zeker dat de drukken van een 300Tdi remcilinder gewoon gelijk zijn.

Terug naar “Techniek”