Hallo Experts,
Tijdens het proefdraaien van een motorblok waar ik nog weinig van snap merk ik dat er wat olie lekt.
Het betreft een 2.25 benzine blok met 3 lagers.
Het lekt dan langs de seal van het motorblok deksel (hoe heet dit ding echt?) bij de groene pijlen lekt het, maar dan aan de andere kant van het blok voornamelijk. Ik neem aan dat de uitstekende schroeven bovenop (rode pijlen) dit horen aan te drukken en deze zitten niet heel erg vast. Heeft iemand enig idee hoe vast deze mogen ? Kan het kwaad als ze TE vast gedraaid worden ? Ik heb een torque wrench dus als iemand kan aangeven hoeveel nm of pound per square feet deze moeten dan kan ik dat testen/toepassen.
Hoor het graag ! groeten,
Michiel
Aandraaien deksel van motor
Re: Aandraaien deksel van motor
Michiel, die pakking noemen we de kleppendekselpakking, meestal gemaakt van kurk of een rubbersoort.
zou niet mogen lekken, hooguit wat zgn zweten.
de drie met rode pijlen zijn idd de bouten,bij een pakking van goede conditie zou goed handvast aandraaien goed moeten zijn.
om de dichtheid van de pakking te verbeteren gebruikt men ook wel eens wat vloeibare pakking erbij, ik ben er geen fan van, die combinatie van de vaste pakking omsmeerd met vloeibare pakking.
zou niet mogen lekken, hooguit wat zgn zweten.
de drie met rode pijlen zijn idd de bouten,bij een pakking van goede conditie zou goed handvast aandraaien goed moeten zijn.
om de dichtheid van de pakking te verbeteren gebruikt men ook wel eens wat vloeibare pakking erbij, ik ben er geen fan van, die combinatie van de vaste pakking omsmeerd met vloeibare pakking.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- RobStewart
MichielG schreef:... Heeft iemand enig idee hoe vast deze mogen ?
So with a dry cork gasket with no vloiebar pakking then you are looking at 8 to 11Nm or 6 to 8lbs ft. Anything else and it will leak like buggery, it's the most common cause of leaks, over tightening.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Bedankt heren,
Als ik het goed begrijp gebruik de torque wrench op 11 nm en als hij daar al overheen is of nog steeds lekt op 11nm een nieuwe pakking kopen en opnieuw proberen. Verbeter me als ik het fout heb
Michiel
Als ik het goed begrijp gebruik de torque wrench op 11 nm en als hij daar al overheen is of nog steeds lekt op 11nm een nieuwe pakking kopen en opnieuw proberen. Verbeter me als ik het fout heb
Michiel
MichielG schreef:Bedankt heren,
Michiel
klopt. maar zoals roger ook zei, dat is de maximale waarde, dus iets minder is beter.. vaster kan altijd nog (tot natuurlijk die max waarde
nieuwe pakking kost overigens maar een paar centen.. dus daar zou ik zeker niet over twijfelen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Verder aandraaien heeft niet gewerkt, maar gelukkig is de nieuwe seal is binnen en tevens een momentsleutel voor de lagere regionen (had alleen een 40 - 240nm). Morgen hopelijk een momentje de seal erop te zetten en is het lekken voorbij
Geen saus en en of andere troep maar puur dat dingetje toch ?
Geen saus en en of andere troep maar puur dat dingetje toch ?
-
Roger B.
varieert, heb je de kurk of de rubber versie?
beiden zouden droog gemonteerd moeten kunnen worden.... bij kurk zou ik persoonlijk een dun uitgesmeerd laagje blue hylomar toepassen
beiden zouden droog gemonteerd moeten kunnen worden.... bij kurk zou ik persoonlijk een dun uitgesmeerd laagje blue hylomar toepassen
gone
Roger B. schreef:varieert, heb je de kurk of de rubber versie?
Ik moet de verpakking nog open maken maar voor de zekerheid alvast een dergelijke tube besteld voor in de (nabije) toekomst. Tnx
Nieuwe pakking zit erop met 10 nm (had geen kleiner meetbaar niveau) en hij lekt niet meer. Bedankt voor de hulp mannen.