Hallo
Ik heb een freelander 1 en deze maakt sinds kort rare geluiden als ik met een snelheid van meer van 60km/h door een bocht ga. Ik vind het geluid lijken op het geluid van een trein die over het spoor dendert. Zodra ik de bocht door ben en het stuur weer recht heb, is het geluid weer weg. Het geldt voor beide kanten op.
Weet iemand wat het is???
Groetjes jessica
Rare geluiden in de bocht
- RobStewart
Re: Rare geluiden in de bocht
Ok, Jessica,
Does the noise come from the front or rear, left or right hand side (yes I understand that it makes the noise as you turn left or right)
It could be any one of the following.
Banden Gekupped (but you would also get this to a certain or lesser extent in a straight line)
Wiel Lager (normally the right rear)
Rear Differential
IRD
Viscous Coupling
Homokenetische (normally right front)
The only real way to do a diagnosis is to drive it, preferably on a 2 post lift.
The IRD and Viscous coupling are documented on the kennisbank http://lrch.nl/kennisbank/freelander1
Rob
Does the noise come from the front or rear, left or right hand side (yes I understand that it makes the noise as you turn left or right)
It could be any one of the following.
Banden Gekupped (but you would also get this to a certain or lesser extent in a straight line)
Wiel Lager (normally the right rear)
Rear Differential
IRD
Viscous Coupling
Homokenetische (normally right front)
The only real way to do a diagnosis is to drive it, preferably on a 2 post lift.
The IRD and Viscous coupling are documented on the kennisbank http://lrch.nl/kennisbank/freelander1
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Hoi Jessica,
Als je steentjes in je bandenprofiel hebt vastzitten, kan dat ook vreemde geluiden in de bocht geven.
Even met bv een schroevendraaier ze eruit friemelen en weg is het geluid.
Succes.
Als je steentjes in je bandenprofiel hebt vastzitten, kan dat ook vreemde geluiden in de bocht geven.
Even met bv een schroevendraaier ze eruit friemelen en weg is het geluid.
Succes.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
- Timo Roovers
Hej,
Ik heb ook een freelander 1 met hetzelfde probleem. Heb hier veel over gezcbt/rondgevraagd en ik kan je bijna garanderen dat het probleem begonnen is bij de visco. Als je deze met de cardanassen ertussen uit haalt (dit kan zonder problemen, je kunt er dan toch nog mee rondrijden) dan hoor je waarschijnlijk niks meer. Let echter op want de visco alleen vervangen is waarschijnlijk niet genoeg. Dit heb ik geprobeert maar er komt nog steeds geluid vanuit de aandrijving. Het zit namelijk zo dat wanneer je visco cast gaat zitten, deze uiteindelijk ook je differentieel en/of ird(soort tussenbak) stukmaakt. Allemaal geen goedkope onderdelen dus ik adviseer eerst na te gaan wat er allemaal stuk is. Dit is zelf moeilijk na te gaan dus zoals ik al zei, eerst de visco ertussenuit om tek ijken of dat verschil maakt.
Veel mensen gebruiken dit ook als permanente oplossing juist omdat de onderdelen zo duur zijn. Ikzelf ben hier niet zon fan van maargoed.
Voor prijzen moet je denken aan het volgende.
Visco met een beetje zoeken:€400
Ird(als ik me niet vergis):vanaf €500
En je differentieel is afhankelijk van wat er stuk is en of je het zelf kunt
maken.
Veel succes verder
Ik heb ook een freelander 1 met hetzelfde probleem. Heb hier veel over gezcbt/rondgevraagd en ik kan je bijna garanderen dat het probleem begonnen is bij de visco. Als je deze met de cardanassen ertussen uit haalt (dit kan zonder problemen, je kunt er dan toch nog mee rondrijden) dan hoor je waarschijnlijk niks meer. Let echter op want de visco alleen vervangen is waarschijnlijk niet genoeg. Dit heb ik geprobeert maar er komt nog steeds geluid vanuit de aandrijving. Het zit namelijk zo dat wanneer je visco cast gaat zitten, deze uiteindelijk ook je differentieel en/of ird(soort tussenbak) stukmaakt. Allemaal geen goedkope onderdelen dus ik adviseer eerst na te gaan wat er allemaal stuk is. Dit is zelf moeilijk na te gaan dus zoals ik al zei, eerst de visco ertussenuit om tek ijken of dat verschil maakt.
Veel mensen gebruiken dit ook als permanente oplossing juist omdat de onderdelen zo duur zijn. Ikzelf ben hier niet zon fan van maargoed.
Voor prijzen moet je denken aan het volgende.
Visco met een beetje zoeken:€400
Ird(als ik me niet vergis):vanaf €500
En je differentieel is afhankelijk van wat er stuk is en of je het zelf kunt
maken.
Veel succes verder
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001
- peter191064
freebee82 schreef:Hallo
Ik heb een freelander 1 en deze maakt sinds kort rare geluiden als ik met een snelheid van meer van 60km/h door een bocht ga. Ik vind het geluid lijken op het geluid van een trein die over het spoor dendert. Zodra ik de bocht door ben en het stuur weer recht heb, is het geluid weer weg. Het geldt voor beide kanten op.
Weet iemand wat het is???
Groetjes jessica
Ook een FL rijder, ziet eruit dat Visco en/of bijbehorende lagers niet best meer zijn.
Ik heb ook wel eens een bonkend geluid als ik een rotonde neem, ligt er maar net aan of visco star is of niet denk ik.
Op één of andere manier blijft ie wel eens plakken en gaat de tussen-as even klapperen. Soort van onbalans.
Check misschien ook de tussen-as op slechte kruisjes.
Peter
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
-
stefvanherk
Als je visco kapot is heb je waarschijnlijk ook vreemde slijtage van de achterbanden
Land Rover 90 2.5benz. Ex Zwitserse PTT
Daar ben ik dan mooi klaar mee.... eerst maar eens sparen dan maar. 
freebee82 schreef:Daar ben ik dan mooi klaar mee.... eerst maar eens sparen dan maar.
Of je laat die as er even onderuit halen en rijdt vrolijk op 2wd door.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:freebee82 schreef:Daar ben ik dan mooi klaar mee.... eerst maar eens sparen dan maar.
Of je laat die as er even onderuit halen en rijdt vrolijk op 2wd door.......
Precies, want als je doorrijdt zonder voorzorgen dan moet je snel nog verder doorsparen, dwz, als je er tijdig bij bent is het alleen de visco, rijdt je door dan wordt het vanzelf steeds meer.
Groeten MarcS
Dat was idd mijn volgende vraag. Ik zal snel een afspraak maken bij de dealer