Flikkerend laadstroomlampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 19 Okt 2013, 17:07

Hallo allemaal,

Ik heb een flikkerend/vaag brandend laadstroomlampje dus ik vermoed dat mijn dynamo het heeft begeven, een Lucas LRA101. Nu vroeg ik me af, er zit een connector op met 3 aansluitingen 2 dikke bruine en een dunne bruine draad. De tweede dikke draden lopen volgens mij gewoon parallel naar mijn startmotor. De dunne draad lijkt me voor de spanningsregelaar alleen zou er dan circa 12 volt op moeten staan. Er staat echter helemaal geen spanning op. Weet iemand waar die draad de 12V meetspanning zou moeten aftappen normaal gesproken?

Arthur

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor VeeTee » 19 Okt 2013, 18:31

Afgeleid van je forumnaam betreft het waarschijnlijk een Defender 110, maar vermelding van type, bj etc. is soms wel handig... ;)

Volgens het schema zou de zwarte massa zijn, de dikke bruine de plus die via de startmotor met de accu verbonden is, en de de dunne bruine is met de "diagnostic socket" verbonden - althans bij de 300 Tdi (met de nieuwerwetse TD5 en Puma ben ik niet zo bekend).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2013, 20:07

't Zou mij niet verbazen alsde spanningsregelaar is "ingebouwd", dwz direct tegen/geintegreerd met de dynamo is, dus daar vind je dan geen draadje van.

Groeten MarcS

PS Flikkerende laadstroomlampjes: vaak hetzij een slechte massa-kabel danwel versleten koolborstels

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor RobStewart » 19 Okt 2013, 20:31

Circuit Diagram for a 1983 V8 Petrol 110 with Edelbrock Carb ;)

Circuit Diagram 1983 V8.pdf
(225.68 KiB) 318 keer gedownload


Oh and the LRA101 is the 16ACR or 17 ACR Lucas unit, it should be the A115 ;)

Alternator Diagnostics 1983 V8.pdf
(335.04 KiB) 442 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 10:00

VeeTee schreef:Afgeleid van je forumnaam betreft het waarschijnlijk een Defender 110, maar vermelding van type, bj etc. is soms wel handig... ;)

Volgens het schema zou de zwarte massa zijn, de dikke bruine de plus die via de startmotor met de accu verbonden is, en de de dunne bruine is met de "diagnostic socket" verbonden - althans bij de 300 Tdi (met de nieuwerwetse TD5 en Puma ben ik niet zo bekend).



Sorry, inderdaad een 110 V8 uit 1983.

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 10:23

RobStewart schreef:Circuit Diagram for a 1983 V8 Petrol 110 with Edelbrock Carb ;)

Circuit Diagram 1983 V8.pdf


Oh and the LRA101 is the 16ACR or 17 ACR Lucas unit, it should be the A115 ;)

Alternator Diagnostics 1983 V8.pdf


Rob


De connector van de LRA101 (eigenlijk niet de juiste dynamo dus) heeft als ik Google 2 B+ aansluitingen en een D+ aansluiting. Volgens http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html (leek een aardige site over dynamo basics :? ) zou de D+ 'an auxiliary output connection for external control gear or split charge relays' zijn. Maar als ik het circuit diagram van de Laro (met Edelbrock :lol: ) bekijk is de D+ dus gewoon de aansluiting van het -in mijn geval flikkerende- dashboard laadstroom controle lampje.

Ik heb de officiele RTC5086E (=A115) maar besteld bij Craddock, http://www.johncraddockltd.co.uk/land-r ... ed-v8.html. Maar dan ben ik benieuwd hoe de 'battery sensed' wordt aangesloten, zal er een 4e aansluiting op de dynamo zitten?

Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor VeeTee » 20 Okt 2013, 10:34

Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?


Klopt. Als het lampje brandt of flikkert geeft de dynamo geen of niet de juiste laadspanning. Kan bijv. een defecte regelaar of versleten koolborstels zijn. Nieuwe dynamo of oude laten nakijken/reviseren. De laadspanning is inderdaad 13.8 - 14.4 V.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2013, 11:08

VeeTee schreef:
Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?


Klopt. Als het lampje brandt of flikkert geeft de dynamo geen of niet de juiste laadspanning. Kan bijv. een defecte regelaar of versleten koolborstels zijn. Nieuwe dynamo of oude laten nakijken/reviseren. De laadspanning is inderdaad 13.8 - 14.4 V.


Let op: Als de bekabeling, met name de massa, van de accu niet deugt dan krijg je rare effecten -- teken maar even een schemaatje, de accu gaat dan "zweven" (dit ondanks zijn gewicht), eventueel gaat het lampje dan dus ook branden.
Ik zou zelf eens op pad gaan met de multimeter, kijken welke boord- en accu-klem- & accu-pool-spanningen je meet, en ook kijken of je geen spanningverschil tussen de verschillende massa-punten meet.

MarcS

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor Arthur 110 » 20 Okt 2013, 13:26

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:
Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?


Klopt. Als het lampje brandt of flikkert geeft de dynamo geen of niet de juiste laadspanning. Kan bijv. een defecte regelaar of versleten koolborstels zijn. Nieuwe dynamo of oude laten nakijken/reviseren. De laadspanning is inderdaad 13.8 - 14.4 V.


Let op: Als de bekabeling, met name de massa, van de accu niet deugt dan krijg je rare effecten -- teken maar even een schemaatje, de accu gaat dan "zweven" (dit ondanks zijn gewicht), eventueel gaat het lampje dan dus ook branden.
Ik zou zelf eens op pad gaan met de multimeter, kijken welke boord- en accu-klem- & accu-pool-spanningen je meet, en ook kijken of je geen spanningverschil tussen de verschillende massa-punten meet.

MarcS


Zie bijlage, dan is dat het schemaatje denk ik. De functie van weerstand 63 is denk ik dat als het lampje kapot is, toch de accuspanning wordt doorgegeven aan de dynamo, m.a.w. het lamp contact aan de dynamo doet tevens dienst als spanningregelaar aansluitpunt voor een extern meetpunt? Alleen waaron zou het lampje gaan branden als de accu 'zweeft', dat zie ik niet zo snel...
Bijlagen
Dynamo.jpg

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Flikkerend laadstroomlampje

Berichtdoor VeeTee » 20 Okt 2013, 13:37

Arthur 110 schreef: Alleen waaron zou het lampje gaan branden als de accu 'zweeft', dat zie ik niet zo snel...


Contact aan, motor uit: op de ene kant van het lampje staat de accuspanning, de andere kant van het lampje is via de dynamo met massa verbonden -> spanningsverschil -> het lampje brand. Start de motor, dynamo gaat spanning leveren, op die andere klant van het lampje staat nu ook spanning -> geen spanningsverschil -> lampje gaat uit.
Als er nu een slechte massa (grote weerstand) is in het circuit, staat er op de ene kant van het lampje een andere spanning dan aan de andere kant van het lampje -> gevolg: lampje brandt flauwtjes of flikkert.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten