Hallo allemaal,
Ik heb een flikkerend/vaag brandend laadstroomlampje dus ik vermoed dat mijn dynamo het heeft begeven, een Lucas LRA101. Nu vroeg ik me af, er zit een connector op met 3 aansluitingen 2 dikke bruine en een dunne bruine draad. De tweede dikke draden lopen volgens mij gewoon parallel naar mijn startmotor. De dunne draad lijkt me voor de spanningsregelaar alleen zou er dan circa 12 volt op moeten staan. Er staat echter helemaal geen spanning op. Weet iemand waar die draad de 12V meetspanning zou moeten aftappen normaal gesproken?
Arthur
Flikkerend laadstroomlampje
Re: Flikkerend laadstroomlampje
Afgeleid van je forumnaam betreft het waarschijnlijk een Defender 110, maar vermelding van type, bj etc. is soms wel handig...
Volgens het schema zou de zwarte massa zijn, de dikke bruine de plus die via de startmotor met de accu verbonden is, en de de dunne bruine is met de "diagnostic socket" verbonden - althans bij de 300 Tdi (met de nieuwerwetse TD5 en Puma ben ik niet zo bekend).
Volgens het schema zou de zwarte massa zijn, de dikke bruine de plus die via de startmotor met de accu verbonden is, en de de dunne bruine is met de "diagnostic socket" verbonden - althans bij de 300 Tdi (met de nieuwerwetse TD5 en Puma ben ik niet zo bekend).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
't Zou mij niet verbazen alsde spanningsregelaar is "ingebouwd", dwz direct tegen/geintegreerd met de dynamo is, dus daar vind je dan geen draadje van.
Groeten MarcS
PS Flikkerende laadstroomlampjes: vaak hetzij een slechte massa-kabel danwel versleten koolborstels
Groeten MarcS
PS Flikkerende laadstroomlampjes: vaak hetzij een slechte massa-kabel danwel versleten koolborstels
- RobStewart
Circuit Diagram for a 1983 V8 Petrol 110 with Edelbrock Carb
Oh and the LRA101 is the 16ACR or 17 ACR Lucas unit, it should be the A115
Rob
Oh and the LRA101 is the 16ACR or 17 ACR Lucas unit, it should be the A115
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Arthur 110
VeeTee schreef:Afgeleid van je forumnaam betreft het waarschijnlijk een Defender 110, maar vermelding van type, bj etc. is soms wel handig...![]()
Sorry, inderdaad een 110 V8 uit 1983.
-
Arthur 110
RobStewart schreef:Circuit Diagram for a 1983 V8 Petrol 110 with Edelbrock Carb![]()
Oh and the LRA101 is the 16ACR or 17 ACR Lucas unit, it should be the A115![]()
Rob
De connector van de LRA101 (eigenlijk niet de juiste dynamo dus) heeft als ik Google 2 B+ aansluitingen en een D+ aansluiting. Volgens http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html (leek een aardige site over dynamo basics
Ik heb de officiele RTC5086E (=A115) maar besteld bij Craddock, http://www.johncraddockltd.co.uk/land-r ... ed-v8.html. Maar dan ben ik benieuwd hoe de 'battery sensed' wordt aangesloten, zal er een 4e aansluiting op de dynamo zitten?
Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?
Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?
Klopt. Als het lampje brandt of flikkert geeft de dynamo geen of niet de juiste laadspanning. Kan bijv. een defecte regelaar of versleten koolborstels zijn. Nieuwe dynamo of oude laten nakijken/reviseren. De laadspanning is inderdaad 13.8 - 14.4 V.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?
Klopt. Als het lampje brandt of flikkert geeft de dynamo geen of niet de juiste laadspanning. Kan bijv. een defecte regelaar of versleten koolborstels zijn. Nieuwe dynamo of oude laten nakijken/reviseren. De laadspanning is inderdaad 13.8 - 14.4 V.
Let op: Als de bekabeling, met name de massa, van de accu niet deugt dan krijg je rare effecten -- teken maar even een schemaatje, de accu gaat dan "zweven" (dit ondanks zijn gewicht), eventueel gaat het lampje dan dus ook branden.
Ik zou zelf eens op pad gaan met de multimeter, kijken welke boord- en accu-klem- & accu-pool-spanningen je meet, en ook kijken of je geen spanningverschil tussen de verschillende massa-punten meet.
MarcS
-
Arthur 110
Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Arthur 110 schreef:Voor mijn automobiele achtergrond begrip: Het laadstroom controle lampje gaat branden wanneer de spanning van de accu hoger is dan de spanning die de dynamo opwekt? En het accu klokje meet gewoon de spanning op de accu met iets van 14 Volt als middenwaarde?
Let op: Als de bekabeling, met name de massa, van de accu niet deugt dan krijg je rare effecten -- teken maar even een schemaatje, de accu gaat dan "zweven" (dit ondanks zijn gewicht), eventueel gaat het lampje dan dus ook branden.
Ik zou zelf eens op pad gaan met de multimeter, kijken welke boord- en accu-klem- & accu-pool-spanningen je meet, en ook kijken of je geen spanningverschil tussen de verschillende massa-punten meet.
MarcS
Zie bijlage, dan is dat het schemaatje denk ik. De functie van weerstand 63 is denk ik dat als het lampje kapot is, toch de accuspanning wordt doorgegeven aan de dynamo, m.a.w. het lamp contact aan de dynamo doet tevens dienst als spanningregelaar aansluitpunt voor een extern meetpunt? Alleen waaron zou het lampje gaan branden als de accu 'zweeft', dat zie ik niet zo snel...
Arthur 110 schreef: Alleen waaron zou het lampje gaan branden als de accu 'zweeft', dat zie ik niet zo snel...
Contact aan, motor uit: op de ene kant van het lampje staat de accuspanning, de andere kant van het lampje is via de dynamo met massa verbonden -> spanningsverschil -> het lampje brand. Start de motor, dynamo gaat spanning leveren, op die andere klant van het lampje staat nu ook spanning -> geen spanningsverschil -> lampje gaat uit.
Als er nu een slechte massa (grote weerstand) is in het circuit, staat er op de ene kant van het lampje een andere spanning dan aan de andere kant van het lampje -> gevolg: lampje brandt flauwtjes of flikkert.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <