Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
2Meter

Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor 2Meter » 15 Okt 2013, 21:31

Hallo allemaal,

Ik heb mijn oog laten vallen op een series III 109 station benzine.
Zoals ik in mijn voorstel post al geschreven had ben ik niet gehinderd door enige Land Rover kennis. En gek veel kennis over autotechniek heb ik eigenlijk ook niet :?
Nu ben ik dus een beetje huiverig dat ik straks een kat in de zak voor de deur heb staan.

De auto zal in principe voor zeer regelmatig (bijna dagelijks) gebruik gaan dienen dus is het van belang dat het geen sleutelproject wordt. Ik begrijp dat een auto van dergelijke leeftijd wat meer "liefde" nodig heeft, maar hij moet het vooral ook doen.

Ik zal zometeen wat gegevens posten van de auto in kwestie en hoop dat mensen met meer ervaring hier mij een beetje kunnen adviseren of het er zo van afstand goed uit ziet, waar op te letten en of mijn plan van aanpak een beetje goed klinkt.

Alvast bedankt.

2Meter

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor 2Meter » 15 Okt 2013, 21:50

Het gaat dus om een series III 109 station benzine
Bj '76
Km stand 62k
Links gestuurd
Safari dak
Lpg installatie met 100 liter tank
Verzinkt chassis
Recaro stoelen voorin
Stoelen met 3 punts gordels achtering
Rocky mountain overdive
Rocky mountain paraboolveren
Rocky mountain deurdinges (weet niet hoe die delen heten)
Auto en motorkap geisoleerd
Dinitrol behandeling
K&N luchtfilter (origineel is ook erbij)
RVS uitlaat
Superwinch vrijlooplier
Nog allerlei dingen die volgens mij van mindere betekenis zijn

Recent vervangen:
Verdeler
Aandrijfassen
Versnelling (ik weet niet of dat omde hele bak gaat)
Remmen compleet
Koppelingscylinder
Startmotor
Nog wat meer dingen

Vraagprijs is dan ook aanzienlijk; 11.500,-

Als ik dat zo lees is deze wagen prima voor alledaags gebruik, toch?
(Evt een weber carb erop denk ik )

Hij ziet er erg mooi en uit; er is duidelijk veel aandacht aan besteed

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2013, 21:57

tja..... het blijft natuurlijk een oude series waar je meer aan moet sleutelen om hem rijdend te houden dan een jongere.... een uit 2000 koop je ook voor dat geld... maar ik neem aan dat belastingvrij ook van belang is?
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Okt 2013, 21:59

Gewoon lomp en bot: niet doen!

En dan nu een wat genuanceerder antwoord: je schrijft in je andere bericht dat je niet wilt dat je auto weken stil staat op zoek naar onderdelen. Dat zal wel los lopen want de onderdelen zijn goed aan te komen. Bij de lokale onderdelenboer of via internet. Denk dat er weinig is dat je niet kunt vinden.

Maar met elke auto van die leeftijd, en zeker Land Rovers, kan er wel eens meer mee mis zijn dan je op het eerste gezicht met je roze bril zou verwachten. Of je moet gaan voor een goed gerestaureerde gaan met bijpassend prijskaartje en dan nog kan er een dag later iets fout gaan. Zeker als je er van afhankelijk bent is dat een minder vooruitzicht. Aan de andere kant: een "normale" auto van 15 jaar oud kan je ook van de een op andere dag in de kou laten staan.

De specs die je geeft zeggen dat er veel aan is gedaan maar of dat de prijs rechtvaardigt? Als het fout gaat betaal je volle bak wegenbelasting de komende jaren. Dan kun je net zo goed voor een veel recenter (en "comfortabeler") model gaan. Daarnaast is de rest van de auto veel belangrijker dan wat er aan vervangen is. De lijst is voor een groot deel om de hoge vraagprijs te onderbouwen.

Heb je er al eens mee gereden? Het is allemaal "net" wat anders dan die Kia waar je uit komt. Een stuk leuker, maar dan moet je er wel van houden ;)

Als je wat op het oog hebt zijn er hier genoeg mensen die hun mening er over kunnen geven, sommige mensen gaan ook met plezier kijken. Rij zondag eens naar De Landsart, daar kun je ze van heel dichtbij zien. Neem je vrouw gerust mee, als die er in moet gaan rijden dan is het wel zo handig dat ze meteen "Ja" zegt!
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 15 Okt 2013, 22:02

Roger B. schreef:tja..... het blijft natuurlijk een oude series waar je meer aan moet sleutelen om hem rijdend te houden dan een jongere.... een uit 2000 koop je ook voor dat geld... maar ik neem aan dat belastingvrij ook van belang is?

Op zich wel, de wegenbelasting voor zo'n ding is niet mals. Maar als ze ieder kabinetsperiode weer aan die regeling gaan lopen sleutelen :(

Ik heb zo 1,2,3 geen "jonge" gevonden voor die prijs, maar misschien zoek ik niet op de juiste plaatsen....

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 15 Okt 2013, 22:07

R1200C schreef:Gewoon lomp en bot: niet doen!

En dan nu een wat genuanceerder antwoord: je schrijft in je andere bericht dat je niet wilt dat je auto weken stil staat op zoek naar onderdelen. Dat zal wel los lopen want de onderdelen zijn goed aan te komen. Bij de lokale onderdelenboer of via internet. Denk dat er weinig is dat je niet kunt vinden.

Maar met elke auto van die leeftijd, en zeker Land Rovers, kan er wel eens meer mee mis zijn dan je op het eerste gezicht met je roze bril zou verwachten. Of je moet gaan voor een goed gerestaureerde gaan met bijpassend prijskaartje en dan nog kan er een dag later iets fout gaan. Zeker als je er van afhankelijk bent is dat een minder vooruitzicht. Aan de andere kant: een "normale" auto van 15 jaar oud kan je ook van de een op andere dag in de kou laten staan.

De specs die je geeft zeggen dat er veel aan is gedaan maar of dat de prijs rechtvaardigt? Als het fout gaat betaal je volle bak wegenbelasting de komende jaren. Dan kun je net zo goed voor een veel recenter (en "comfortabeler") model gaan. Daarnaast is de rest van de auto veel belangrijker dan wat er aan vervangen is. De lijst is voor een groot deel om de hoge vraagprijs te onderbouwen.

Heb je er al eens mee gereden? Het is allemaal "net" wat anders dan die Kia waar je uit komt. Een stuk leuker, maar dan moet je er wel van houden ;)

Als je wat op het oog hebt zijn er hier genoeg mensen die hun mening er over kunnen geven, sommige mensen gaan ook met plezier kijken. Rij zondag eens naar De Landsart, daar kun je ze van heel dichtbij zien. Neem je vrouw gerust mee, als die er in moet gaan rijden dan is het wel zo handig dat ze meteen "Ja" zegt!

Er eerst mee rijden was natuurlijk wel de bedoeling :D
Dank voor je eerlijke antwoord....

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Okt 2013, 22:08

2Meter schreef:
Roger B. schreef:tja..... het blijft natuurlijk een oude series waar je meer aan moet sleutelen om hem rijdend te houden dan een jongere.... een uit 2000 koop je ook voor dat geld... maar ik neem aan dat belastingvrij ook van belang is?

Op zich wel, de wegenbelasting voor zo'n ding is niet mals. Maar als ze ieder kabinetsperiode weer aan die regeling gaan lopen sleutelen :(

Ik heb zo 1,2,3 geen "jonge" gevonden voor die prijs, maar misschien zoek ik niet op de juiste plaatsen....

1976 is niet wegenbelasting vrij als het kabinet zijn zin krijgt. En al helemaal niet op LPG...

En je hebt inderdaad niet echt gezocht want er zijn er (in 5 minuten klikken) zat te vinden voor dat geld die een stuk jonger zijn...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Okt 2013, 22:14

2Meter schreef:

Kijk hier eens: http://www.gaspedaal.nl/Land-Rover/Defe ... srt=pr&p=2

Deze worden niet gauw belastingvrij*, dus da's misschien een minpuntje, aan de andere kant, als het een goeie is en niet toevallig een echte zeperd dan rijdt ie nog jaren met weinig ongemak.
Bedenk dat een Td5 redelijk gewoon rijdt en op de langere einden (met wat goede wil) 1:11 of beter kan rijden. En bedenk ook dat een 110 gewoon een "auto" is met wat extra, en een 109 toch meer een tractor die op een auto wil lijken.

En vraag vooral aan je vrouw of ze eens een proefrit wil maken ... mijn wederhelft heeft een hand vol rijlessen genomen voor ze paniek-vrij achter het stuur zat (met als nadeel dat ze nu de auto ook vrijwillig meeneemt, en als voordeel dat je als passagier geen last meer hebt van paniekaanvallen).

* Eentje van 1976 is nu belastingvrij, wordt op LPG weer belastingplichtig tot 2016, zonder LPG valt ie in een restrictieve overgangsregeling (als de plannen door gaan). Anyway, als de plannen door gaan is dan een nieuwe de eerste twee jaar ± net zo duur in de belasting.

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 15 Okt 2013, 22:23

Er zit nog een aardig verschil in MRB tussen een benzine en een dieseluitvoering. Wat dat aangaat kan ik me voorstellen dat een benzineauto de voorkeur heeft boven het mooie geluid van een TD5. Ik zeg gewoon gaan voor die Series III. Wat je niet weet van autotechniek kun je leren, info en hulp zat op dit forum. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Als het een auto is die geen tot weinig roest vertoond zou ik die gok aandurven.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Johnny

Berichtdoor Johnny » 15 Okt 2013, 22:29

Wat wil je naast bijna dagelijks rijden? Als je wilt leren sleutelen is een serie echt de auto! Week rijden weekend sleutelen is wat overdreven maar komt in de buurt..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Techniek”