2Meter schreef:....
Zijn er nog specifieke dingen om op te letten bij het zoeken naar een defender station rond '00 ?
- edit: Denk bijvoorbeeld aan verschillende achtervering ingebouwd bij bepaalde jaargangen, stabilisatorstang etc. Hij gaat voornamelijk op de weg rijden dus een klein beetje wegligging is welkom.
En is er hier iemand uit omg. Eindhoven die zo iets heeft en vol enthousiasme zijn ervaringen wil delen?
Ik vind het aanbod stations een beetje mager trouwens; veel 3 deurs defenders overal te koop.
Heel veel dingen hoef je niet op te letten. Netjes (men leze een beetje braaf) gebruikt is een groot voordeel, veel "extra's" in de zin van lierbumpers etc kunnen een aanwijzing zijn van extremer gebruik. Overigens kunnen een stuurstangbeschermplaat en "rocksliders" (nee, geen treeplank), en bumperettes achter wel handige extra's zijn, want ook bij weinig terrein kan je een paaltje over het hoofd zien.
Een 110Td5 Stationwagon heeft, zo dacht ik, van huis uit altijd al stabilisatorstangen, en de standaardvering is voor gewoon gebruik prima.
Qua "3-deurs": Onder de 110-en zie ik nog steeds veel vijfdeurs. Je kan overigens ook naar de 5 deurs "grijskenteken" kijken (als er de oorspronkelijke ombouwdelen bij zijn). Reken dan wel met wat ombouw-kosten en met de BPM bij de om-keuring naar geel (hij kan overigens ook op grijs met 7 zitplaatsen - dat scheelt de provinciale opcenten). Die BPM betaal je overigens ook bij import uit België of Duitsland.
En dan de typische kwalen:
"Witte schimmel" dwz oxiderend aluminium onder de lak. Let op "Jeugdpuistjes" of kratertjes in de lak. De een heeft er meer als de ander, en echt tegenhouden doe je het niet, dus als ie na 10 jaar nog niets of weinig heeft heb je een mooie/geluk.
Kijk naar het chassis: Afhankelijk van het gebruik, de omgeving, het schoonmaken en nog zo wat kan het chassis er als nieuw uitzien of roestig en (bij echt extreem) zelfs gewoon lelijk misbruikt. De achterbalk kan na tien jaar al zorgelijk zijn.
Wat ook kan roesten zijn de "body-cappings" op de achterbak ("body-cappings" = de rand op de achterbak daar waar de bovenbouw erop zit).
En tenslotte: Het "Main-bulk-head" ofwel het schutbord, dat roest op de hoeken onder de ventilatieklepjes, de voetenbakken en ...
Dan motorisch: Olie in het "wiring-harness" (een typische Td5 kwaal), zonder aandacht komt die olie ook in de kabelboom en uiteindelijk bij de ECU. Verder kan de brandstof-drukregelaar gaan lekken, evenals de brandstof-koeler. De brandstof-pomp in de tank kan gaan janken (en stuk gaan). En het zg oliepomp-boutje moet gecontroleerd zijn. En dan is er nog - niet typisch Td5 - de hoofd-koppelingscylinder die nog wel eens gaat lekken (ik zag op één van de geadverteerden een roestspoor op het koppelingspedaal - een erg eerlijke foto dus - dat zou van een al dan niet gerepareerde koppelingscylinder kunnen zijn).
En dan qua "nu al verkocht" van deze ene: Het is eigenlijk sowieso handig om eerst wat verschillende auto's te bekijken. Dan kan je bijv. ook eens kijken of je wel airco wilt (die neemt nl wel beenruimte weg). En wellicht zijn prijzen ook beter onderhandelbaar als je ook met meer markt-kennis op pad gaat. (En neem liefst iemand mee die geen belang heeft en de Defenders wel een beetje beter kent.)
Groeten MarcS