Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
2Meter

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 09:16

Auto die ik eerder postte had volgens RDW al 8 eigenaren gehad; dat vind ik wat veel in 13 jaar tijd. Hoeft natuurlijk niets te zeggen maar het kan ook een probleemgeval zijn dat de laatste jaren als een hete aardappel doorgegeven is van de ene naar de andere eigenaar.

Ik heb er nog eentje gevonden die mij wel interessant lijkt:
http://www.autotrader.nl/auto/land-rove ... ld/detail/
volgens mij is 'ie geimporteerd want het is een '99 die in NL voor het eerst in '04 is geregistreerd
De eigenaar kan daar vast meer over vertellen aangezien deze wagen in NL maar één eigenaar heeft gehad (volgens RDW)
iets meer km's dan die vorige en iets ouder maar hij is ook goedkoper
heeft ABS (en airco, ook wel handig voor een "gezinswagen")
Op de foto ziet hij er netjes uit (yep, I know... foto's... heel verneukeratief)
Lijkt mij op het eerste gezicht wel eentje om eens nader te bekijken.

Zijn er nog specifieke dingen om op te letten bij het zoeken naar een defender station rond '00 ?
  • edit: Denk bijvoorbeeld aan verschillende achtervering ingebouwd bij bepaalde jaargangen, stabilisatorstang etc. Hij gaat voornamelijk op de weg rijden dus een klein beetje wegligging is welkom.
En is er hier iemand uit omg. Eindhoven die zo iets heeft en vol enthousiasme zijn ervaringen wil delen? :) :?:

Ik vind het aanbod stations een beetje mager trouwens; veel 3 deurs defenders overal te koop.

Piccie: (alsof jullie niet weten hoe een defender eruit ziet :roll: )
Afbeelding

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 10:16

Hmmm....
Valt weer vet tegen, deze is al verkocht. Net even gebeld.
Ze hadden 'm zelf geimporteerd uit Duitsland en gaven dat aan als tip, zou veel schelen.
Ik even zoeken in Duitsland maar daar staan ook niet gek veel stations te koop en het is een groot land (even kijken voor een auto 400 km van huis is ook weer zo wat). Verder vind ik ze daar tot nu toe zeker niet goedkoper dan die paar die ik in Nederland heb gevonden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2013, 10:31

piet_g schreef:Ehm Roger,
dit is volgens mij een TD5. bouwjaar 2000 en volgens de site een 5 cilinderblok.

Was algemene aanwijzing. Mocht ie voor een 300tdi gaan,bijvoorbeeld dat ie niet vergeefs zoek naar een met abs
gone

conny

Berichtdoor conny » 17 Okt 2013, 11:01

Nou, nou da's jammer dat je net naast de pot pist. Ik heb er een uit hetzelfde bouwjaar (weliswaar een hard top), maar die ziet er iiiiiiiietsjes anders uit :lol: :lol:
Dit ding leek wel nieuw. :|

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 11:07

conny schreef:Nou, nou da's jammer dat je net naast de pot pist. Ik heb er een uit hetzelfde bouwjaar (weliswaar een hard top), maar die ziet er iiiiiiiietsjes anders uit :lol: :lol:
Dit ding leek wel nieuw. :|

Ja, ik heb mijn telefoonnummer achter gelaten voor het geval de koper toch afhaakt (overdracht moet nog plaats vinden).
Zag er inderdaad goed uit.

Aanbod is echt mager.
Deze gevonden, dacht dat ziet er wel ok uit:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr
Even de aanbieder researchen blijkt het algemeen bekend dat ze met kilometerstanden prutsen.
(Erg veel auto's met exact dezelfde km stand, en iemand die zijn auto verkocht en die een week later met 25k minder op de teller daar zag staan :!: )

Ter Horst heeft er eentje staan, 2004 zonder airco maar met 2 deuken
http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=553311

Dixo

Berichtdoor Dixo » 17 Okt 2013, 11:12

Ook al is 'ie verkocht, achterbalk was mooi verstopt achter het traanplaat. Hoeft niks te betekenen, maar wel een berucht punt waar ze willen rotten. Achterdeur had ook al aardig wat eczeem aan de buitenkant, verder leek het wel een fraai exemplaar op de foto's.

Airco kost een hoop binnenruimte, als je nickname op je lichaamslengte slaat wel iets om rekening mee te houden wellicht.

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 11:39

Dixo schreef:Ook al is 'ie verkocht, achterbalk was mooi verstopt achter het traanplaat. Hoeft niks te betekenen, maar wel een berucht punt waar ze willen rotten. Achterdeur had ook al aardig wat eczeem aan de buitenkant, verder leek het wel een fraai exemplaar op de foto's.

Die achterdeur was mij ook al opgevallen. Zo'n balk moet toch wel te vervangen zijn aangezien het zo ver neer buiten zit? Voor die vraagprijs kun je er wel een paar euro tegenaan gooien om 'm een beetje op te lappen toch? Als de basis goed is heet dat.
Airco kost een hoop binnenruimte, als je nickname op je lichaamslengte slaat wel iets om rekening mee te houden wellicht.

Dat slaat inderdaad op mijn lengte...
Hopelijk heb ik zondag tijd om naar Veldhoven te gaan want dan kan tenminste eens kijken wat een dergelijke keuze precies inhoud.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 11:41

2Meter schreef:....

Zijn er nog specifieke dingen om op te letten bij het zoeken naar een defender station rond '00 ?
  • edit: Denk bijvoorbeeld aan verschillende achtervering ingebouwd bij bepaalde jaargangen, stabilisatorstang etc. Hij gaat voornamelijk op de weg rijden dus een klein beetje wegligging is welkom.
En is er hier iemand uit omg. Eindhoven die zo iets heeft en vol enthousiasme zijn ervaringen wil delen? :) :?:

Ik vind het aanbod stations een beetje mager trouwens; veel 3 deurs defenders overal te koop.

Heel veel dingen hoef je niet op te letten. Netjes (men leze een beetje braaf) gebruikt is een groot voordeel, veel "extra's" in de zin van lierbumpers etc kunnen een aanwijzing zijn van extremer gebruik. Overigens kunnen een stuurstangbeschermplaat en "rocksliders" (nee, geen treeplank), en bumperettes achter wel handige extra's zijn, want ook bij weinig terrein kan je een paaltje over het hoofd zien.
Een 110Td5 Stationwagon heeft, zo dacht ik, van huis uit altijd al stabilisatorstangen, en de standaardvering is voor gewoon gebruik prima.

Qua "3-deurs": Onder de 110-en zie ik nog steeds veel vijfdeurs. Je kan overigens ook naar de 5 deurs "grijskenteken" kijken (als er de oorspronkelijke ombouwdelen bij zijn). Reken dan wel met wat ombouw-kosten en met de BPM bij de om-keuring naar geel (hij kan overigens ook op grijs met 7 zitplaatsen - dat scheelt de provinciale opcenten). Die BPM betaal je overigens ook bij import uit België of Duitsland.

En dan de typische kwalen:
"Witte schimmel" dwz oxiderend aluminium onder de lak. Let op "Jeugdpuistjes" of kratertjes in de lak. De een heeft er meer als de ander, en echt tegenhouden doe je het niet, dus als ie na 10 jaar nog niets of weinig heeft heb je een mooie/geluk.
Kijk naar het chassis: Afhankelijk van het gebruik, de omgeving, het schoonmaken en nog zo wat kan het chassis er als nieuw uitzien of roestig en (bij echt extreem) zelfs gewoon lelijk misbruikt. De achterbalk kan na tien jaar al zorgelijk zijn.
Wat ook kan roesten zijn de "body-cappings" op de achterbak ("body-cappings" = de rand op de achterbak daar waar de bovenbouw erop zit).
En tenslotte: Het "Main-bulk-head" ofwel het schutbord, dat roest op de hoeken onder de ventilatieklepjes, de voetenbakken en ...

Dan motorisch: Olie in het "wiring-harness" (een typische Td5 kwaal), zonder aandacht komt die olie ook in de kabelboom en uiteindelijk bij de ECU. Verder kan de brandstof-drukregelaar gaan lekken, evenals de brandstof-koeler. De brandstof-pomp in de tank kan gaan janken (en stuk gaan). En het zg oliepomp-boutje moet gecontroleerd zijn. En dan is er nog - niet typisch Td5 - de hoofd-koppelingscylinder die nog wel eens gaat lekken (ik zag op één van de geadverteerden een roestspoor op het koppelingspedaal - een erg eerlijke foto dus - dat zou van een al dan niet gerepareerde koppelingscylinder kunnen zijn).

En dan qua "nu al verkocht" van deze ene: Het is eigenlijk sowieso handig om eerst wat verschillende auto's te bekijken. Dan kan je bijv. ook eens kijken of je wel airco wilt (die neemt nl wel beenruimte weg). En wellicht zijn prijzen ook beter onderhandelbaar als je ook met meer markt-kennis op pad gaat. (En neem liefst iemand mee die geen belang heeft en de Defenders wel een beetje beter kent.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2013, 12:05

Hoe rij je een 110 7 persoons op grijs kenteken?
gone

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 12:21

Landmarcs schreef:Heel veel dingen hoef je niet op te letten. Netjes (men leze een beetje braaf) gebruikt is een groot voordeel, veel "extra's" in de zin van lierbumpers etc kunnen een aanwijzing zijn van extremer gebruik. Overigens kunnen een stuurstangbeschermplaat en "rocksliders" (nee, geen treeplank), en bumperettes achter wel handige extra's zijn, want ook bij weinig terrein kan je een paaltje over het hoofd zien.
Een 110Td5 Stationwagon heeft, zo dacht ik, van huis uit altijd al stabilisatorstangen, en de standaardvering is voor gewoon gebruik prima.

Qua "3-deurs": Onder de 110-en zie ik nog steeds veel vijfdeurs. Je kan overigens ook naar de 5 deurs "grijskenteken" kijken (als er de oorspronkelijke ombouwdelen bij zijn). Reken dan wel met wat ombouw-kosten en met de BPM bij de om-keuring naar geel (hij kan overigens ook op grijs met 7 zitplaatsen - dat scheelt de provinciale opcenten). Die BPM betaal je overigens ook bij import uit België of Duitsland.

"zie ik nog steeds veel vijfdeurs" als in je ziet ze regematig of je ziet ze veel te koop?
Ik zie er namelijk maar een handjevol te koop waarvan er één op grijs, één met 8 eigenaren in 13 jaar, één veel te duur (in Schagen of all places), één bij een handelaar die als sjoemelaar bekend staat, één al verkocht en dan hou ik er geloof ik nog eentje over bij Ter Horst (met twee deuken maar daar valt overheen te komen al vind ik de prijs ook stevig).
En dan de typische kwalen:
"Witte schimmel" dwz oxiderend aluminium onder de lak. Let op "Jeugdpuistjes" of kratertjes in de lak. De een heeft er meer als de ander, en echt tegenhouden doe je het niet, dus als ie na 10 jaar nog niets of weinig heeft heb je een mooie/geluk.
Kijk naar het chassis: Afhankelijk van het gebruik, de omgeving, het schoonmaken en nog zo wat kan het chassis er als nieuw uitzien of roestig en (bij echt extreem) zelfs gewoon lelijk misbruikt. De achterbalk kan na tien jaar al zorgelijk zijn.
Wat ook kan roesten zijn de "body-cappings" op de achterbak ("body-cappings" = de rand op de achterbak daar waar de bovenbouw erop zit).
En tenslotte: Het "Main-bulk-head" ofwel het schutbord, dat roest op de hoeken onder de ventilatieklepjes, de voetenbakken en ...

Dan motorisch: Olie in het "wiring-harness" (een typische Td5 kwaal), zonder aandacht komt die olie ook in de kabelboom en uiteindelijk bij de ECU. Verder kan de brandstof-drukregelaar gaan lekken, evenals de brandstof-koeler. De brandstof-pomp in de tank kan gaan janken (en stuk gaan). En het zg oliepomp-boutje moet gecontroleerd zijn. En dan is er nog - niet typisch Td5 - de hoofd-koppelingscylinder die nog wel eens gaat lekken (ik zag op één van de geadverteerden een roestspoor op het koppelingspedaal - een erg eerlijke foto dus - dat zou van een al dan niet gerepareerde koppelingscylinder kunnen zijn).

Oké, thanks voor de tips.
Als de prijs nu wat gebrukt kan worden in het geval van :op en aanmerkingen", dan zijn de meeste van die dingen toch te verhelpen zonder complete kapitalen te investeren, of zit ik er dan naast?
Ik zou zowiezo iemand mee willen nemen die er verstnd van en ervaring mee heeft, en/of een keuring uit laten voeren.
Garanties krijg je toch niet maar als je bepaalde dingen vooraf weet is dat toch wel prettig...
En dan qua "nu al verkocht" van deze ene: Het is eigenlijk sowieso handig om eerst wat verschillende auto's te bekijken. Dan kan je bijv. ook eens kijken of je wel airco wilt (die neemt nl wel beenruimte weg). En wellicht zijn prijzen ook beter onderhandelbaar als je ook met meer markt-kennis op pad gaat. (En neem liefst iemand mee die geen belang heeft en de Defenders wel een beetje beter kent.)

Groeten MarcS

Dat zowiezo, maar je gaat niet zo snel kijken naar een auto die al verkocht is :D
Dus toch jammer.

Terug naar “Techniek”