Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2013, 12:17

conny schreef:Joh, heel makkelijk; we zijn hier met z'n allen gewoon gestoord :lol: Niemand bij z'n (echt) volle verstand koopt zo'n soort auto. Ik zeg: gewoon kopen, je krijgt het virus dan vanzelf en dan ben je net zo blij met dat hok als wij met onze hokken :roll:

Tja, dit is een weinig steekhoudende redenering. Diegenen die hier over zijn zijn die hardnekkige dwazen die er "bij hun volle verstand" ingetrapt zijn en nog steeds niet geleerd hebben dat het een onverstandige stap was.
Dit is dan misschien een beetje gechargeerd, maar diegenen die erin stapten en na kortere of langere tijd gillend zijn weggelopen, en die hun "projectje" in vergaande staat van ontbinding en met een (groot) verlies weer verkochten, die mensen die vind je hier niet.

Maar goed, goedbeschouwd is het kopen van welke auto dan ook een onverstandige stap (behalve als je een boven-Balkenende-beloning krijgt, dan is de tijdwinst misschien ook een economische winst). Als je een LandRover koopt dan doe je het dus extra goed, nl extra onverstandig.

Groeten MarcS

PS Als je de kans hebt om als ondernemer grijs te rijden, en je hebt een beetje geluk, dan is een Defender overigens eigenlijk een leuke uitzondering, want de restwaarde van de Defender is opvallend goed ... maar ja, je moet dan allerlei "grijs" ongemak op de koop toenemen, en ... in restwaarde kan je niet rijden (en ... resultaten uit het verleden .... ).

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 16 Okt 2013, 12:26

Een auto kopen is per definitie een slechte investering, dus geen slimme aankoop. Dan kun je maar beter bergen lol aan beleven. Reken maar zo, elk uurtje sleutelen om hem nog weer beter te krijgen geeft net zoveel (misschien wel meer) voldoening als het rijden in die hobbelkoffer.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 16 Okt 2013, 12:28

Ik geloof dat de tip al een keer gegeven is maar ga eens kijken bij meerdere series. Misschien zijn er ook wel series rijders van het forum in jou eigen regio die eens een onafhankelijk advies wilen geven en misschien wel een rondje met je rijden om eens te ervaren hoe het is. Tevens zullen deze je vast een hoop kunnen vertellen over hun eigen auto onder het genot van een bak koffie. Ik heb dit zelf bij de aanschaf van zowel mijn DAF als mijn Range Rover Classic ook gedaan. Het gevoel van het rijden is doorslaggevend en zegt meer dan 1000 woorden op een forum. Als je weet hie een series hoort te rijden en klinken dan heb je ook vergelijkingsmateriaal als je zelf gaat kijken. Een verkoper kan altijd veel vertelen over zijn auto maar heeft wel een commercieel belang. Een liefhebber van het forum is onafhankelijk in zijn advies.

Ik weet dat dit mij enorm heeft geholpen bij mijn beslissingen.

Succes.

Groeten

Dennis
Afbeelding

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 16 Okt 2013, 12:32

Het lijkt misschien alsof hier gezegd wordt dat de Series onbetrouwbaar zijn en dat je er om de haverklap onder ligt of in het motorruim hangt. Dat hoeft natuurlijk niet. Een Series kan heel goed voor dagelijks gebruik ingezet worden. De essentie van de waarschuwingen is er echter wel een om serieus rekening mee te houden: er gaat zich gegarandeerd het een en ander voordoen en dan is het wel zo prettig als je zelf handig genoeg bent om het op te lossen en je daar ook een geschikte plek voor hebt. Want zo niet, dan loop je leeg op onderhouds- en reparatiekosten. Misschien heb je daar voldoende financiële reserves voor en dan is er niets aan de hand. Maar als je (en dat gebeurt vaak zat) in een keer je spaarpot stukslaat dan kan je voor heel onaangename verrassingen komen te staan. Met nadruk op 'kan' want evengoed rijd je jarenlang probleemloos rond.
Succes met je keuze!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 16 Okt 2013, 13:11

Het gevoel van het rijden en bezitten van een oude LaRo wordt in dit nummer het best beschreven.

http://www.youtube.com/watch?v=HAhFGUK80nk

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 14:00

ErwinD90 schreef:Het lijkt misschien alsof hier gezegd wordt dat de Series onbetrouwbaar zijn en dat je er om de haverklap onder ligt of in het motorruim hangt. Dat hoeft natuurlijk niet. Een Series kan heel goed voor dagelijks gebruik ingezet worden. De essentie van de waarschuwingen is er echter wel een om serieus rekening mee te houden: er gaat zich gegarandeerd het een en ander voordoen en dan is het wel zo prettig als je zelf handig genoeg bent om het op te lossen en je daar ook een geschikte plek voor hebt. Want zo niet, dan loop je leeg op onderhouds- en reparatiekosten. Misschien heb je daar voldoende financiële reserves voor en dan is er niets aan de hand. Maar als je (en dat gebeurt vaak zat) in een keer je spaarpot stukslaat dan kan je voor heel onaangename verrassingen komen te staan. Met nadruk op 'kan' want evengoed rijd je jarenlang probleemloos rond.
Succes met je keuze!

Voor de aankoop van onze gezinswagen was het beoogde budget aanzienlijk hoger dan de prijzen waar ik nu naar zit te kijken voor een LaRo. Nu zij de vaste lasten voor een LaRo wel een stuk hoger maar qua reserves kan ik het wel hebben.
Omdat het ook vooral een stuk hobby is vind ik het ook prima om er met enige regelmaat wat geld in te stoppen en wat te investeren in gereedschap (Engelse maten :idea: )
Het gaat er mij dus vooral om dat ik een beetje weet waar ik aan toe ben, de wagen niet (regelmatig) blijft staan en de kosten enigzins in verhouding staan tot de waarde van de auto; als je 4000,- moet aftikken om een wagen van 8000,- aan de praat te krijgen ben je niet goed bezig IMHO.
(Nu heb ik nog nooit gehoord van een reparatie van 4000,- maar ik noem maar even iets)

Vooral dat punt dat 'ie niet (regelmatig) blijft staan is belangrijk omdat mijn vrouw er met de kids erin naar werk rijdt. Dat is dan wel maar 20 minuten, maar toch. Als dat 2x achter elkaar gebeurd heb je aan de eettafel een dicussie en voor je het weet staat je mooie series weer op gaspedaal.nl :(

Als ik daarentegen regelmatig aan de eettafel te horen krijg "schat je moet van het weekend even naar de auto kijken want linksvoor hoor ik ..." dan lijkt me dat uiterst acceptabel voor een auto van die leeftijd.

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 14:04

marcenvon schreef:Het gevoel van het rijden en bezitten van een oude LaRo wordt in dit nummer het best beschreven.

http://www.youtube.com/watch?v=HAhFGUK80nk

Marc

LOL :lol:
Die kende ik nog niet (tikkie voor mijn tijd denk ik).

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 14:11

marcenvon schreef:Een auto kopen is per definitie een slechte investering, dus geen slimme aankoop. Dan kun je maar beter bergen lol aan beleven. Reken maar zo, elk uurtje sleutelen om hem nog weer beter te krijgen geeft net zoveel (misschien wel meer) voldoening als het rijden in die hobbelkoffer.

Marc

Very true...

Maar ik heb ervaring met een motor die ongeveer zo oud was als ik zelf en op een gegeven moment was ik het zat dat 'ie meer uit elkaar lag dan dat ik er op reed.
Heb 'm verkocht aan een verzamelaar, effe gespaard en een gloednieuwe gekocht.

...en die een jaar later weer ingeruil vanwege chronisch gebrek aan karakter. 8-)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 16 Okt 2013, 14:50

2Meter schreef:Omdat het ook vooral een stuk hobby is vind ik het ook prima om er met enige regelmaat wat geld in te stoppen en wat te investeren in gereedschap (Engelse maten :idea: )

Lees je even in voordat je geld uit gaat geven. Land Rover is namelijk (ik geloof bij de SIII) overgestapt op "normale" maten.

2Meter schreef:Het gaat er mij dus vooral om dat ik een beetje weet waar ik aan toe ben, de wagen niet (regelmatig) blijft staan en de kosten enigzins in verhouding staan tot de waarde van de auto; als je 4000,- moet aftikken om een wagen van 8000,- aan de praat te krijgen ben je niet goed bezig IMHO.
(Nu heb ik nog nooit gehoord van een reparatie van 4000,- maar ik noem maar even iets)

4000+ euro is een makkie. Heb ik al minstens twee keer bij de hand gehad. Vervangen motor (ok, niet van de Land Rover) was 4200, vervangen chassis van D'n Harrie en nog wat klein ander werk "nu we toch bezig waren" kwam boven de 10k uit. Beide wel incl. arbeidsloon maar toch. Er bestaat in de wereld van auto-gekken niet zoiets als een "standaard" beurt waarvan je vooraf weet wat het gaat kosten. Doorgaans komen ze nog even iets tegen dat je meteen mee wilt pakken omdat het nou eenmaal goed moet zijn...

2Meter schreef:Vooral dat punt dat 'ie niet (regelmatig) blijft staan is belangrijk omdat mijn vrouw er met de kids erin naar werk rijdt. Dat is dan wel maar 20 minuten, maar toch. Als dat 2x achter elkaar gebeurd heb je aan de eettafel een dicussie en voor je het weet staat je mooie series weer op gaspedaal.nl :(

Als ik daarentegen regelmatig aan de eettafel te horen krijg "schat je moet van het weekend even naar de auto kijken want linksvoor hoor ik ..." dan lijkt me dat uiterst acceptabel voor een auto van die leeftijd.

Als je geen risico op "stil staan" wilt lopen kijk dan verder, er zijn genoeg mensen hier die zonder problemen rijden maar er zijn ook genoeg verhalen van auto's die 's avonds het nog prima deden maar waar Lucas the Prince of Darkness er voor zorgde dat je in de ochtend lekker thuis kon blijven. Het risico zit er altijd in. Wegenwacht met woonplaats service is dan wel een aanrader ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Okt 2013, 15:35

Voor het geld dat je bereidt bent neer te tellen zou ik een nieuwere Defender kopen. Een 300tdi of zelfs een vroege TD5 vind je ook voor dat geld. En dat zijn prima alledaagse auto's met een zelfde ruige uitstraling.

En dat rijdt zeker veel plezieriger.

Niet belastingvrij helaas.

Ik rijd zelf al 12 jaar een Defender TD5 110 en heeft me in die tijd slechts één keer laten staan, en zelfs dat was eigenlijk m'n eigen schuld.

Superauto. (Met de nodige irritante kwaaltjes uiteraard, maar valt mee te leven)
:D

Succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”