Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor Roger » 16 Okt 2013, 10:31

Slim is het zeker niet.
Leuk wel.
Verwacht van ons geen bevestiging van de keuze die je (eigenlijk) al gemaakt hebt.
:D

Een Landrover zoals deze koop je met je hart, niet met je hoofd.

En verkijk je niet op een taxaxtiewaarde.

Een maat van me heeft een volledig gerestaureerde RRC getaxeerd op ongeveer 15.000€, marktwaarde 3.000€

Het zegt niks.

Succes
Roger
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 10:45

Roger schreef:Slim is het zeker niet.
Leuk wel.
Verwacht van ons geen bevestiging van de keuze die je (eigenlijk) al gemaakt hebt.
:D

"Guilty as charged..."
gaf hij schoorvoetend toe ;)
Eerlijk is eerlijk, als ik niet 35k per jaar zou rijden zou ik 'm waarschijnlijk zo voor mezelf kopen (mits de prijs nog wat omlaag geluld kan worden).
Het is puur omdat het "onze" wagen moet worden dat ik er wat meer overweging in wil steken.

Een Landrover zoals deze koop je met je hart, niet met je hoofd.

En verkijk je niet op een taxaxtiewaarde.

Een maat van me heeft een volledig gerestaureerde RRC getaxeerd op ongeveer 15.000€, marktwaarde 3.000€

Het zegt niks.

Succes
Roger

Oké, dat is wel goed om te weten want het zou best kunnen dat die gast een taxatierapport van tegen de 20k heeft en daar had ik dus behoorlijk in kunnen trappen.

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 11:04

piet_g schreef:Nou op dat laatste durft ik je wel te zeggen dat wij nog een aantal zaken moeten doen (heeft te maken met het feit dat we echt een sleutel auto gekocht hebben) en dan zou onze laro best voor dagelijks gebruik gebruikt kunnen worden. buiten dat rijden we er nu ook langere tochten mee.

en vergeet niet, dat het uiteindelijk ook weer een auto is die je (wanneer je iets niet voor elkaar krijgt of je hebt geen tijd of het moet gewoon snel gebeuren) naar de garage brengt met de melding wat er mee mis en het op laat lossen. Dus je hoeft het ook niet perse allemaal zelf te doen, ook dat is een optie.

Dus vat ik het dan enigzins juist samen als ik zeg...

-Regelmatig sleutelwerk hoort er bij
-Ze blijven niet zo snel echt staan, je komt wel op je bestemming (als deze niet al te ver weg is)
-Het meeste sleutelwerk is met wat goed gereedschap een een technisch oog goed te doen
-Onderdelen zijn nog vrij goed verkrijgbaar
-Mits allereerst goed op orde en dan regelmatig onderhouden zou vrijwel dagelijks gebruik (<12.000 km per jaar) te doen moeten zijn

en specifiek kijkend naar deze auto / mijn situatie
-De pro's / con's van een nieuwere (diesel?) tegenover deze zou ik eerst voor mezelf nog een keertje moeten uitwerken (gezien verschillende reacties die daar nar verwezen moet ik toch voor mezelf even een steekhoudende overweging proberen te maken)
-De vraagprijs is nogal hoog
-Gezien de wens voor dagelijks gebruik eerst een onafhankelijke kenner de technische staat laten beoordelen want met een "valse start" ben je waarschijnlijk wel een tijdje bezig voor je 'm op orde hebt

en natuurlijk
-Eerst eens wat rijden en nadenken of dit nu wel is wat we willen (met het risico om als een baksteen te vallen voor de wagen)
-Accepteren dat hij morgen kapot kan gaan (als ik me niet vergis kan iedere auto op ieder moment kapot gaan alleen is statisttisch gezien de kans bij deze auto's wel een stuk hoger :? )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2013, 11:08

2Meter schreef:.....
Ik geloof dat de eigenaar hem had laten taxeren voor een bedrag dat richting de 20k ging maar dat is echt eerst zien dan geloven want da's een erg fors bedrag.

....

Kijk niet als een konijn in een koplamp naar een taxatie-waarde. Zo'n taxatiewaarde is het bedrag dat je nodig hebt om ditzelfde te kopen.
Dat wil helemaal niet zeggen dat dat de prijs is die hij in de markt waard is. Als je een nieuwe auto in losse onderdelen koopt is ie vele malen duurder als diezelfde auto uit de folder (en dan moet je hem nog monteren ook).

Wat betreft de vraag Diesel <=> Benzine:

Als er niks verandert dan worden alle auto's boven de 40 belastingvrij (dus dan is boven de 40 diesel geen probleem, dwz véél goedkoper, en waarschijnlijk betrouwbaarder).
En onafhankelijk van de belastingvrijdom: Diesel is erg gauw lonend, vergelijk maar 1:6 tov 1:10 plus de gevoeliger techniek bij een benzine auto.
De "eenmalige" (terugkerende) MRB is bij een diesel natuurlijk aanzienlijk, maar iedere mand € 100 diesel tanken tegenover 2x per maand € 120 voor de benzine telt ook aardig aan. ('t "Goeie" is natuurlijk wel dat als de auto met een gebrek stilstaat dat bij een benzine auto "goedkoper" is.)
Dus wat betreft de diesel <=>benzine-vraag moet je ook het konijn-gedrag voorkomen.

En wat betreft de "mecano-doos": Ook een "moderne" Defender is een mecano-doos. Een Td5 heeft weliswaar een klein beetje electronica maar die electronica is tamelijk bomb-proof en bovendien makkelijk te vervangen (en de ECU maakt in een aantal gevallen het zoeken naar een probleem makkelijker: nl gewoon uitlezen).

En tenslotte: Je gaf oorspronkelijk ook aan dat je een betrouwbare auto wilt. Een 40 jaar oude auto is alleen betrouwbaar als hij gister geheel nieuw is opgebouwd. Dat kan wel, maar dat kost wat, nl. ongeveer de prijs die je voor een nieuwe betaalt.

Groeten MarcS

Quark2

Berichtdoor Quark2 » 16 Okt 2013, 11:22

Het is heel lastig als je eenmaal weg bent van een auto om er dan rationeel over na te denken.
Toch moet je dat proberen te doen, om jezelf te behoeden van ellende die je niet wilt.
Als je er goed naar kijkt m uiteen in de 3 verschillende problemen:
1) wil je een landrover als dagelijkse auto
2) als je een landrover als dagelijkse auto wil (wie niet), wil je dan een defender, of een nog oudere series
3) als je een series wilt, wil je dan dit specifieke exemplaar.

Heel veel is er al gezegd in de reacties hiervoor die input geven om je antwoorden op bovenstaande te bepalen en het is juist zo leuk om dan je eigen avontuur in te gaan. Want dan komen vanzelf allerlei niet rationele zaken ook naar voren die het juist zo leuk maken om een oude landrover series te rijden :)

succes met je keuze! Marc

R1200C

Berichtdoor R1200C » 16 Okt 2013, 11:43

Heb je een plek om binnen te sleutelen? In de regen of sneeuw onder een half bevroren Series hangen om dat ene vastgeroeste boutje los te draaien gaat snel vervelen. Been there, done that. Ben nu heeeeel blij met de hal waar ze allebei in kunnen staan.

Verder is de vergelijking met de Corsa een beetje gevaarlijk. Doorgaans is een Series een "sleutel" auto en afhankelijk van hoe netjes ALLE voorgaande eigenaren zijn geweest wordt het sleutelen makkelijker/moeilijker. Mijn IIa had op plekken voor hetzelfde onderdeel 4 verschillende schroeven en bouten. Voordeel was dat de helft daarvan gewoon af brak maar toch. Een goede set gereedschap is een must, tel dat maar gerust bij je investering er bij ;)

Je opmerking over de MRB is gevaarlijk. Nu lijkt het alsof auto's van 36 jaar nog maar 4 jaar hoeven. Maar wie zegt dat er over 4 jaar niet weer een briljant licht komt die zegt "laten we de grens naar 45 brengen, of 50, of gewoon afschaffen"? Nu iets kopen met het idee dat je er straks wat aan hebt is niet verstandig als je met de overheid te maken hebt. Gaat de grens weer omhoog (vraag de mensen met een auto van 23 jaar maar) dan zit je met een auto waar je niet veel meer voor terug krijgt.

Helaas moet ik constateren dat het virus weer een slachtoffer heeft gemaakt en is alles wat we zeggen tevergeefs. Wat we ook zeggen je gaat toch een Land Rover kopen. Misschien dat de laatste tip doorslag kan geven: koop deze niet voordat je minstens twee andere (echt vergelijkbare) hebt gezien van onder, boven, binnen en buiten. Over 1 nacht ijs gaan is nooit verstandig, zeker niet als je er dagelijks mee wilt gaan rijden...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 11:53

Quark2 schreef:Het is heel lastig als je eenmaal weg bent van een auto om er dan rationeel over na te denken.
Toch moet je dat proberen te doen, om jezelf te behoeden van ellende die je niet wilt.
Als je er goed naar kijkt m uiteen in de 3 verschillende problemen:
1) wil je een landrover als dagelijkse auto
2) als je een landrover als dagelijkse auto wil (wie niet), wil je dan een defender, of een nog oudere series
3) als je een series wilt, wil je dan dit specifieke exemplaar.

Heel veel is er al gezegd in de reacties hiervoor die input geven om je antwoorden op bovenstaande te bepalen en het is juist zo leuk om dan je eigen avontuur in te gaan. Want dan komen vanzelf allerlei niet rationele zaken ook naar voren die het juist zo leuk maken om een oude landrover series te rijden :)

succes met je keuze! Marc

Dankjewel. Ik denk inderdaad dat dit de overwegingen zijn...
1) willen wel ja, ik probeerde vast te stellen of het een beetje te doen is
Belangrijk is dat we (mijn vrouw en ik) het er over eens zijn want als we er achteraf gezeur over krijgen ("ja jij wilde dat toch!") dan zijn we verder van huis
2) van elk eentje maar dat is wat lastig momenteel :D
ik ging er initieel van uit dat een Defender erg veel duurder zou zijn in de vaste lasten dan een series op benzine maar dat zou dus nog wel eens mee kunnen vallen. Ik ga proberen dat voor mezelf eens op papier te zetten in de loop van de dag/week. Ik moet toegeven dat ik wel een paar Defenders heb gezien die er aantrekkelijk uit zien. Al heeft een series net iets meer charme...
3) van de series die ik tot nu toe te koop gezien heb vind ik dit degene die er uit ziet alsof het aannemelijk is dat 'ie voor dagelijks gebruik zonder al te veel problemen geschikt is. Ik vind hem ook erg mooi. De technische staat zou dan wel zo ver mogelijk gevalideerd moeten worden en de prijs wat zakken. In principe zou ik tegen dit specifieke exemplaar ja willen zeggen. (Al is dat dus nog te vroeg...)

Werk aan de winkel dus. :D

conny

Berichtdoor conny » 16 Okt 2013, 12:01

Joh, heel makkelijk; we zijn hier met z'n allen gewoon gestoord :lol: Niemand bij z'n (echt) volle verstand koopt zo'n soort auto. Ik zeg: gewoon kopen, je krijgt het virus dan vanzelf en dan ben je net zo blij met dat hok als wij met onze hokken :roll:

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 12:08

R1200C schreef:Heb je een plek om binnen te sleutelen? In de regen of sneeuw onder een half bevroren Series hangen om dat ene vastgeroeste boutje los te draaien gaat snel vervelen. Been there, done that. Ben nu heeeeel blij met de hal waar ze allebei in kunnen staan.

Neen, heb ik niet. Ik ben wel van plan om volgend jaar te gaan verhuizen (mits we iets kunnen vinden en ons huis verkocht krijgen) maar ik denk dat ook dan het hoogst haalbare onder een carport wordt. Niet ideaal, I know.
Verder is de vergelijking met de Corsa een beetje gevaarlijk. Doorgaans is een Series een "sleutel" auto en afhankelijk van hoe netjes ALLE voorgaande eigenaren zijn geweest wordt het sleutelen makkelijker/moeilijker. Mijn IIa had op plekken voor hetzelfde onderdeel 4 verschillende schroeven en bouten. Voordeel was dat de helft daarvan gewoon af brak maar toch. Een goede set gereedschap is een must, tel dat maar gerust bij je investering er bij ;)

Point taken. Ik hoop dan ook dat de huidige eigenaar er inderdaad zo veel aan gedaan heeft als beweerd wordt in de advertentie an dat 'ie dat consistent goed heeft gedaan. Hoop dat een onafhankelijk iemand daar enigzins een uitspraak over kan doen. Maar ook iemand met tientallen jaren ervaring heeft natuurlijk geen X-ray ogen...
Je opmerking over de MRB is gevaarlijk. Nu lijkt het alsof auto's van 36 jaar nog maar 4 jaar hoeven. Maar wie zegt dat er over 4 jaar niet weer een briljant licht komt die zegt "laten we de grens naar 45 brengen, of 50, of gewoon afschaffen"? Nu iets kopen met het idee dat je er straks wat aan hebt is niet verstandig als je met de overheid te maken hebt. Gaat de grens weer omhoog (vraag de mensen met een auto van 23 jaar maar) dan zit je met een auto waar je niet veel meer voor terug krijgt.

Dus niet rekenen op belastingvrij; dan bepalen of ik die vaste lasten er voor over heb. En eerste conclusie zal dan waarschijnlijk zijn dat de vaste lasten voor een Td5 geheel niet veel ontlopen van een oudere benzine variant...
Wordt de overweging toch weer ietwat anders.
Helaas moet ik constateren dat het virus weer een slachtoffer heeft gemaakt en is alles wat we zeggen tevergeefs. Wat we ook zeggen je gaat toch een Land Rover kopen. Misschien dat de laatste tip doorslag kan geven: koop deze niet voordat je minstens twee andere (echt vergelijkbare) hebt gezien van onder, boven, binnen en buiten. Over 1 nacht ijs gaan is nooit verstandig, zeker niet als je er dagelijks mee wilt gaan rijden...

Dankjewel voor de tip. De juiste overweging kan inderdaad niet hier en nu achter dit toetsenbord gemaakt worden.
(Al krijg ik hier natuurlijk veel input, dank daarvoor)

Virus...? Ja, zie je een keer zo'n ding staan en dan laat 'ie je niet meer los.
What have gotten myself into... :o

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 12:15

conny schreef:Joh, heel makkelijk; we zijn hier met z'n allen gewoon gestoord :lol: Niemand bij z'n (echt) volle verstand koopt zo'n soort auto. Ik zeg: gewoon kopen, je krijgt het virus dan vanzelf en dan ben je net zo blij met dat hok als wij met onze hokken :roll:

Jij werkt vast voor een reclame bureau? :D

Kijk, ik wist natuurlijk al lang dat er wat haken en ogen aan zitten. Ik ken de reputatie van die dingen en ik ken iemand die zo'n ding gehad heeft; veel lol mee gehad tot de versnellingsbak kapot ging. Ook ken ik mensen die andere terreinwagens gehad hebben met soms hele dure ervaringen en soms hele goeie ervaringen (soms zelfs bij 2 exemplaren van hetzelfde model met dezelfde km stand).

Niet bij je volle verstand
Niet slim
Niet doen

Ik weet het niet.

Niet over één nacht ijs
Dit is denk ik wel de belangrijkste conclusie.

Terug naar “Techniek”