Zo, dat was het nodige aan leeswerk. maar probeer even je beweeg redenen en keuzes te volgen.
Ik lees in ieder geval dat je handig bent. dat is zeker als je voor een series kiest wel een vereiste om te voorkomen als je de onderhoudskosten wilt drukken. Kijk een series is net een mecano doos en eigenlijk ook niet moeilijker dan dat. Wij zijn nu iets meer dan een jaar aan onze series bezig (het is dan niet onze dagelijkse auto en is als sleutel auto gekocht) en we hebben al veel geleerd door te lezen, doen en vragen. dat is overigens bij de oudere defenders ook..
de vraagprijs vond ik voor een series verdomd hoog. zou meer verwachten rond de 6000 - 8000. Een dure series kopen is geen garant stelling dat hij de eerste tijd of langere tijd probleem vrij is. als je zeker wil weten of hij technies in orde is dan is het verstandig om of iemand mee te nemen of wanneer de proefrit bevalt dat jij in de buurt een garage uit zoekt die bekent is met series modellen en daar een aankoop keuring laat doen. overigens wil dat nog niet zeggen dat je niet binnen de nodige kilometers problemen kunt krijgen, want de vraag is altijd... wat is er allemaal vervangen. Wanneer bij een grote reparatie alle oude onderdelen vervangen worden door goede onderdelen (geen imitatie) dan is de kans natuurlijk kleiner op problemen dan wanneer met alleen het 'probleem' onderdeel vervangen heeft en vergeten is alle andere slijt onderdelen te vervangen. (believe me.. been there, done that..)
Buiten dat is het verstandig om idd altijd met gereedschap op pad te gaan. Daar is het overigens ook wel de auto naar, want boutjes en moetjes kun je altijd terug vast draaien

. ook is het handig om reserve onderdelen bij te hebben / dan wel thuis te hebben liggen.
De tip van kom dit weekend naar landsaard is ook een goede. daar zijn ook de nodige series modellen en vroege defenders aanwezig en dan kun je een beetje peilen wat mensen aan het onderhoud doen en betalen.
Overigens hoeft terrein rijden niet slecht te zijn voor je auto, het is maar net hoe je het doet. de series en defenders zijn nu eenmaal terrein wagens.
het rijden is ook nog een punt trouwens. dit model heeft parabool veren. nu heb ik toevallig gisteren ontdekt dat het best een verschil is met het rijden met parabool veren en blad veren (schroefveren heb ik nog niet gehad omdat die pas op de stage 1 kwamen geloof ik). Mocht je in je zoektocht een series tegen komen die dus geen paraboolveren heeft en je vind hem wat stug veren.. parabool veren is niet moeilijk om er onder te zetten..
Ik durf niet voor je te zeggen doen of niet doen, daarvoor liggen voor mijn gevoel je afwegingen en eisen iets te ver uit elkaar. hiermee doel ik op dat je hebt aangegeven niet veel onder je auto te willen liggen en dat hij toch betrouwbaar moet zijn versus de kosten van wegenbelasting en aanschaf.
Ik kan wel zeggen dat het rijden met een series gewoon leuk blijft. lekker basic.
ow ps.. over dat wegenbelasting puntje dat voorbij waaide.. een benzine is ook niet heilig he. als dat je dagelijkse auto gaat worden zou je nog steeds voor de wintermaanden stalling en een andere auto moeten zoeken, anders moet je ook volle mep wegenbeslasting gaan betalen (ipv 120 euro) en maakt de keuze benzine, LPG of diesel op dit vlak dus niet meer uit..