Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
2Meter

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 08:55

Erik Peters schreef:
Johnny schreef:Wat wil je naast bijna dagelijks rijden? Als je wilt leren sleutelen is een serie echt de auto! Week rijden weekend sleutelen is wat overdreven maar komt in de buurt..

......inderdaad, tenminste toen ik nog een series III 109 2.25D stawag had, was ik regelmatig kleine (en soms grotere) ongemakken aan het herstellen. De 110 2.25D stawag uit '84 was al een heel stuk beter (minder repareren).
De Defender 300Tdi csw die ik nu bezit heeft relatief gezien nog de minste reparaties nodig gehad (en deze heb ik het langst).

Groet,

Erik.

Tsja, de reparatie is niet het probleem wat mij betreft; de onvoorspelbaarheid is een stuk lastiger :lol:
Als je 'sochtends met de kids naar opvang + werk moet en hij doet het niet dan is dat toch wel lastig...

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 08:57

Dennis Crusio schreef:antwoord op je vraag:
Nee, koop zoals al vele zeggen een jongere en mocht hij bevallen, koop je er een 109 bij voor de fun.
laro oldtimer zijn nu niet echt betrouwbaar te noemen maar geven je wel een kick ass gevoel.

Dat doe ik zodra ik ergens een jackpot win :D
(Niet echt een optie dus...)

Johnny

Berichtdoor Johnny » 16 Okt 2013, 09:06

Maar lees ik nu dat je je eigen titel van het topic ondermijn ;)

Je vraagt of iets slim is, je krijgt antwoord van niet heel slim in jouw geval en toch willen door zetten :)

Of ik lees het verkeerd.. Gevalletje roze bril :mrgreen:
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 09:10

Eric Tol schreef:Slim is het niet,maar wel leuk.
Ik rij een 42 jaar oude serie 2a als dagelijkse auto maar ik sleutel al vanaf mijn jonge jaren aan alles wat wielen heeft en ik ben nu 50.
Alles is te leren en een Laro steekt heerlijk eenvoudig in elkaar maar als je niet weet hoe en je bent er van afhankelijk qua vervoer dan is het niet slim.
Ik rij iedere dag met samengeknepen bilspieren,luisterend naar alle rammeltjes en geluidjes om te bepalen wat het volgende is dat kapot gaat.
Ik vind dat heerlijk,maar ik heb dan ook een beste kronkel in mijn kop.

Het bedrag wat die 109 op moet brengen is wel erg hoog. De lijst die je opnoemt rechtvaardigt dat bedrag niet tenzij de hele aandrijflijn ook in beter dan nieuw konditie is en het cosmetisch ook een plaatje is.
Een mooi uiterlijk en een gegalvaniseerd chassis zegt niets. Het draaiende gedeelte moet technisch in orde zijn en vaak schort het daar aan door slecht sleutelwerk en het gebruik van goedkope imitatie onderdelen waarvan de kwaliteit,materiaal en maatvoering vaak te wensen over laat.

Groet,
Eric.

P.S. On the up side: Dit is mijn derde Laro en ik ben altijd op eigen kracht thuis gekomen ongeacht het probleem wat de kop op stak.
Tip: Ga nooit zonder gereedschap de deur uit.

Ik ben gisteravond even bij de eigenaar door de straat gereden maar hij stond er niet helaas. Als ik me niet vergis is deze erg mooi, is er erg veel tijd en geld in gestoken en hebben ze afgezien van de Recaro stoelen echt geprobeerd hem zo authentiek mogelijk te houden met vervanging van de "zwakke plekken".
Dat alles zou natuurlijk grotendeels met rekeningen onderbouwd en eerst door een kenner gevalideerd moeten worden, wellicht is en aankoopkeuring wel een goed idee?
Ik geloof dat de eigenaar hem had laten taxeren voor een bedrag dat richting de 20k ging maar dat is echt eerst zien dan geloven want da's een erg fors bedrag.

Wat mij opvalt is dat een lijst van vervangwerkzaamheden die overduidelijk een klein kapitaal gekost hebben hier leidt tot reacties in de orde van "rechtvaardigt de vraagprijs niet". Dat vertelt mij dat Land Rover rijders erg weinig vertouwen hebben in hun auto's en de waarde ervan. Dat klinkt niet bepaalt positief, maar het is tenminste eerlijk; ik kom hier per slot van rekening voor input van diegenen met ervaring, zelfs als die input zegt dat ik het niet moet doen... :o

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 09:18

Johnny schreef:Maar lees ik nu dat je je eigen titel van het topic ondermijn ;)

Je vraagt of iets slim is, je krijgt antwoord van niet heel slim in jouw geval en toch willen door zetten :)

Of ik lees het verkeerd.. Gevalletje roze bril :mrgreen:

"Slim" was wellicht niet de juiste woordkeuze :D
"Op schaal van 0 tot 10, hoe onverstandig is dit" zou wellicht een betere keuze zijn... :lol:

Ik heb niet gezegd dat ik het wil doorzetten, ik zeg allereerst dat de andere, jongere, etc. die genoemd worden voor mij niet aantrekkelijker zijn dan degene waar mijn oog op gevallen is.
"Niet slim" of "Er zijn ook andere auto's voor dat geld" zijn overigens niet hetzelfde volgens mij. Er zijn altijd andere auto's voor ieder budget.

Maar je hebt gelijk, buiten de verwijzingen naar andere auto's (waarvan ik vind dat ze niet vergelijkbaar zijn op enkele belangrijke criteria zoals de MRB en het vooruitzicht daarvan / tijd tot belastingvrij) zijn er verschillende reacties die aangeven dat dit niet echt een auto is voor dagelijks gebruik (lees ik daar "tractor"?) en/of dat het vooral sleutelprojecten zijn.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 09:21

Zo, dat was het nodige aan leeswerk. maar probeer even je beweeg redenen en keuzes te volgen.

Ik lees in ieder geval dat je handig bent. dat is zeker als je voor een series kiest wel een vereiste om te voorkomen als je de onderhoudskosten wilt drukken. Kijk een series is net een mecano doos en eigenlijk ook niet moeilijker dan dat. Wij zijn nu iets meer dan een jaar aan onze series bezig (het is dan niet onze dagelijkse auto en is als sleutel auto gekocht) en we hebben al veel geleerd door te lezen, doen en vragen. dat is overigens bij de oudere defenders ook..

de vraagprijs vond ik voor een series verdomd hoog. zou meer verwachten rond de 6000 - 8000. Een dure series kopen is geen garant stelling dat hij de eerste tijd of langere tijd probleem vrij is. als je zeker wil weten of hij technies in orde is dan is het verstandig om of iemand mee te nemen of wanneer de proefrit bevalt dat jij in de buurt een garage uit zoekt die bekent is met series modellen en daar een aankoop keuring laat doen. overigens wil dat nog niet zeggen dat je niet binnen de nodige kilometers problemen kunt krijgen, want de vraag is altijd... wat is er allemaal vervangen. Wanneer bij een grote reparatie alle oude onderdelen vervangen worden door goede onderdelen (geen imitatie) dan is de kans natuurlijk kleiner op problemen dan wanneer met alleen het 'probleem' onderdeel vervangen heeft en vergeten is alle andere slijt onderdelen te vervangen. (believe me.. been there, done that..)

Buiten dat is het verstandig om idd altijd met gereedschap op pad te gaan. Daar is het overigens ook wel de auto naar, want boutjes en moetjes kun je altijd terug vast draaien :P. ook is het handig om reserve onderdelen bij te hebben / dan wel thuis te hebben liggen.

De tip van kom dit weekend naar landsaard is ook een goede. daar zijn ook de nodige series modellen en vroege defenders aanwezig en dan kun je een beetje peilen wat mensen aan het onderhoud doen en betalen.

Overigens hoeft terrein rijden niet slecht te zijn voor je auto, het is maar net hoe je het doet. de series en defenders zijn nu eenmaal terrein wagens.

het rijden is ook nog een punt trouwens. dit model heeft parabool veren. nu heb ik toevallig gisteren ontdekt dat het best een verschil is met het rijden met parabool veren en blad veren (schroefveren heb ik nog niet gehad omdat die pas op de stage 1 kwamen geloof ik). Mocht je in je zoektocht een series tegen komen die dus geen paraboolveren heeft en je vind hem wat stug veren.. parabool veren is niet moeilijk om er onder te zetten..

Ik durf niet voor je te zeggen doen of niet doen, daarvoor liggen voor mijn gevoel je afwegingen en eisen iets te ver uit elkaar. hiermee doel ik op dat je hebt aangegeven niet veel onder je auto te willen liggen en dat hij toch betrouwbaar moet zijn versus de kosten van wegenbelasting en aanschaf.

Ik kan wel zeggen dat het rijden met een series gewoon leuk blijft. lekker basic.

ow ps.. over dat wegenbelasting puntje dat voorbij waaide.. een benzine is ook niet heilig he. als dat je dagelijkse auto gaat worden zou je nog steeds voor de wintermaanden stalling en een andere auto moeten zoeken, anders moet je ook volle mep wegenbeslasting gaan betalen (ipv 120 euro) en maakt de keuze benzine, LPG of diesel op dit vlak dus niet meer uit..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 09:25

2Meter schreef:...
Maar je hebt gelijk, buiten de verwijzingen naar andere auto's (waarvan ik vind dat ze niet vergelijkbaar zijn op enkele belangrijke criteria zoals de MRB en het vooruitzicht daarvan / tijd tot belastingvrij) zijn er verschillende reacties die aangeven dat dit niet echt een auto is voor dagelijks gebruik (lees ik daar "tractor"?) en/of dat het vooral sleutelprojecten zijn.

Dat Tractor vond ik ook een leuke.. Ja hij is luidruchtiger / minder geluidsdicht dan nieuwere modellen. en ja hij is niet zo snel.. maar dat maakt hem niet minder geschikt voor dagelijks vervoer dan een andere auto hoor.. je moet er alleen rekening mee houden dat mensen je horen vertrekken en thuis komen en dat je niet even kunt haasten om ergens te komen :P. dat laatste geeft overigens wel veel rust tijdens het rijden, want je weet dat proberen geen zin heeft :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 09:35

Oké, even graven en ik heb toch de advertentie gevonden (advertentie is in het Duits en ik zocht niet op Duitse termen :roll: )

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238009150&asrc=st%7csr

Uitgangspunten zouden wat mij betreft moeten zijn dat:
-Hij er zo goed uit ziet als de foto's doen geloven
-Alles wat daar staat als vervangen ook aantoonbaar recent vervangen is
-Een onafhankelijke kenner mij kan bevestigen dat dit "een goeie" is (los van een feit dat niemand een glazen bol heeft en dus kan voorspellen wat er wanneer kapot gaat)
-De prijs nog enigzins omlaag onderhandeld kan worden (er staat ook "onderhandelbaar")

Dan blijft de vraag over of - als aan al die punten voldaan kan worden - deze auto naar enige waarschijnlijkheid bruikbaar is voor dagelijks vervoer. Als ik de racties hier zo lees is da kans daar op bij dit soort auto's nihil; dat is jammer maar als dat zo is dan ben ik blij dat ik het hier gevraagd heb.

Kijkende naar deze advertentie en mijn bovengenoemde punten even aannemende, blijven jullie van mening "niet doen"?

[edit]
Overigens vind ik enig financieel risico wel acceptabel, dat heb je als je zo'n wagen wil rijden. Maar het is niet de bedoeling dat je voor de complete waarde van de auto het schip in gaat natuurlijk...
[/edit]

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 09:54

piet_g schreef:Zo, dat was het nodige aan leeswerk. maar probeer even je beweeg redenen en keuzes te volgen.

Ik lees in ieder geval dat je handig bent. dat is zeker als je voor een series kiest wel een vereiste om te voorkomen als je de onderhoudskosten wilt drukken. Kijk een series is net een mecano doos en eigenlijk ook niet moeilijker dan dat. Wij zijn nu iets meer dan een jaar aan onze series bezig (het is dan niet onze dagelijkse auto en is als sleutel auto gekocht) en we hebben al veel geleerd door te lezen, doen en vragen. dat is overigens bij de oudere defenders ook..

Ik ben gek op meccano! Zo lang het geen roestige, vastgerotte meccano is....
de vraagprijs vond ik voor een series verdomd hoog. zou meer verwachten rond de 6000 - 8000. Een dure series kopen is geen garant stelling dat hij de eerste tijd of langere tijd probleem vrij is. als je zeker wil weten of hij technies in orde is dan is het verstandig om of iemand mee te nemen of wanneer de proefrit bevalt dat jij in de buurt een garage uit zoekt die bekent is met series modellen en daar een aankoop keuring laat doen. overigens wil dat nog niet zeggen dat je niet binnen de nodige kilometers problemen kunt krijgen, want de vraag is altijd... wat is er allemaal vervangen. Wanneer bij een grote reparatie alle oude onderdelen vervangen worden door goede onderdelen (geen imitatie) dan is de kans natuurlijk kleiner op problemen dan wanneer met alleen het 'probleem' onderdeel vervangen heeft en vergeten is alle andere slijt onderdelen te vervangen. (believe me.. been there, done that..)

Ik begrijp dat de prijs nogal hoog is. Ik vind alleen dat de goedkopere die ik vind allemaal over komen alsof je er eerst een weekend aan moet sleutelen voordat je ze uberhaupt bij de huidige eigenaar van de oprit af kunt rijden.
Als het (aantoonbaar) klopt wat er in de ad staat en de prijs valt nog enigzins te onderhandelen, is het dan inderdaad zo hoog?
...

De tip van kom dit weekend naar landsaard is ook een goede. daar zijn ook de nodige series modellen en vroege defenders aanwezig en dan kun je een beetje peilen wat mensen aan het onderhoud doen en betalen.

Eens even kijken of we dat gaan redden, zou wel leuk zijn en nu dus ook informatief...
Ik durf niet voor je te zeggen doen of niet doen, daarvoor liggen voor mijn gevoel je afwegingen en eisen iets te ver uit elkaar. hiermee doel ik op dat je hebt aangegeven niet veel onder je auto te willen liggen en dat hij toch betrouwbaar moet zijn versus de kosten van wegenbelasting en aanschaf.

terecht punt, dat is waarschijnlijk de "roze-bril-factor"
Zo'n oude auto betekend natuurlijk per definitie relatief veel werk. Als zo'n auto nu regelmatig echt blijft staan dan is het voor mij geen optie. Dat er regelmatig aandacht en klein sleutelwerk nodig is hoort er bij.
Niemand kan aangeven hoeveel er in welk tijdsbestek aan een auto moet gebeuren maar de ervaringvan mensen hier kan wel een indicatie geven. Die indicatie is niet echt positief momenteel. Ik vraag me dus af of de auto in kwestie als 'ie aantoonbaar zo goed is als in de advertentie wordt geschreven een exemplaar is dat voor dagelijks gebruik geschikt is.
En wat ik eigenlijk al wist wordt alleen maar bevestigt; er is niemand die me dat zou kunnen vertellen.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 10:12

Nou op dat laatste durft ik je wel te zeggen dat wij nog een aantal zaken moeten doen (heeft te maken met het feit dat we echt een sleutel auto gekocht hebben) en dan zou onze laro best voor dagelijks gebruik gebruikt kunnen worden. buiten dat rijden we er nu ook langere tochten mee.

en vergeet niet, dat het uiteindelijk ook weer een auto is die je (wanneer je iets niet voor elkaar krijgt of je hebt geen tijd of het moet gewoon snel gebeuren) naar de garage brengt met de melding wat er mee mis en het op laat lossen. Dus je hoeft het ook niet perse allemaal zelf te doen, ook dat is een optie.
------

Terug naar “Techniek”