Marc,
Vooralsnog gaat het om een LPG-auto dus dat maakt het verschil erg klein met diesel.
Qua omslagpunt is een diesel bij 10.000 km nog niet voordeliger, maar ook niet zoveel duurder als een op benzine.
Qua "berijdbaarheid" is een 13 jarige Td5 echt aangenamer als een 38 jarige 109 met benzine-motor.
Groeten MarcS
Is dat nu wel slim...?
- Erik Peters
Re: Is dat nu wel slim...?
Johnny schreef:Wat wil je naast bijna dagelijks rijden? Als je wilt leren sleutelen is een serie echt de auto! Week rijden weekend sleutelen is wat overdreven maar komt in de buurt..
......inderdaad, tenminste toen ik nog een series III 109 2.25D stawag had, was ik regelmatig kleine (en soms grotere) ongemakken aan het herstellen. De 110 2.25D stawag uit '84 was al een heel stuk beter (minder repareren).
De Defender 300Tdi csw die ik nu bezit heeft relatief gezien nog de minste reparaties nodig gehad (en deze heb ik het langst).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Dennis Crusio
antwoord op je vraag:
Nee, koop zoals al vele zeggen een jongere en mocht hij bevallen, koop je er een 109 bij voor de fun.
laro oldtimer zijn nu niet echt betrouwbaar te noemen maar geven je wel een kick ass gevoel.
Nee, koop zoals al vele zeggen een jongere en mocht hij bevallen, koop je er een 109 bij voor de fun.
laro oldtimer zijn nu niet echt betrouwbaar te noemen maar geven je wel een kick ass gevoel.
Slim is het niet,maar wel leuk.
Ik rij een 42 jaar oude serie 2a als dagelijkse auto maar ik sleutel al vanaf mijn jonge jaren aan alles wat wielen heeft en ik ben nu 50.
Alles is te leren en een Laro steekt heerlijk eenvoudig in elkaar maar als je niet weet hoe en je bent er van afhankelijk qua vervoer dan is het niet slim.
Ik rij iedere dag met samengeknepen bilspieren,luisterend naar alle rammeltjes en geluidjes om te bepalen wat het volgende is dat kapot gaat.
Ik vind dat heerlijk,maar ik heb dan ook een beste kronkel in mijn kop.
Het bedrag wat die 109 op moet brengen is wel erg hoog. De lijst die je opnoemt rechtvaardigt dat bedrag niet tenzij de hele aandrijflijn ook in beter dan nieuw konditie is en het cosmetisch ook een plaatje is.
Een mooi uiterlijk en een gegalvaniseerd chassis zegt niets. Het draaiende gedeelte moet technisch in orde zijn en vaak schort het daar aan door slecht sleutelwerk en het gebruik van goedkope imitatie onderdelen waarvan de kwaliteit,materiaal en maatvoering vaak te wensen over laat.
Groet,
Eric.
P.S. On the up side: Dit is mijn derde Laro en ik ben altijd op eigen kracht thuis gekomen ongeacht het probleem wat de kop op stak.
Tip: Ga nooit zonder gereedschap de deur uit.
Ik rij een 42 jaar oude serie 2a als dagelijkse auto maar ik sleutel al vanaf mijn jonge jaren aan alles wat wielen heeft en ik ben nu 50.
Alles is te leren en een Laro steekt heerlijk eenvoudig in elkaar maar als je niet weet hoe en je bent er van afhankelijk qua vervoer dan is het niet slim.
Ik rij iedere dag met samengeknepen bilspieren,luisterend naar alle rammeltjes en geluidjes om te bepalen wat het volgende is dat kapot gaat.
Ik vind dat heerlijk,maar ik heb dan ook een beste kronkel in mijn kop.
Het bedrag wat die 109 op moet brengen is wel erg hoog. De lijst die je opnoemt rechtvaardigt dat bedrag niet tenzij de hele aandrijflijn ook in beter dan nieuw konditie is en het cosmetisch ook een plaatje is.
Een mooi uiterlijk en een gegalvaniseerd chassis zegt niets. Het draaiende gedeelte moet technisch in orde zijn en vaak schort het daar aan door slecht sleutelwerk en het gebruik van goedkope imitatie onderdelen waarvan de kwaliteit,materiaal en maatvoering vaak te wensen over laat.
Groet,
Eric.
P.S. On the up side: Dit is mijn derde Laro en ik ben altijd op eigen kracht thuis gekomen ongeacht het probleem wat de kop op stak.
Tip: Ga nooit zonder gereedschap de deur uit.
R1200C schreef:2Meter schreef:Roger B. schreef:tja..... het blijft natuurlijk een oude series waar je meer aan moet sleutelen om hem rijdend te houden dan een jongere.... een uit 2000 koop je ook voor dat geld... maar ik neem aan dat belastingvrij ook van belang is?
Op zich wel, de wegenbelasting voor zo'n ding is niet mals. Maar als ze ieder kabinetsperiode weer aan die regeling gaan lopen sleutelen![]()
Ik heb zo 1,2,3 geen "jonge" gevonden voor die prijs, maar misschien zoek ik niet op de juiste plaatsen....
1976 is niet wegenbelasting vrij als het kabinet zijn zin krijgt. En al helemaal niet op LPG...
En je hebt inderdaad niet echt gezocht want er zijn er (in 5 minuten klikken) zat te vinden voor dat geld die een stuk jonger zijn...
Sorry, mijn antwoord was incompleet. Als je een jonge koopt is de waarschijnlijkheid nog lager dat het ooit een oldtimer wordt. Deze is dat over een paar jaar (LPG eruit) en kan dan dus met goed fatsoen "voor erbij" gebruikt worden (dus andere auto kopen voor alledaags gebruik).
Eentje die al oldtimer is, en nog in goede staat zal wel een stuk duurder zijn en een jongere is zeker altijd (althans nog langer) duur om te rijden.
R1200C schreef:En je hebt inderdaad niet echt gezocht want er zijn er (in 5 minuten klikken) zat te vinden voor dat geld die een stuk jonger zijn...
Haha, zo goed had ik wel gezocht; vul maar aan met benzine en je houdt niets over.
Als het dan wat mag kosten, hier een benzine/lpg
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr
Ik ken de auto zoals vele hier, kort geleden vanuit het niets opgebouwt.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Johnny schreef:Als het dan wat mag kosten, hier een benzine/lpg
Tsja, voor een dergelijk bedrag gaat er een heel universum aan mogelijkheden open natuurlijk.
Maar los van de vraagprijs is dit ook niet een model waar ik direct in geinteresseerd ben; een "gewone" station lijkt me wat geschikter.
Landmarcs schreef:[...]
Kijk hier eens: http://www.gaspedaal.nl/Land-Rover/Defe ... srt=pr&p=2
Deze worden niet gauw belastingvrij*, dus da's misschien een minpuntje, aan de andere kant, als het een goeie is en niet toevallig een echte zeperd dan rijdt ie nog jaren met weinig ongemak.
Bedenk dat een Td5 redelijk gewoon rijdt en op de langere einden (met wat goede wil) 1:11 of beter kan rijden. En bedenk ook dat een 110 gewoon een "auto" is met wat extra, en een 109 toch meer een tractor die op een auto wil lijken.
[...]
* Eentje van 1976 is nu belastingvrij, wordt op LPG weer belastingplichtig tot 2016, zonder LPG valt ie in een restrictieve overgangsregeling (als de plannen door gaan). Anyway, als de plannen door gaan is dan een nieuwe de eerste twee jaar ± net zo duur in de belasting.
Groeten MarcS
Zoals ik eerder al schreef; als je benzine selecteerd heb je niets over (wellicht een paar maar dat zijn geen stations).
Maar nu ik de reacties zo lees en er eens over nadenk is dat bij een jongere wellicht ook geen juist zoekcriterium aangezien LPG zo duur is in de MRB dat een diesel ook al in aanmerking komt.
Maar goed, als ik ga zoeken voor een TD5 ga ik dan wel erg ver afwijken van mijn originele idee. Ze zijn in de vaste lasten nog duurder en diesels zullen waarschijnlijk nooit in een belastingvrije regeling gaan vallen als ik de plannen goed begrijp.
Overigens zou ik ook verwachten dat als je er eentje wil hebben die niet ieder weekend word afgerost in het bos of de hele week marktkramen door het land sleurt, je toch nog behoorlijk wat kwijt bent in de aanschaf.
Mijn punt dat je niet zo 1,2,3 iets vind dat aan dezelfde criteria voldoet blijft dus vooralsnog overeind wat mij betreft.
Landmarcs schreef:En vraag vooral aan je vrouw of ze eens een proefrit wil maken ... mijn wederhelft heeft een hand vol rijlessen genomen voor ze paniek-vrij achter het stuur zat (met als nadeel dat ze nu de auto ook vrijwillig meeneemt, en als voordeel dat je als passagier geen last meer hebt van paniekaanvallen).
Ja een proefrit zowiezo, dat lijkt me logisch. Voor paniek aanvallen ben ik niet zo bang, ze heeft al vaker laten zien verrassend goed om te kunnen gaan met auto's waar je dat niet zo snel van zou verwachten. Sterker nog, af en toe bekruipt mij het gevoel dat ze beter op haar plek is in wat spartaansere auto's dan in de luxe van de huidige generaties.
(Tot voor een paar maanden geleden had ik een nieuwe Passat. Daarin gaat de handrem automatisch erop en eraf, lichtsensor en regensensor doen hun werk etc. etc. Dat was echt niets voor haar, ik dacht de hele tijd "smijt niet zo met die deuren" en ze wilde liever alles met de hand doen dan het aan de electronica over te laten
marcenvon schreef:Er zit nog een aardig verschil in MRB tussen een benzine en een dieseluitvoering. Wat dat aangaat kan ik me voorstellen dat een benzineauto de voorkeur heeft boven het mooie geluid van een TD5. Ik zeg gewoon gaan voor die Series III. Wat je niet weet van autotechniek kun je leren, info en hulp zat op dit forum. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Als het een auto is die geen tot weinig roest vertoond zou ik die gok aandurven.
Marc
Ik heb niet bepaalt twee linker handen en ben gewend om veel zelf te doen dus hetgeen jij schrijft klinkt me positief in de oren. Ik wil alleen niet met een of ander probleemgeval opgezadeld worden waarbij ik meer sleutel dan rij.
Ik had eigenlijk verwacht dat mensen wel zouden schrijven dat zo'n oudje zo eenvoudig in elkaar zit dat het sleutelwerk beter zelf te doen is dan bij een nieuwere maar daar hoor ik niemand over. Is dat een misverstand van mijn kant?
(Mijn vrouw had ooit een Corsa van de eerste jaargang; dat ding heb ik met niet veel meer dan een een kruiskop en een steek 17 volgens mij half uit elkaar en weer in elkaar gedraaid in die jaren; dat hoe ik met mijn nieuwe Corsa niet te proberen...)