cardan as loopt tegen chassis na plaatsing parabool veren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

cardan as loopt tegen chassis na plaatsing parabool veren

Berichtdoor piet_g » 14 Okt 2013, 13:51

Vorige week hebben we onze parabool veren gemonteerd en toen ik deze zaterdag weg wilde rijden, hoorde ik een hoop geschaaf van onder de laro. na even kijken kwam ik er achter dat de cardan as net achter de versnellingsbak in de chassisbalk loopt.

Nu wilde ik dat oplossen door achter op de bak een verleng stuk te zetten om daarmee het kruisje van de as iets verder naar achteren te brengen. om zo het probleem op te lossen. echter toen ik de cardan as onder de laro vandaan haalde kwam ik er achter dat deze al op maximaal ingeschoven zat. dus dat was ook geen oplossing.

Dus nu zit ik met de vraag, hoe hebben anderen dit opgelost?
als dit er op neer komt dat de cardan as opnieuw gemaakt moet worden, wie doet dit dan in de buurt van bergen op zoom?

wij hebben paraboolveren van paddock er onder zitten en onze lange shackels behouden. de as punt op de veren zat precies in het midden, dat hadden we gemeten voor plaatsing. verder is het probleem al zonder belading het geval en kan de as nog verder naar beneden wanneer we het terrein in gaan.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

SanderTD4

Re: cardan as loopt tegen chassis na plaatsing parabool vere

Berichtdoor SanderTD4 » 14 Okt 2013, 19:12

Zo te zien heb je een militaire uitvoering.
Ik ha. Hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de achterste paraboolveren bij de bevestiging aan de voorkant op het bovenste gat te monteren.
Hierdoor kantelt het differentieel ook iets en staat de auto achter niet zo hoog met een softtop.
Bij mij loopt alles nu vrij.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Okt 2013, 21:45

Wij hebben idd een militaire uitvoering. Maar als je die kanteling gemaakt hebt, liep de cardan dan ook in het terrein (dus maximale veer uitslag) niet tegen het chassis aan?.
Verder, hoeveel lager staat hij dan ongeveer?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2013, 21:57

piet_g,

Ter hoogte van de achteras komt ie ongeveer (tamelijk precies zelfs) de helft van de hart-op-hart afstand van de twee gaten dichter boven het wegdek.

MarcS

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 14 Okt 2013, 22:42

piet_g schreef:Wij hebben idd een militaire uitvoering. Maar als je die kanteling gemaakt hebt, liep de cardan dan ook in het terrein (dus maximale veer uitslag) niet tegen het chassis aan?.
Verder, hoeveel lager staat hij dan ongeveer?

Ik heb de carnaval een likje verf gegeven om te kijken of er sporen op zaten na het terreinrijden.
Dit was niet het geval.
Ik denk dat de auto ongeveer 2 cm is gezakt, maar heb het niet gemeten.
SanderTD4

Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Okt 2013, 23:52

Ok dankje. Dan ga ik dat eens proberen. Dan kan ik in ieder geval zondag rijden en dan overwegen of ik het de moeite waard vind om een nieuwe cardanas te laten maken hiervoor.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 09:27

Jeej, dat loste het probleem op. de cardanas loopt weer vrij nu. zondag weer lekker het terrein in en dan over een aantal weten eens kijken hoe ik hem terug op de juiste hoogte kan krijgen.. het scheelt namelijk bijna 3 cm bij de as, dus dat is bij de achterkant nog veel meer.

ps.. wat betreft comfort is het een vooruitgang die parabool veren.. een hele grote vooruitgang.. maar miste eigenlijk wel een beetje het rammelen en springen.. :(.. dat had ook wel wat namelijk. :P
------

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 16 Okt 2013, 10:40

Bij mij staat de auto achter nog steeds hoger en laat het gewoon zo.
SanderTD4

Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 10:53

ja klopt, hij staat nog steeds hoger. maar omdat wij in het terrein al vaker gemerkt hebben dat de achterbalk de grond raakte, proberen we daar ook ruimte te winnen. ook omdat we er straks een koker onder willen maken voor de trekhaak, waarbij de achterbalk in het midden dus 5 cm naar beneden komt omdat daar de trekhaak dan zit.

het is een beetje plussen en minnen.. maar uiteindelijk komen we er wel :P.

maar ben nog steeds blij met de tip, want zag zondag terrein rijden al in rook op gaan zegmaar :P
------

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2013, 11:19

piet_g schreef:Jeej, dat loste het probleem op. de cardanas loopt weer vrij nu. zondag weer lekker het terrein in en dan over een aantal weten eens kijken hoe ik hem terug op de juiste hoogte kan krijgen.. het scheelt namelijk bijna 3 cm bij de as, dus dat is bij de achterkant nog veel meer.

"Veel meer" ? Bijna 3 cm bij de as wil zeggen 4 cm bij de achterbalk.
Hoeveel is ie al omhoog gekomen door de parabolen (want het aanlopen was toch het gevolg van het omhoog komen)?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”