ja, in zekere zin wel. Bij welke snelheid precies de lockup in schakelt varieert een beetje per motor en auto, maar doorgaans zo rond 75-85km/u.
dat oproken kun je voor een deel ook beperken met een grotere oliekoeler maar extra belasting en daarmee slijtage zal het altijd blijven met een zware auto/aanhanger
Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..
Re: Automaat achter 200tdi
Je rookt niet de omvormer op maar de lamellenkoppeling(en) Hoewel dat bij lagere snelheden en wisselende lasten erg meevalt. Het langer rijden op hogere constante snelheden zonder lock-up is vooral funest.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
nu is de exacte werking van een automaat lang geleden en niet heel diepgaand geweest.... maar......
de lockup "overbrugt" de koppelomvormer (toch?)...
die lamellenkoppelingen horen bij ingeschakeld zijnde versnelling niet te slippen (toch?)
wat is er voor die lamellenkoppelingen dan anders bij wel of niet ingeschakelde lockup?
de lockup "overbrugt" de koppelomvormer (toch?)...
die lamellenkoppelingen horen bij ingeschakeld zijnde versnelling niet te slippen (toch?)
wat is er voor die lamellenkoppelingen dan anders bij wel of niet ingeschakelde lockup?
gone
Ik ben eenenal oor.
Nu komt eindelijk de logica van een automaat zodat jip van janneke het ook begrijpt, hoe het werkt
Nu komt eindelijk de logica van een automaat zodat jip van janneke het ook begrijpt, hoe het werkt
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
-
Roger B.
heel kort door de bocht en simpel gezegd (en zoals ik het me herinner)
de automaat kiest een versnelling door deze te koppelen middels een lamellenkoppeling
dit kiezen gebeurt tegenwoordig met elektronisch bediende kleppen die deze lamellenkoppelingen aandrukken of niet. Vroeger werd het mechanisch (middels drukopbouw in de hydrauliek in de bak) geregeld. De regeling is, en was, afhankelijk van snelheid, gevraagde kracht en gaspedaalstand. Om te schakelen van de ene naar de andere versnelling laat de bak de koppelingen slippen en zo nemen de versnellingen het soepel van elkaar over.
De automatische bak wordt aangedreven door een koppelomvormer, dit is een soort van vloeistof pomp en motor in een behuizing waarbij het koppel dat de krukas levert, vergroot wordt doorgegeven aan de automatische bak.
Om te kunnen werken moet er in de koppelomvormer slip zijn. Op het moment dat de motor een goed toerental draait en de bak niet meer hoeft te schakelen wordt de koppelomvormer "vast gezet" met de lockup
zoals gezegd, naar wat ik me herinner over de werking, en dat dan versimpeld weergegeven..
als iemand verbeteringen of aanvullingen kan geven en het simpel kan houden "feel free"
de automaat kiest een versnelling door deze te koppelen middels een lamellenkoppeling
dit kiezen gebeurt tegenwoordig met elektronisch bediende kleppen die deze lamellenkoppelingen aandrukken of niet. Vroeger werd het mechanisch (middels drukopbouw in de hydrauliek in de bak) geregeld. De regeling is, en was, afhankelijk van snelheid, gevraagde kracht en gaspedaalstand. Om te schakelen van de ene naar de andere versnelling laat de bak de koppelingen slippen en zo nemen de versnellingen het soepel van elkaar over.
De automatische bak wordt aangedreven door een koppelomvormer, dit is een soort van vloeistof pomp en motor in een behuizing waarbij het koppel dat de krukas levert, vergroot wordt doorgegeven aan de automatische bak.
Om te kunnen werken moet er in de koppelomvormer slip zijn. Op het moment dat de motor een goed toerental draait en de bak niet meer hoeft te schakelen wordt de koppelomvormer "vast gezet" met de lockup
zoals gezegd, naar wat ik me herinner over de werking, en dat dan versimpeld weergegeven..
als iemand verbeteringen of aanvullingen kan geven en het simpel kan houden "feel free"
gone
Re: Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..
Heb me nooit echt in de werking verdiept, maar als ervaringsdeskundige weet ik dat je bij een 300Tdi automaat niet de omvormer sloopt maar de bak.........
De omvormer was nog prima, de bak hebben we helemaal opnieuw opgebouwd. Ding was compleet verbrand. Heb wel alles nieuw gestoken omdat het misbruik gewoon doorging. Grappig is dat de versie erna in een 38a probleemloos met dezelfde lasten omging.
De omvormer was nog prima, de bak hebben we helemaal opnieuw opgebouwd. Ding was compleet verbrand. Heb wel alles nieuw gestoken omdat het misbruik gewoon doorging. Grappig is dat de versie erna in een 38a probleemloos met dezelfde lasten omging.
Edward van Vugt
-
Roger B.
Bak van p38 diesel heeft meen ik ook lockup in 3e
gone
-
Landmarcs
Edward schreef:Heb me nooit echt in de werking verdiept, maar als ervaringsdeskundige weet ik dat je bij een 300Tdi automaat niet de omvormer sloopt maar de bak.........
Tja, 't zit in de gehele keten.
Bij een handbak gaat de bak hemelen als je er teveel torque op loslaat, en vaak gaat de koppeling dan ook (voor die koppeling heb je dan HD-oplossingen).
Bij een automaat is het niet echt anders, behalve dan dat er koppelingen/remmen in de automaat-bak zitten om de versnellingen te kunnen selecteren, en een hydraulische koppelomvormer (die naast een versnelling extra ook als koppeling werkt).
Moet de automaat teveel werk doen, meer torque verstouwen als waarvoor hij ontworpen is dan duurt de frictie-tijd bij het schakelen tussen twee versnellingen te lang (hij schakelt dan wel lekker soepel
De lock-up voorkomt de slip in de koppelomvormer en dus de verhitting, olie gaat langer mee en dus gaat de bak ook weer langer mee, en moet de bak zelf teveel werk doen dan gaat ie toch ...
Een lock-up in de 3e versnelling helpt dus, verder helpt natuurlijk ook de rijstijl: trap je op het gas alsof het een "rije-knop" is dan verleng je de schakelmomenten, de uitwerking is als die van iemand die bij een handbak de koppeling gebruikt om sneller/makkelijker door de bocht te gaan, de motor in het lekkere toerengebied te houden etc. Als je bij de automaat het schakelen een beetje helpt, en het gas subtieler bedient dan gaat de automaatbak langer mee (maar het blijft een complex ding waarin nu eenmaal ingebouwde slijt zit).
Overigens kan je met een tragere eindreductie de lock-up eerder laten werken (maar dan heb je dus de nadelen van de tragere eindreductie), dit is wel de oplossing als je langdurig en vaak met 70 km/u een zware kar moet voorzeulen. De lock-up bij een snelheid van ruim 80 km/u is gekozen met een "lichter" gebruik, en dus de daarbij horende snelheden in gedachten.
Groeten MarcS
Even op marc zijn vehaal terug komend,
Als ik de ervaring van Edward en Rob naast elkaar zet kan ik concluderen dat de 200 te weinig vermogen heeft. De latere 300 doet het goeh omdat hij meer vermogen had, vooral onderin. Is het dan niet dat onder gelijke omstandigheden de bak langer mee gaat met een 200 omdat die minder vermogen heeft?
Waar ikzelf aan zit te denken.
Ander diff verhouding de in, dit in combi met 35" banden geeft een klein beetje meer vetraging dan standaart en mou de bak moeten sparen. Vind het overigens wel erg interesant.
Om verder te gaan op het verhaal.
Een handbak heeft een versnellingsbak en tussenbak, heeft een autmaat dan drie elementen omdat de ook over een compelomvormer gesproken word of zit deze in de automaatenversnellingsbakbij in?
Als ik de ervaring van Edward en Rob naast elkaar zet kan ik concluderen dat de 200 te weinig vermogen heeft. De latere 300 doet het goeh omdat hij meer vermogen had, vooral onderin. Is het dan niet dat onder gelijke omstandigheden de bak langer mee gaat met een 200 omdat die minder vermogen heeft?
Waar ikzelf aan zit te denken.
Ander diff verhouding de in, dit in combi met 35" banden geeft een klein beetje meer vetraging dan standaart en mou de bak moeten sparen. Vind het overigens wel erg interesant.
Om verder te gaan op het verhaal.
Een handbak heeft een versnellingsbak en tussenbak, heeft een autmaat dan drie elementen omdat de ook over een compelomvormer gesproken word of zit deze in de automaatenversnellingsbakbij in?
Groetjes Johnny

-
Roger B.
tussenbak is voor automaat en handbak in de defender gelijk, de koppelomvormer zit waar bij de handbak het vliegwiel en de koppeling/drukgroep zitten.
ik zie niet helemaal waarom een koppelomvormer een extra versnelling zou zijn, ook niet voor de lockup, maar daar snap ik het wel dat dat zo ervaren wordt.
de koppelomvormer is gewoon een koppel vergrotende slippende koppeling.
Ik denk dat je weinig wint tov een 300 aan bak-leven, het is niet direct het koppel/het vermogen van de motor dat je bak sloopt, maar het lang moeten slippen om de gevraagde kracht (het gewicht en de luchtweerstand) vooruit te trekken. Met minder motorvermogen toch dat spul van de plek moeten trekken zou weleens langer slippen en dus meer slijtage kunnen betekenen.
ik zie niet helemaal waarom een koppelomvormer een extra versnelling zou zijn, ook niet voor de lockup, maar daar snap ik het wel dat dat zo ervaren wordt.
de koppelomvormer is gewoon een koppel vergrotende slippende koppeling.
Ik denk dat je weinig wint tov een 300 aan bak-leven, het is niet direct het koppel/het vermogen van de motor dat je bak sloopt, maar het lang moeten slippen om de gevraagde kracht (het gewicht en de luchtweerstand) vooruit te trekken. Met minder motorvermogen toch dat spul van de plek moeten trekken zou weleens langer slippen en dus meer slijtage kunnen betekenen.
gone