Roger B. schreef:grote verschil is dat een reductie (in de zin van een versnelling) een constante overbrenging is en de slip in een omvormer is verre van constant het een een vloeistof koppeling, die door toepassing van een stator het koppel vergroot. Om te werken moet je in de omvormer een zekere vloeistofstroom hebben, en daarvoor heb je slip nodig.
ik heb niks tegen een koppelomvormer, ik rij automaat
Ja, Ja, met eigen definities kan je alles aan elkaar kletsen.
Je bedoelt met een "versnelling" een vaste tandwiel-transmissie. Daar heb je geen slip (en dus koppelingsplaten die de benodigde slip geven). Bij een tandwiel-transmissie, die omdat ie zonder slip werkt erg efficiënt lijkt heb je ook verliezen (voel maar eens hoe heet een R380 wordt).
Goed beschouwd is een "device" met slip juist geweldig in combinatie met een "explosie-motor" want in tegenstelling tot bijv. een stoommachine of een electromotor heb je maar een heel beperkt toeren-gebied waar zo'n "explosie-motor" lekker werkt, bij stoommachines en electromotoren zie dan ook zelden iets van een versnellingsbak.
Bij een koppelomvormer hebt je een variable transmissie (met meestal een beperkte range, om de verliezen niet te hoog te laten oplopen), in het meest efficënte traject draait de ingaande as vlotter als de uitgaande en daarvoor in ruim krijg je een groter koppel -- daarin is een koppelomvormer dus eigenlijk net als die tandwiel-transmissie. In combi met een 3 of 4 traps bak zorgt de koppelomvormer dan voor nog een extra "versnelling".
Verder heb je ook nog de oude "vertrouwde" DAF uitvinding met "jarretels", en de moderne opvolger, de CVT met een schakelband.
En ... een transmissie het een erg hoog rendement: de fietsketting met derailleur.
Groeten MarcS
PS Als je een mooie rendementvolle transmissie wil, eenvoudig en inzichtelijk, dan moet je dus gaan fietsen. Als je dan een triple crankstel neemt dan heb je 3 x 8, 9 of 10 versnellingen (alleen geen achteruit). (O ja, d'r zijn tegenwoordig ook naven die het rendement van de derailleur bijna evenaren, een soort solide horlogemakerswerk, maar dus ook best prijzig.)