Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2013, 19:25

Roger B. schreef:....

ik zie niet helemaal waarom een koppelomvormer een extra versnelling zou zijn, ook niet voor de lockup, maar daar snap ik het wel dat dat zo ervaren wordt.

de koppelomvormer is gewoon een koppel vergrotende slippende koppeling.
.....

Goedenavond Roger,

Misschien heb je niet opgelet toen de lesjes "achtergronden van de automaat" langs kwamen?

Een (lagere) versnelling is gewoon een koppel vergrotende niet slippende koppeling (omdat dat zo lastig schakelt hebben we vaak een platen-koppeling bij een handbak).

Je hebt bij de gebruikelijke automaat de keuze tussen een hydraulische "koppeling" en een hydraulische koppeling annex koppelomvormer, je ziet dus eigenlijk altijd het tweede want dat kan in een moeite door (en beschermt bovendien het "bak"gedeelte van de aandrijflijn).
Ofwel: een koppelomvormer is als extra versnelling te beschouwen: door de slip krijg je minder toeren, en door de koppel-vergroting meer trekkracht.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Okt 2013, 19:29

maak je geen zorgen over "lesjes" die ik wel of niet gehad zou hebben.

De koppelomvormer werkt altijd en in elke versnelling (behalve als ie in lockup staat) dus het enige wat ie doet is (als je het dan zo wil zien) de overbrengingsverhouding van elke versnelling veranderen..... dus niks extra versnelling
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 14 Okt 2013, 21:55

Ik krijg hier toch het idee dat ze iemand uit het openluchtmuseum hebben afgestoft......Meneer S.......
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Johnny

Berichtdoor Johnny » 14 Okt 2013, 22:00

Ray vd Velden schreef:Ik krijg hier toch het idee dat ze iemand uit het openluchtmuseum hebben afgestoft......Meneer S.......

Ik informeer ook overe en museum stuk ;)
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Fabian

Berichtdoor Fabian » 15 Okt 2013, 14:20

Als de wagen onbeladen is, is het nog wel te doen met een koppelomvormer zonder lock-up.
Een koppelomvormer werkt als een vertraging/reductie (3 omwentelingen erin is bv. 1 eruit).
Als de wagen vol beladen is, aanhang en hellingen, wordt veel energie van de motor omgezet in slip en warmte van de olie van de koppelomvormer. En dat geeft dus veel verlies.
Net zoiets als een neushoorn aan een bungee hangen.

Er was eens op TopGear in een woestijn met een LC en een rulle helling omhoog dat Jeremy zei dat de LC minder ver ging, ongeacht de grote motor, omdat het aan de diff-locks lag. Maar zoals een ander al zei lag het aan de automaat/koppelomvormer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2013, 18:28

Een koppelomvormer werkt niet als een reductie, een koppelomvormer slipt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Okt 2013, 18:37

Roger B. schreef:Een koppelomvormer werkt niet als een reductie, een koppelomvormer slipt

Roger B.

Je bent wel erg hardnekkig in je onschuldige onkunde.

Zie bijv hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter (sorry maar het is in t'Engels).
The key characteristic of a torque converter is its ability to multiply torque when there is a substantial difference between input and output rotational speed, thus providing the equivalent of a reduction gear. Some of these devices are also equipped with a temporary locking mechanism which rigidly binds the engine to the transmission when their speeds are nearly equal, to avoid slippage and a resulting loss of efficiency.

Je hebt kennelijk iets tegen koppelomvormers ... da's gek, 't is een mooie uitvinding, en in jouw nieuwe Heimat heel veel toegepast (zelfs in diesel-locomotieven - die ronkende dingen op rails ) ze zijn er bij jouw best groot in.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2013, 19:44

grote verschil is dat een reductie (in de zin van een versnelling) een constante overbrenging is en de slip in een omvormer is verre van constant het een een vloeistof koppeling, die door toepassing van een stator het koppel vergroot. Om te werken moet je in de omvormer een zekere vloeistofstroom hebben, en daarvoor heb je slip nodig.

ik heb niks tegen een koppelomvormer, ik rij automaat
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Okt 2013, 20:36

Roger B. schreef:grote verschil is dat een reductie (in de zin van een versnelling) een constante overbrenging is en de slip in een omvormer is verre van constant het een een vloeistof koppeling, die door toepassing van een stator het koppel vergroot. Om te werken moet je in de omvormer een zekere vloeistofstroom hebben, en daarvoor heb je slip nodig.

ik heb niks tegen een koppelomvormer, ik rij automaat

Ja, Ja, met eigen definities kan je alles aan elkaar kletsen.

Je bedoelt met een "versnelling" een vaste tandwiel-transmissie. Daar heb je geen slip (en dus koppelingsplaten die de benodigde slip geven). Bij een tandwiel-transmissie, die omdat ie zonder slip werkt erg efficiënt lijkt heb je ook verliezen (voel maar eens hoe heet een R380 wordt).
Goed beschouwd is een "device" met slip juist geweldig in combinatie met een "explosie-motor" want in tegenstelling tot bijv. een stoommachine of een electromotor heb je maar een heel beperkt toeren-gebied waar zo'n "explosie-motor" lekker werkt, bij stoommachines en electromotoren zie dan ook zelden iets van een versnellingsbak.

Bij een koppelomvormer hebt je een variable transmissie (met meestal een beperkte range, om de verliezen niet te hoog te laten oplopen), in het meest efficënte traject draait de ingaande as vlotter als de uitgaande en daarvoor in ruim krijg je een groter koppel -- daarin is een koppelomvormer dus eigenlijk net als die tandwiel-transmissie. In combi met een 3 of 4 traps bak zorgt de koppelomvormer dan voor nog een extra "versnelling".

Verder heb je ook nog de oude "vertrouwde" DAF uitvinding met "jarretels", en de moderne opvolger, de CVT met een schakelband.
En ... een transmissie het een erg hoog rendement: de fietsketting met derailleur.

Groeten MarcS

PS Als je een mooie rendementvolle transmissie wil, eenvoudig en inzichtelijk, dan moet je dus gaan fietsen. Als je dan een triple crankstel neemt dan heb je 3 x 8, 9 of 10 versnellingen (alleen geen achteruit). (O ja, d'r zijn tegenwoordig ook naven die het rendement van de derailleur bijna evenaren, een soort solide horlogemakerswerk, maar dus ook best prijzig.)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2013, 20:53

tuurlijk, als iedereen zich aan de marc s definities houdt is iedereen het met je eens..... en ik heb niets over rendementen en verliezen gezegd.... by the way... in de automaatbak zijn de versnellingen ook overbrengingen met tandjes.....

maar waar ik mee begon in deze koppelomvormer is een versnelling discussie is met wat in mijn ogen een versnelling is. een versnelling is een overbrenging die "gekozen" wordt. in je diff zit ook een reductie, maar die wordt niet als versnelling gezien..... waarom noem je de koppelomvormer die ook in elke te kiezen versnelling in de aandrijflijn erbij zit, net als het diff, dan wel een versnelling.
gone

Terug naar “Techniek”