Gisteren heb ik terwijl ik iets van het 'dashboard' wilde pakken onbedoeld mijn ruitenwisser schakelaar een iets te harde klap verkocht. Nu werkt de ruitenwisser uberhaubt niet meer, terwijl de spoeiers wel gewoon werken als ik de schakelaar indruk. Betreft overigens een defender 90 uit 2004.
Nu heb ik mijn schakelaar net uit het dashboard gehaald en alles oogt goed, enige wat ik me kan bedenken is dat mogelijk de contactjes in de schakelaar wat verstoort zijn of beschadigd.
Iemand een suggestie? Of enkel morgen de schakelaar vervangen en dan zou het weer moeten werken?
dank. gr doede
ruitenwisser schakelaar of toch iets anders?
-
deltawhiskey
Re: ruitenwisser schakelaar of toch iets anders?
Het kan wel goed ogen, maar misschien toch een los of kapot contact ergens. De multimeter weet raad, oftewel in de weerstandsmodus meten of er ergen breuk of zo zit, of in de voltmodus kijken of er spanning doorkomt als de schakelaar bediend wordt ...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
deltawhiskey
Vanmorgen even de schakelaar doorgemeten, lijkt goed te zijn. Nieuwe schakelaar als test aangesloten, nogsteeds geen beweging in de ruitenwissers. Dus dan moet het de motor zijn.
Die ga ik vanavond vervangen.
Die ga ik vanavond vervangen.
Zal niet de hele motor zijn. Is meestal slechts de schakelaar op de motor zelf die de geest geeft. Zit met een clipje vast en zorgt voor het afmaken van de hele ruitenwisserslag en het terugkeren in de laagste stand.
Stekker lostrekken en schakelaar losnemen en een nieuwe met clipje terugzetten.
Ik vond het een kloteklus, halve dashboard moet los en het clipje wat de schakelaar op de motor drukt komt vrij eenvoudig los van het plastic schakelblokje waarna het plaatsen op de motor vrij lastig gaat. Ben mn eerste clipje kwijtgeraakt (denk IN de motorbehuizing gevallen).
. Dus helaas het oude clipje teruggeplaatst en heeeeeel voorzichtig op behuizing geschoven.
Stekker lostrekken en schakelaar losnemen en een nieuwe met clipje terugzetten.
Ik vond het een kloteklus, halve dashboard moet los en het clipje wat de schakelaar op de motor drukt komt vrij eenvoudig los van het plastic schakelblokje waarna het plaatsen op de motor vrij lastig gaat. Ben mn eerste clipje kwijtgeraakt (denk IN de motorbehuizing gevallen).
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
iets van dien aard heb ik ook gehad en toen deed een bus WD40 wonderen op de stekker die bovenop de ruitenwissermotor zat.....zou ik eerst even proberen. stekker los en inspuiten, stekker er weer op en klaar was ik (nee ik heet geen kees
)
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
-
deltawhiskey
Na een lange avond sleutelen is de oorzaak gevonden. Het was idd niet de schakelaar... de motor was doorgebrand en wel omdat de linker ruitenwisseras vast zat. Alleen om die te kunnen repareren moest alles los. Uiteindelijk dus alles gerepareerd en werkt het weer.