Puma, oververhitting en een cruisecontrol

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Puma, oververhitting en een cruisecontrol

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 22:58

Omdat ik het originele topic niet meer kan vinden maar een nieuw. :oops: :oops:

Vandaag in Gouda geweest met de 130 en op de terugweg weer een heel aantal keer de wagen in noodloop gehad. Er lag een container voor op een 130 op en kennelijk gaf dat genoeg weerstand om de Puma weer in de stress te laten gaan. Tot zover niks nieuws en aan een aantal nieuwe radiateurs ben ik aan het werken....

Echter: vandaag viel me op dat de csuisecontrol die standaard op 100 staat met de kar erachter mij een waarschuwing gaf. Net voordat de ecu het gas eraf gooit en de tempmeter omhoog laat lopen gaat de wagen op de cruise een 10km/u harder lopen om dan het gas eraf te gooien.

Zou ik het euvel pas ervaren hebben na montage van de John Gold cruise had ik em er gelijk weer af getrapt, echter is de cruisecontrol tussentijd gemonteerd en draagt die niet bij aan het probleem.

Ik kan alleen geen enkele verklaring verzinnen voor het oplopen van de snelheid alvorens de ecu het gas erafhaalt.......

Overigens voor degenen die twijfelen of de koeling van een Puma onderbemeten is: leg maar eens een motordeken van Noisekiller op het blok en rij dan bij een dealert binnen. Die weten van het probleem en adviseren je meteen om het ding eraf te halen.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Re: Puma, oververhitting en een cruisecontrol

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2013, 23:14

Tja, waar haalt de John Gold cruisecontrol zijn snelheidssignalen vandaan en wat stuurt hij dan aan ?
Daar zit wellicht de sleutel voor het 10km extra mysterie. Als de auto zelf de 10 km zou genereren en de cruisecontrol krijgt een adequaat snelheidssignaal dan zou de cruisecontrol al eerder gas terugnemen.

Overigens, zonder airco en zonder zware aanhangers heb ik mijn 110 Puma nog niet oververhit gekregen zelfs al rijd ik het jaar rond met een (meestal open) radiator-muff. Zelfs met een rap gereden 2400 m hoge pas was er geen sprake van oververhitting. (Ja ja ik rijdt meestal rustig, maar ook graag in een hoge versnelling, dus 't een heft 't ander ± op.)

Groeten MarcS

PS 't Zou verreweg het mooist zijn als de temperatuurmeter zijn naam eer aan zou doen, dan kan je tenminste zien of de temperatuur oploopt en hoeveel.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Sep 2013, 23:22

Was dit het originele draadje?

Waar (welke sensor of signaal) krijgt die JG zijn input van? Daar moet dus iets gebeuren...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 23:38

De John Gold krijgt zijn signalen van en bestuurt de motor via de ECU.

en als ik Edward goed begrepen heb heeft ie er vooral boven 120km/uur last van toch? daar komt jouw auto nooit Marc :lol: :lol: :lol:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 23:46

Met zware belasting is het op iedere snelheid wel actueel, maar het heeft dus wel te maken met die belasting. Eerdaags moet ik weer veel naar Eindhoven met de kar goed vol, dan zal ik er eens de Nanocom van Roger aanhangen om realtime te meten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 23:50

got the hint... ga gelijk die licenties bestellen :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

EDIT ....DONE :roll: :lol: geloof dat ik nu alleen nog Defender Systems en V8 GEMS niet heb
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2013, 00:38

Roger B. schreef:..... vooral boven 120km/uur last van toch? daar komt jouw auto nooit Marc :lol: :lol:

Nee de mijne blijft bij 110 steken, langer wordt ie niet :ugeek:
Ter geruststelling: ik heb de 130+ "cruisecontrol" ook al uitvoerig uitgeprobeerd, met een beetje hulp van een hellinkje af blijft ie op een iets hogere snelheid hangen als zonder !! (maar ik weet nu des te meer: ik houd niet van cruisecontrol).

MarcS

Terug naar “Techniek”