Luitjes,
Een paar weken geleden achter nieuwe bladveren gemonteerd onder mijn LW.
Voor montage nog gekeken of ze beide gelijk waren. Niets te zien.
Direct na montage viel me op dat-ie iets scheef stond. Dit was met de oude niet het geval.
Meteen gekeken of ze me niet toch per ongeluk de verkeerde bladen hebben geleverd, maar dit was niet het geval.
Als ik meet zie ik (in het beste geval) een verschil van een cm. Als ik dan ga rijden is het verschil na de rit weer groter.
Als ik weg rijd "trekt" de auto zichzelf wel weer vlotjes recht, om bij stilstand weer in te zakken.
Ik heb tig keer het weinige dat ik kon stellen gesteld, maar levert niets op.
Kan het zijn dat een schokbreker ineens niet meer goed is?
Andere suggesties zijn ook welkom.
LW staat iets scheef, shocks?
LW staat iets scheef, shocks?
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re: LW staat iets scheef, shocks?
ik heb het nooit zelf uitgezocht, maar ik heb op de nodige plekken gelezen dat de voorste bladveren links en rechts verschillend zijn. dit om gewicht van de laro te compenseren (dacht motor gewicht dat niet helemaal in het midden lag)..
dus als jij voor het monteren al zag dat ze gelijk waren.. dan zit daar je probleem. anders moet je even in de parts manual kijken, daar kun je zien dat er verschillende nummers bij de linker en rechte veer staan.
dit probleem zou overigens nooit met je schokdempers te maken hebben. die zijn er namelijk om het deinen uit je auto te halen (dus dat een veer afgeremd word) deze zullen niet de hoogte van je laro bepalen.
dus als jij voor het monteren al zag dat ze gelijk waren.. dan zit daar je probleem. anders moet je even in de parts manual kijken, daar kun je zien dat er verschillende nummers bij de linker en rechte veer staan.
dit probleem zou overigens nooit met je schokdempers te maken hebben. die zijn er namelijk om het deinen uit je auto te halen (dus dat een veer afgeremd word) deze zullen niet de hoogte van je laro bepalen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: LW staat iets scheef, shocks?
meeste series staan wat scheef, bij stuur links staan ze ook links vaak wat hoger. Hoeveel gemiddeld weet ik niet. Schokdempers dagen niet veel of niet bij aan hoogte. Dit wordt echt bepaald door de veren zelf.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Schokdempers los of eraf en kijken... in principe draagt een schokdemper geen gewicht,maar gasdempers leveren wel iets aan drukkracht
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Tja, een van de meest wijze lessen die ik meekreeg toen ik doorleerde was:
Gelijk is het bijzondere geval van verschillend (en recht is het bijzondere geval van krom), ofwel: iets kan op heel veel manieren ongelijk zijn en maar op één manier gelijk (en dus komt ongelijk, asymmetrisch, scheef, krom etc heel veel meer voor).*
Misschien helpt het dus als je de veren omwisselt. Misschien wordt het dan nog erger, maar dan weet je dat de oorspronkelijke opzet dus de betere was.
Schokbrekers horen er niet toe te doen, normale schokbrekers hebben geen "dragende" functie.
O ja, zelf heb ik geen uitvoerige bladveer-ervaring maar het is zo lees ik steeds weer van groot belang dat je de bouten pas goed vast zet als de auto onder een normale belasting (recht) op zijn veren rust, zo zit er geen foute voorspanning op een en ander.
* De wijze les geeft dus direct het antwoord op de zelden beantwoordde vraag "Waarom zijn de bananen krom".
Groeten MarcS
Gelijk is het bijzondere geval van verschillend (en recht is het bijzondere geval van krom), ofwel: iets kan op heel veel manieren ongelijk zijn en maar op één manier gelijk (en dus komt ongelijk, asymmetrisch, scheef, krom etc heel veel meer voor).*
Misschien helpt het dus als je de veren omwisselt. Misschien wordt het dan nog erger, maar dan weet je dat de oorspronkelijke opzet dus de betere was.
Schokbrekers horen er niet toe te doen, normale schokbrekers hebben geen "dragende" functie.
O ja, zelf heb ik geen uitvoerige bladveer-ervaring maar het is zo lees ik steeds weer van groot belang dat je de bouten pas goed vast zet als de auto onder een normale belasting (recht) op zijn veren rust, zo zit er geen foute voorspanning op een en ander.
* De wijze les geeft dus direct het antwoord op de zelden beantwoordde vraag "Waarom zijn de bananen krom".
Groeten MarcS
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Hehe, inderdaad een wijze les.
Parts manual geeft hetzelfde nummer aan. Op beide veren staat ook hetzelfde (juiste) nummer.
Heb ze ook al los gehad en (weer) onder belasting vast gedraaid.
Rest alleen nog een wissel...
Hmmm, zal toch niet aan een vol tankje diesel liggen...?
Parts manual geeft hetzelfde nummer aan. Op beide veren staat ook hetzelfde (juiste) nummer.
Heb ze ook al los gehad en (weer) onder belasting vast gedraaid.
Rest alleen nog een wissel...
Hmmm, zal toch niet aan een vol tankje diesel liggen...?
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: LW staat iets scheef, shocks?
als dat tankje aan de lage kant zit zal dat zeker meewerken...
gone
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Ik ga eens tanken en ben benieuwd.
Het zal toch niet...
Het zal toch niet...
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Al die ouwetjes staan na verloop van tijd toch niet helemaal recht meer? Dat is mijn ervaring ten minste naast wat ik gewoon kan zien.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Re: LW staat iets scheef, shocks?
Opgelost!
Was het tankje...
Was het tankje...
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten