defender 110 standaard met zeer weinig extra's, geen ruige offroad bezoeker, blauwe route vind ik al mans zat. Maar, ik wil toch de looks en ben aan het informeren/kijken om de auto te verhogen. Nu kan er voor een hoop geld complete verhogingsets onder de auto, maar er zijn ook voor een paar tientjes "veerverhogers" te koop. Deze komen onder het standaard veren.
Heeft hier iemand ervaring mee? en wat zijn de voor-nadelen hiervan t.o.v. van een compleet nieuwe veren? de orginele veren zitten er nog onder > nu 165dkm op de teller.
verhogen defender 110
-
Landmarcs
Re: verhogen defender 110
Met bescheiden veerverhogers houd je de oorspronkelijke (huidige) veerkarakteristiek (behalve dat de auto iets meer "topzwaar" zal worden).
Bovendien heb je als voordeel dat je ook verder weinig hoeft aan te passen. Ook een voordeel: lang niet alle verhogingsveren geven het gewenste resultaat en/of een ander (minder) veercomfort.
Nadelen: de eerder genoemde toename in "topzwaarte", geen langere veerweg, een hogere instap ( en parkeergarages !! ) .
Groeten MarcS
PS In mijn ogen kan je voor de "looks" ook gewoon zwarte wheelbrows nemen: dan blijft de auto de originele "handeling" houden, en voor het laag intensieve off-road is de auto meer dan prima.
Bovendien heb je als voordeel dat je ook verder weinig hoeft aan te passen. Ook een voordeel: lang niet alle verhogingsveren geven het gewenste resultaat en/of een ander (minder) veercomfort.
Nadelen: de eerder genoemde toename in "topzwaarte", geen langere veerweg, een hogere instap ( en parkeergarages !! ) .
Groeten MarcS
PS In mijn ogen kan je voor de "looks" ook gewoon zwarte wheelbrows nemen: dan blijft de auto de originele "handeling" houden, en voor het laag intensieve off-road is de auto meer dan prima.
-
Roger B.
de "looks" kan ook inhouden dat je wil dat de auto hoger staat Marc, dat red je niet met ander kleurtje spatbordrand, daarmee kun je hooguit optisch een illusie van meer ruimte boven het wiel creëren.
Spacers kun je inderdaad onder de veer leggen. maar belangrijker is om eerst te bepalen wat je voor looks wil bereiken (en of die spacer daar dan wel voor nodig is)
Spacers kun je inderdaad onder de veer leggen. maar belangrijker is om eerst te bepalen wat je voor looks wil bereiken (en of die spacer daar dan wel voor nodig is)
gone
Belangrijk is te denken wat je wilt.
Ikzelf heb spacers onder de veren geplaatst omdat ik de veren prima vind, wel wilde ik grotere wielen kunnen moteren, maar niet een langere veerweg.
Mijn conclusie, veer gedrag, hellen in bochten alles is gelijk gebleven dus een goede optie als het alleen te doen is om de looks.
Ikzelf heb spacers onder de veren geplaatst omdat ik de veren prima vind, wel wilde ik grotere wielen kunnen moteren, maar niet een langere veerweg.
Mijn conclusie, veer gedrag, hellen in bochten alles is gelijk gebleven dus een goede optie als het alleen te doen is om de looks.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
Ik kan je uit uitvoerige ervaring vertellen dat die spacers ansich ruk zijn, als het gaat om comfort.
Je auto wordt er een verkapte stuiterbak van.
Lekker el chipo om 'm omhoog te krijgen, maar daar is alles mee gezegd.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
tim schreef:Ik kan je uit uitvoerige ervaring vertellen dat die spacers ansich ruk zijn, als het gaat om comfort.
Volgens mij jheb je iets anders voor ogen, je verandert namelijk niets aan de veren..
Je moet na het monteren van de spacer niet vergeten de veer terug te zetten
Groetjes Johnny

-
Roger B.
precies Johnny, de veerkarakteristiek veranderd niet, het enige dat anders wordt is een klein beetje meer hellen in bochten omdat je het gewicht hoger op de as hebt gezet, maar dat is miniem.
Stuiteren gaat ie van spacers zeer zeker niet... als je gelijk andere (langere) schokdempers gemonteerd hebt kan dat uiteraard wel effect hebben op het veercomfort, maar dat komt dan niet door die spacers
Stuiteren gaat ie van spacers zeer zeker niet... als je gelijk andere (langere) schokdempers gemonteerd hebt kan dat uiteraard wel effect hebben op het veercomfort, maar dat komt dan niet door die spacers
gone
Wellicht, kan alleen zeggen dat sinds de montage van die spacers de def aanzienlijk meer stuitert, wat vooral merkbaar is met een lege auto.
Als er pakweg 250 kilo in ligt, rijdt ie een stuk comfortabeler.
Ron B adviseerde me nog het uitdrukkelijk niet te doen, omwille van mijn ervaring..
ik heb geen andere /langere veren tdt gemonteerd, gewoon de huidige die er onder zaten laten zitten.
de reden voor de spacers was dat er voor wel nieuwe veren ondergingen, met als effect dat ie wat onderuit gezakt er bij kwam staan.
maar goed, al met al voor alle duidelijkheid richting TS; dit is dus mijn ervaring.
betreft voor wat het waard is wel een HT, die zijn volgens mij al sowieso wat harder afgeveerd dan een STW vanwege hogere ladingsgraad.
Als er pakweg 250 kilo in ligt, rijdt ie een stuk comfortabeler.
Ron B adviseerde me nog het uitdrukkelijk niet te doen, omwille van mijn ervaring..
ik heb geen andere /langere veren tdt gemonteerd, gewoon de huidige die er onder zaten laten zitten.
de reden voor de spacers was dat er voor wel nieuwe veren ondergingen, met als effect dat ie wat onderuit gezakt er bij kwam staan.
maar goed, al met al voor alle duidelijkheid richting TS; dit is dus mijn ervaring.
betreft voor wat het waard is wel een HT, die zijn volgens mij al sowieso wat harder afgeveerd dan een STW vanwege hogere ladingsgraad.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Landmarcs
Tja, vóór wel nieuwe veren en achter de oude doorgezakte "opleuken" met spacers is natuurlijk niet echt "alleen maar spacers".
Met "alleen maar spacers" denk je aan een auto die goed rijdten veert iets ophogen door een spacer. De veer-krakteristiek blijft dan per definitie gelijk, want de veerkarakteristiek is een kwestie van invering bij een bepaald gewicht.
Het enige wat verandert is het zwaartepunt dat dus iets omhoog gaat.
Groeten MarcS
PS Tim, zet gewoon de huidige (al sinds de Td5) standaardveren onder de HT, dan heb je twee-traps (progressieve) veren, of kies de huidige (± sinds de Puma) "luxe" veren van de CSW, dan heb je drietraps (dus dubbel-progressieve) veren. Onder de huidige 110 HT krijg je direct stabilisatorstangen, samen met nieuwe "frisse" veren en geen enkele belading denk je dan wel "oei" da's hard, maar na even en met een minimum aan bagage gaat het best.
Met "alleen maar spacers" denk je aan een auto die goed rijdten veert iets ophogen door een spacer. De veer-krakteristiek blijft dan per definitie gelijk, want de veerkarakteristiek is een kwestie van invering bij een bepaald gewicht.
Het enige wat verandert is het zwaartepunt dat dus iets omhoog gaat.
Groeten MarcS
PS Tim, zet gewoon de huidige (al sinds de Td5) standaardveren onder de HT, dan heb je twee-traps (progressieve) veren, of kies de huidige (± sinds de Puma) "luxe" veren van de CSW, dan heb je drietraps (dus dubbel-progressieve) veren. Onder de huidige 110 HT krijg je direct stabilisatorstangen, samen met nieuwe "frisse" veren en geen enkele belading denk je dan wel "oei" da's hard, maar na even en met een minimum aan bagage gaat het best.
Hee marc, ivm de ombouw 110 - 130 wordt het toch anders, lees een standaard 130 had/heeft een binnen en een buitenveer aan de achterzijde.
Ik moet even met edward in overleg of we dat ook gaan toepassen op de toekomstig verlengde 110, maar ik zal je advies anders erin betrekken.
Die stabilisatiestang heb ik tdt ook gemonteerd op de 110, maar ook hiervan moet ik zeggen dat ik het effect (erg) beperkt vind.
Ik moet even met edward in overleg of we dat ook gaan toepassen op de toekomstig verlengde 110, maar ik zal je advies anders erin betrekken.
Die stabilisatiestang heb ik tdt ook gemonteerd op de 110, maar ook hiervan moet ik zeggen dat ik het effect (erg) beperkt vind.
110 HT 200 Tdi 1989.