verhogen defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: verhogen defender 110

Berichtdoor JoostKenya » 01 Okt 2013, 11:14

Landmarcs schreef:Tja, als de langere schokbrekers precies even veel langer zijn als de spacers dik zijn (of zoveel als de veren netto langer zijn) dan hoeft er niks mis te gaan, en zijn 'r ook geen dislocation-cones nodig. O ja natuurlijk incl bumpstops die met een bescheiden veiligheidsmarge afgestemd zijn op de minimum-lengte van veren en/of shocks.

Nee Marc zo simpel is het niet.
Een langere demper heeft meer slag maar bouwt ook langer!
Dat moet ook wel, want de zuiger moet in ingeveerde toestand ergens blijven.
Daarnaast zijn de afmetingen van verschillende dempers allemaal net weer anders, je hebt het niet zo voor het kiezen.

Dus domweg achter langere dempers onder je auto zetten geeft heel snel als resultaat dat de veren dislocaten, en dat je in de knoei komt met de bumpstops. In dat geval moeten de turrets en demper mountings omhoog, tenminste als je het maximale uit je vering wilt halen. Je kunt het quick and dirty oplossen met bumpstops en dislocation cones.

Daarom zie je bij landrovers met 12'' demperslag of meer van die gekke bulten op de motorkap.
(in mijn race auto met 12'' coilovers toevallig dan weer niet omdat de dempers onder een hoek naar achter staan)

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2013, 11:39

We moeten geen dingen door elkaar gaan halen. 2" verhogen is wat anders dan het ideale veerstysteem bouwen.....

Overigens vind ik voor gewoon terreinrijden dat lange veerweg geneuzel en asarticulatie allemaal dikke onzin. Dan staat je neus op een meter stronk en je assen kunnen zoveel articuleren dat je tegenoverstaande wiel toch nog net op de grond staat, big deal zonder gewicht erop heb je toch geen tractie en dus boeit het ook niet dat ie in de lucht hangt.
Kun je beter dat geld uitgeven aan paar lockers.

Youtube staat vol met filmpjes waarin een standaard geveerde Land Rover mét lockers extreem geveerde wagens zonder locker helemaal wegrijden.

En voor op straat is zelfs een veer die los kan komen van het chassis al veel slechter, denk maar eens aan een uitwijkactie.

Race is wat anders, dan is wegcontact veel belangrijker.

Ik vind voor op straat en af en toe terrein de standaard vering met spacers verreweg de beste, betrouwbaarste en ook nog eens de voordeligste optie.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Okt 2013, 12:37

Edward schreef:We moeten geen dingen door elkaar gaan halen. 2" verhogen is wat anders dan het ideale veerstysteem bouwen.....

Precies en daarom zei ik eerder al:
"recept voor optisch verhogen en grotere banden zonder gezeur"

- voor en achter 2'' spacers
- 2'' verlaagde turrets
- 2'' verlaagde rear shock mounts
- 2'' verlaagde bumpstop voor en achter
Alles zo te koop bij Paddock.
Als de stabis problemen geven haal je die er maar af.

Maar dan moet je later niet tot de ontdekking komen dat je toch het ideale veersysteem wilt bouwen. Want daarvoor heb je andere spullen nodig.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Okt 2013, 12:49

Edward schreef:Overigens vind ik voor gewoon terreinrijden dat lange veerweg geneuzel en asarticulatie allemaal dikke onzin. Dan staat je neus op een meter stronk en je assen kunnen zoveel articuleren dat je tegenoverstaande wiel toch nog net op de grond staat, big deal zonder gewicht erop heb je toch geen tractie en dus boeit het ook niet dat ie in de lucht hangt.

Dat komt omdat veel mensen ook nog Heavy Duty veren nemen en dan vedwijnt de tractie als sneeuw voor de zon. :? :? Daarom doet een standaard Range Rover classic het zo goed in het terrein. Een veersysteem blijft een compromis.

Wil je extra tractie, ga dan bij wijze van spreken 4'' de lucht in, zorg voor dempers met 8'' extra slag, en kies hele slappe veren! :D :D

Edward, ik ben het met je eens, de standaard setup is zo slecht nog niet.

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 02 Okt 2013, 13:20

Heren,
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik ben er denk ik wel uit wat betreft de spacers > spacers v-a en verhoogde bumstops v-a volgens mij.
Nu ben ik nog wat verder aan het zoeken en kom (lees) ook zaken tegens als:
- reactie-, trillingen en slijtage van de cardanassen/kruiskoppelingen?
- "caster" van de vooras ontregeld?
- radiusarmen van de achteras?
Zijn dit zaken waar ik ook rekening mee moet houden, of is dit alleen aan de orde bij het toepassen van verlengde verensets?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Okt 2013, 13:28

Tot 5cm verhoging kun je aanpassing van reactiearmen en cardanassen achterwege later en is de verandering in caster niet hinderlijk merkbaar.

je spacers en bumpstops.....maar ook schokdempers langer of ander montagepunt!
gone

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 02 Okt 2013, 22:19

Roger, dat laatste snap ik niet.
Ik blijf toch de standaard veren gebruiken, en de spacers komen toch tussen de as en het verenpakket :shock:

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Okt 2013, 23:21

robvanvuuren schreef:Roger, dat laatste snap ik niet.
Ik blijf toch de standaard veren gebruiken, en de spacers komen toch tussen de as en het verenpakket :shock:

Aan de voorzijde monteer je de schokbreker in de spacer en gaat het goed, maar aan de achterkant zit de schokbreker op de as gemonteerd en iet in de spacer. Dus moet de schokbreker daar 5cm verder uitschuiven om de spacer te overbruggen dat vang je op door een lowered shockmount te plaatsen ipv de originele waardoor de verhouding weer klopt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Okt 2013, 01:33

ik had met spacers de voordempers bij de D1 op de originele montageplek beneden, dus die moesten ook die hoogte van de spacer extra overbruggen....

Maar precies zoals Edward zei...

door je spacer wordt de afstand tussen het bovenste en onderste bevestigingspunt van de schokdemper de dikte van de spacer verder uit elkaar gezet en dat dien je op te vangen door het montagepunt te verplaatsen of langere schokdempers te monteren.

Doe je dat niet, dan is de demper bij uitveren te snel aan zijn eind en klapt ie dus telkens tegen het eind aan bij uitveren
gone

robvanvuuren

Berichtdoor robvanvuuren » 04 Okt 2013, 11:12

Roger, Edward,
nog een keer onder de auto gekeken :)
- de vooras > spiraal en schokdemper zitten in elkaar en komen samen op de vooras > hier komt dus een spacer en bumperstop :?:
- de achteras > spiraal en schokdemper zitten apart > hier komt dus een spacer (voor de spiraalveer), bumpstop en verlaagde achteras montagesteun (voor de schokdemper) :?:
gr Rob

Terug naar “Techniek”