De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jobster
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 Dec 2012, 22:25

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor jobster » 23 Okt 2016, 00:58

bruno schreef:Ik heb een heerlijke Land Rover Discovery 3 uit 2007 (1e eigenaar) maar sinds kort laat hij mij regelmatig in de steek. Ik krijg steeds de meldingen "HDC FAULT SYSTEM NOT AVAILABLE", "TRANSMISSION FAULT" en "SUSPENSION LOWERED" en 3 amber lampjes gaan branden. Soms schiet de auto ook in de "max 80 km mode" en moet dan gereset worden.

Ik ben inmiddels een aantal keren naar de dealer geweest en die komt er (ook na vele testritten, uren onderzoek en contact met Land Rover Nederland) niet uit. Aan de accu kan het niet liggen die is onlangs vervangen. Wie weet raad?

Kijk eens op disco3.co.uk en vraag iemand hier of die een IIDTool of een andere goede foutcode leser heeft.

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Gerard4t » 23 Okt 2016, 08:30

Als er meerdere fouten tegelijkertijd optreden zonder dat er enig zinnig verband tussen lijkt te bestaan is de oorzaak niet zelden een slechte massaverbinding. Wat ook wel voorkomt als de fouten allemaal uit de ECU afkomstig zijn is een verminderde filtering van de voeding door een slechte elco.

gholweg
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 Nov 2015, 22:38

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor gholweg » 23 Okt 2016, 15:15

Zit de kap van de accubak er goed op?
Kijk eens achter de accu, mogelijk staat daar water en zijn de stekkerverbindingen gecorrodeerd.

Voel ook eens aan de bijrijderskant of de vloermat vochtig is... daar loopt de kabelboom onder en die kan mogelijk onder water liggen.
Er zitten in dat stuk kabelboom geloof ik 3 of 4 rubber omhulsels waar 3 draden inlopen en aan elkaar verbonden zijn.
Die verbindingen vergaan zodra er een tijdje water in gestaan heeft.

Dutchhills
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Dutchhills » 24 Okt 2016, 01:29

Meet je voltage eens over je accu als de motor loopt? Zou iets richting de 15V moeten zijn bij deze temperaturen. Is het een stuk minder wijst dat erop dat je dynamo aan het overlijden is. Toen die van mij ging gaf hij nog maar iets van 12V en had ik precies dezelfde meldingen.

Mocht dit het zijn, vervang die dan zo snel mogelijk. Als hij doorbrandt is de kans groot dat je je accu ook weer kunt vervangen..
De dynamo zelf vervangen is niet al te moeilijk, een van de makkelijkere klusjes aan de D3. :roll:

Een ander bekend probleem dat dit soort brandende kerstboom verlichting kan geven is een kapotte remlicht schakelaar. Zit achter je rempedaal en is een onderdeeltje van nog geen 10-tje maar geeft de meest rare storingen als het kapot is of slecht werkt. Een kapot remlicht geeft overigens dezelfde foutmeldingen en storingen.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

bruno
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 Okt 2016, 19:24

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor bruno » 06 Nov 2016, 19:07

Beste Laro Disco 3 vrienden (en vriendinnen), hartelijk dank voor alle reacties. Ik ga er mee aan de slag.

Gebruikersavatar
Vreeswijk
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 Mei 2013, 21:17
Locatie: Nieuwegein

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Vreeswijk » 13 Nov 2016, 12:08

Ik heb deze storing ook gehad.
Dealer kon het niet vinden dus ben zelf maar gaan zoeken.

Oorzaak kortstondige lage accu spanning tijdens het rijden.
Werd veroorzaakt door slechte koolborstels in de dynamo.
Nieuwe accu en dynamo gekocht en heb deze storing daarna nooit meer gehad.

Als de accu spanning te laag is dip tijdens het starten (9.5V) gaat de radiator vin draaien, zelfs met koude motor.
Als dit bij jou ook gebeurd zet er dan eerst een nieuwe accu in.

Gr
Ronald
Land Rover Discovery 3 V8

Peterlr3
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 Jul 2017, 09:27

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Peterlr3 » 23 Jul 2017, 09:38

Hoi,
Zelfde probleem in frankrijk gehad, was achteraf dynamo en accu.
Daarnaast laatst ook in frankrijk in een keer transmission fault,motor uit en direct zakken in de veren.
In nederland uit laten lezen..niets te vinden.
De dealer heeft wel bij de a-stijl de gaten achter het plastic dicht gemaakt. Schijnt dat er zo water in komt ,daar liggen contacten. Mogelijk probleem door corrosie, massa en al de foutcodes.

Verder een vervelend probleem, bij een lange oplopende helling, en lekker flink gas erop houden......engine fault.
Moet dan aan de kant, motor uit, want hij loopt in noodstand, engine check en weer lopen zonder probleem.
Wat zou dat kunnen zijn? Wordt olie automaat te heet?

Bedankt.

Peter

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Gerard4t » 23 Jul 2017, 12:33

Waar bijna nooit iemand induikt is de elektronische hardware, weerstanden condensatoren printplaten enz. Niet zelden ontstaan er storingen in elektronische apparatuur doordat na verloop van tijd Elco's slecht worden. Elco's worden vaak ter ontstoring gebruikt in de circuits. Ik heb het zelf aan de hand gehad in o.a. CV-besturingen, videorecorders, Cd-spelers enz. Een vriend van mij kreeg een keer te horen dat er een nieuw motormanagement in z'n auto moest, hij heeft toen eerst zelf maar dat kastje opengeschroefd en een Elco vervangen, probleem opgelost. Automonteurs kijken meestal niet op componentniveau naar fouten.

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Waterrover » 23 Jul 2017, 13:18

Gerard4t schreef:Waar bijna nooit iemand induikt is de elektronische hardware, weerstanden condensatoren printplaten enz. Niet zelden ontstaan er storingen in elektronische apparatuur doordat na verloop van tijd Elco's slecht worden. Elco's worden vaak ter ontstoring gebruikt in de circuits. Ik heb het zelf aan de hand gehad in o.a. CV-besturingen, videorecorders, Cd-spelers enz. Een vriend van mij kreeg een keer te horen dat er een nieuw motormanagement in z'n auto moest, hij heeft toen eerst zelf maar dat kastje opengeschroefd en een Elco vervangen, probleem opgelost. Automonteurs kijken meestal niet op componentniveau naar fouten.


Inderdaad vind het vervangen veel eerder plaats dan het 'repareren'. waarschijnlijk omdat tijd ook een factor is. Om het motormanagement door te kunnen meten dien je te beschikken over het electrisch diagram, apparatuur en de benodigde kennis. Om deze kennis ook te integreren in de monteursopleiding is wel veel gevraagd. Een MTS-E of hoger lijkt mij eerder van toepassing om de problemen op te lossen. Wie zich in deze materie specialiseert kan voor een redelijk bedrag veel dure problemen oplossen.

Chris

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Roger B. » 23 Jul 2017, 21:11

tja, als een niet gespecialiseerde automonteur een motormanagement of andere ecu moet gaan doormeten en repareren (wat vaak al schier onmogelijk met de MSD technologie) en daar dan 6 uur mee bezig is.... met de vraag of, en hoe lang zo'n reparatie stand houdt, en dat moet dan 500 euro kosten.... is een nieuwe ECU van 700 dan niet een betere keuze?

voor veel van die elektronica is het voor een garage totaal niet interessant zelf te gaan proberen in het onderdeel een fout te herstellen...... ze moeten wel minimaal weer een maand of 3 a 12 garant staan voor die reparatie
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten