ledverlichting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robb

Re: ledverlichting

Berichtdoor robb » 04 Okt 2013, 14:57

vraag eea anders even na bij Martin en Liz van landreiziger.nl die hebben al veel getest
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Okt 2013, 15:00

En middels relais en dikkere bekabeling zorgen dat je lampjes meer voedingsspannig dan 11 volt ofzo krijgen
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 04 Okt 2013, 15:01

R1200C schreef:Als het om je "hoofdverlichting" gaat, dus je koplampen, dan kun je je lichtopbrengst conventioneel erg verbeteren door nieuwe armaturen te plaatsen (de oude zijn vaak vervuild en het glas is doorgaans wat gematteerd in de jaren) en tegelijkertijd naar een andere lamp te kijken. Philips heeft een flink aantal lampen die meer licht geven dan de standaard lampen. Ook in het kleurenspectrum kun je dan het een en ander variëren.

Ik heb zelf goede ervaringen met de X-tremeVision en de VisionPlus.

Blijf je sowieso buiten de "is led legaal of niet"-discussie ;)

Had ik ook geschreven, je kunt ook eens bij Ruud Lemmens special vehicle lighting in Amstenrade informeren dacht dat die ze ook aanbood. Kan ze alleen niet terug vinden. Dacht dat ze wel mochten (legaal) dan.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 04 Okt 2013, 23:42

En middels relais en dikkere bekabeling zorgen dat je lampjes meer voedingsspannig dan 11 volt ofzo krijgen

dat is wel de bedoeling voor de koplampen zelfbouw direct vanaf de dynamo
nieuw glas had ik al oude waren gebroken en dof en het geel bladerde eraf

http://www.koppelingsetonline.nl/catalo ... 06&id=8913
de bovenste zou moeten passen (volgen die firma dan) maar twijfel erg want 35 a is nog niks overdreven
dat zou al wel een verbetering zijn lijkt me

losse lampjes heb ik vandaag binnen met de post voor de rem en knipperlichten
2 verschillende soorten
volgende week testen ben nu te brak
zal wel wat foto's maken en posten om evt verschil te laten zien

ps dacht :komt jan td5 aan met lampje van 2 a300
nee hoor slechts 624 pond per stuk
nog even en een lampje kost meer dan de auto
groet jelle

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 05 Okt 2013, 00:43

Godherejezus. Het is geen Audi!
Bijlagen
LED.jpg
Foei- en foeilelijk zeg!
LED.jpg (12.52 KiB) 4825 keer bekeken
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 31 Jan 2014, 23:53

en omdat het geen audi is en ik ondertussen een nieuwe dynamo heb en de laro compleet omgepoold is de kniptang moet nog wel in de draadboom :D

ben ik dus verder gegaan met de ledlampjes .

knipperlichten moeten nog maar dan moet ik eerst het knipper relais vervangen en even aanpassen.

de stadslichten zijn echt super nu net dag rijlicht lampen met het originele witte glaasje.

achter/rem licht valt een beetje tegen maar dat is voor de achterliggers wel weer fijn :roll:
het zal door het donkere rode glas komen het licht is ietsje meer vergeleken bij nieuwe gloeilampjes maar niet overdreven .
op termijn zal er meer voordeel zijn omdat gloeilampjes sneller stuk gaan en minder fel gaan branden zeker in een stuiter 2a :lol:

de nieuwe dynamo geeft beter stroom dus met de koplampen merk ik ook duidelijk verschil .
maar twijfel nog over evt 100 watt lampen of van die nep xenon van +30% meer licht om te proberen .
ik zag trouwens ook 130 watt h4 lampen op het net maar dat zal wel veels te gek worden :lol:
groet jelle

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2014, 09:54

ikke jelle schreef:en omdat het geen audi is en ik ondertussen een nieuwe dynamo heb en de laro compleet omgepoold is de kniptang moet nog wel in de draadboom :D

ben ik dus verder gegaan met de ledlampjes .

knipperlichten moeten nog maar dan moet ik eerst het knipper relais vervangen en even aanpassen.

de stadslichten zijn echt super nu net dag rijlicht lampen met het originele witte glaasje.

achter/rem licht valt een beetje tegen maar dat is voor de achterliggers wel weer fijn :roll:
het zal door het donkere rode glas komen het licht is ietsje meer vergeleken bij nieuwe gloeilampjes maar niet overdreven .
op termijn zal er meer voordeel zijn omdat gloeilampjes sneller stuk gaan en minder fel gaan branden zeker in een stuiter 2a :lol:

de nieuwe dynamo geeft beter stroom dus met de koplampen merk ik ook duidelijk verschil .
maar twijfel nog over evt 100 watt lampen of van die nep xenon van +30% meer licht om te proberen .
ik zag trouwens ook 130 watt h4 lampen op het net maar dat zal wel veels te gek worden :lol:

Ikke Jelle,

Wat heb je nu voor LED-lampjes gebruikt ?
Mbt het knipper-relais: Mij lijkt dat o.a. het "gewone" WIPAC relais, dwz dat dat bedoeld is ter vervanging van een traditioneel moet helpen -- d'r zit een knopje op waarmee je de knippersnelheid kan aanpassen/kiezen (kan je ook een wat relaxter tempo kiezen) -- alleen heb je in de Series II waarschijnlijk niet de eenvoudige uitwisselbaarheid omdat de gestandaardiseerde relaisvoetjes vast en zeker iets moderner als een S2 zijn ;)

Qua koplampen: Misschien geven nieuwe lamp-units al iets meer licht, de oude zullen inmiddels wel ge-etst glas hebben en een half-matte reflector.
Verder zijn er ook heldere polycarbonaat lampen, die geven nog iets meer licht op de weg (maar zijn minder passend bij een S2).
Het verschil tussen 100 en 130 Watt is vooral de warme/hitte die de lampen afgeven. Qua licht op de weg zit er - als ik het goed heb - een wortel in: dus heb je 4-maal zoveel vermogen nodig om 2-maal zoveel licht te hebben. Van 55/60 Watt naar 80/100 is dus 20/30 % meer licht, 130 Watt is dan nog eens 15% extra - maar inmiddels wel 2x zoveel warmte-ontwikkeling. Met een beetje pech knapt dan het lamp-unit-glas als je in een iets diepere plas op de weg "duikt".

Zoals ook al eerder is genoemd: Goede "normale" lampjes geven ook al meer licht. En geloof ik nog niet genoemd: Een relais-schakeling met kortere en eventueel dikkere kabels - direct van de dynamo - geeft minder verlies in de bedrading (en voorkomt rokende lichtschakelaars), minder verlies = meer spanning op je koplampje en dus veel meer licht (want het rendement neemt toe maar tegelijk neemt levensduur af - gelukkig zit er in autolampen veel "elasticiteit"). En afhankelijk van de combinatie krijg je sowieso meer licht op de weg, dwz een ideaal gecentreerd lampje in een adequaat spreidende koplamp geeft meer licht op de weg en minder strooilicht.

Groeten MarcS

PS Ik heb sinds kort op mijn recente Defender WIPAC lichtjes: wel een beetje bling-bling maar een makkelijke en keurige oplossing. Als alles een beetje verstoft gaat het ergste bling-bling er wel vanaf.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Feb 2014, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2014, 10:18

Het nadeel van de Wipac relais is, als je tenminste met karren rijdt, dat de aanhangersignalering altijd mee knippert. Nu kan ik dus niet meer in de wagen zien of de verlichting het doet. :cry: :cry:

Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

(dat was zo ongeveer de enige controle die ik doe...) :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2014, 10:45

Edward schreef:Het nadeel van de Wipac relais is, als je tenminste met karren rijdt, dat de aanhangersignalering altijd mee knippert. Nu kan ik dus niet meer in de wagen zien of de verlichting het doet. :cry: :cry:

Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

(dat was zo ongeveer de enige controle die ik doe...) :oops: :oops:

Precies dat is een "nadeel" (of een voordeel voor wie nooit met karren rijdt - heb je een tweede waarschuwing dat je clignoteur nog aan staat).

Het WIPAC relais is dus in zekere zin nog "dom". Je hebt ook "solid-state" electronische relais die het zonder een extra balast doen en die (als alles goed is) de auto laten denken dat er een gewoon relais in zit.

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 01 Feb 2014, 12:15

deze acher/rem licht en deze als stadslicht

en het knipper relais heeft bij mij 4 pootjes die voor de led 3 dus moet ik denk met een diode aanpassen het verschil zit denk ik in het dashboard lampje maar dat puzzel ik wel uit hoop ik.
zie nu net dat het wipac relais wel 4 pootjes heeft had ik eerder moeten weten maarja.

koplampen heb ik deze in die heldere zijn inderdaad niet mooi voor een s2 al zal er beter licht uitkomen.
eens kijken of de h4 stekkerblokken uit elkaar kunnen anders heeft dikkere draden ook geen nut als het laatste stukje dun is :roll:
iemand een idee hoeveel kwadraat nodig is :?:

Het nadeel van de Wipac relais is, als je tenminste met karren rijdt, dat de aanhangersignalering altijd mee knippert. Nu kan ik dus niet meer in de wagen zien of de verlichting het doet.

hoe bedoel je dit ? ik rij regelmatig met een aanhanger en wil wel graag dat alles goed werkt
groet jelle

Terug naar “Techniek”