Chiptuning

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Johnny

Re: Chiptuning

Berichtdoor Johnny » 27 Sep 2013, 12:57

Ik heb een echte termo in me td5 mede omdat ik de temperatuur in de gaten wilde houden omdat ik veel met zware aanhangers rij in combi met meer pk's. Het geeft een interessant beeld van de temperatuur en de versnelling waar je in rijd. Zo kun je voor de temperatuur beter in zijn 4 hoogtoeren (90/95kmh) een tunnel/heuvel op rijden dan in zijn 5 dat je hem laat afsmoren.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Sep 2013, 14:20

Omdat ie met lagere toeren te weinig koellucht met de fan verplaats?
gone

conny

Berichtdoor conny » 27 Sep 2013, 15:58

Nee, omdat de motor dan niet in zijn ideale toerengebied zit. Kun je op diezelfde berg heel goed uitproberen; als je te laag in toeren zit en je wilt versnellen door vol gas te geven, bij het verkeerde toerental, dan hoor je alleen een donkerder geluid, temperatuur wordt hoger (maar dat zie je niet) en verder gebeurd er niets.
Zit je echter in het juiste toerengebied en je geeft gas, dan gaat het monster vooruit! 8-) En dan pas weet je dat je een getunede Td5 hebt die wel vermogen heeft en het mooie is dat de temperatuur dan niet oploopt. Nou ja, een beetje dan.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2013, 20:49

Wat de meeste mensen niet snappen is dat een Td5 een hoogtoerige diesel is. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat ik em teveel toeren laat maken als ie koud is niet te tellen. Als de Disco op de kick down terug schakelt trekt ie door naar de 4250 rpm.

Dat is niet omdat Land Rover de motor zo snel mogelijk aan gort wil maar omdat een Td5 onderin nauwelijks iets doet en z'n vermogen uit z'n toeren haalt. Sowieso is het voor zowat ieder automotor funest om te laag in de toeren te rijden.

Marc: bij een Td5 kun je simpel een andere termperatuurmeter en senor plaatsen zoals bij Johnny is gedaan. Bij de Puma zou het idd softwarematig gedaan moeten worden en daar heb ik nog niemand voor gevonden die dat kan.

Een extra meter is tot nu de enige optie. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luitjes

Berichtdoor Luitjes » 29 Sep 2013, 14:35

Roger schreef:Zou even zoeken op dit forum. Is al zoooooo veel over geschreven en gevraagd.
Succes

Das nog steeds mijn probleem met de zoekfunctie, hooguit 2-3 topics worden er gevonden op chip/tuning/chiptuning :?

Maar als ik de reactie van johnny en conny zo lees is er zeker wel winst te halen maar zoals edward het beschrijft blijft het een hoogtoerige diesel die dus gewoon pas vanaf 2000 toeren ietss merksbaars doet? Ofwel accepteren met een beetje chiptuning?

P.s hier om de hoek zit autobedrijf oldenijenss(obd tuning met testbank) en tot nu toe geen slechte ervaringen van gehoord..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2013, 14:57

Let Op ! Laat een Td5 niet door de eerste de beste obd-tuner aanpakken. Een Td5 heeft wel een diagnose-stekker maar is daarachter eigenzinnig.
Ook als je geen slechte verhalen gehoord hebt over je buurman, dan zou je na een Td5-tuning misschien wel slechte verhalen kunnen gaan vertellen.

Dus beter iemand opzoeken die weet wat een Td5 nodig heeft.

Groeten MarcS

PS Als je slim met je gas kan spelen (als je dus voldoende ziet aankomen wat je aan vermogen nodig hebt) dan kan je de turbo tijdig wakker maken en vaak voorkomen dat de Td5 eronderuit zakt. 't Helpt niet bij het wegrijden, maar "en route" doet het veel. Dat ie pas vanaf 2000 werkt is wat overdreven, maar afhankelijk van wat je nodig hebt/verwacht moet je wel boven de 1700-1800 blijven.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2013, 15:15

Johnny schreef:Ik heb een echte termo in me td5 mede omdat ik de temperatuur in de gaten wilde houden omdat ik veel met zware aanhangers rij in combi met meer pk's. Het geeft een interessant beeld van de temperatuur en de versnelling waar je in rijd. Zo kun je voor de temperatuur beter in zijn 4 hoogtoeren (90/95kmh) een tunnel/heuvel op rijden dan in zijn 5 dat je hem laat afsmoren.

Tja, als je evenveel diesel verstookt en evenveel vermogen vraagt dan is het duidelijk wat 2300 toeren <> 3000 toeren doet.
Vermogen komt uit de diesel, en verder zorgt de diesel voor warmte. In z'n 4 met 3000 toeren blaas je dan éénderde extra buitenlucht door de cylinders en verder als met 2300 toeren in z'n 5, en weet dat het dan gaat op een bijna één cuub lucht per minuut verschil, met wat meer "tocht" door 't motorretje blijft ie nu eenmaal frisser.

Overigens, als je de Td5 bij 90 km/u in z'n 5 afsmoort dan zit je sowieso aardig aan de grens van z'n prestaties ... 90 in z'n 5 komt neer op ± 2300 rpm, en dus zit je netjes net boven het max.koppel. Smoort ie af op net boven het max.koppel dan is terugschakelen gewoon voor iedereen beter (en eventueel moet je dan genoegen nemen met een iets rustiger tempo, bij een Hollands hellinkje/tunneltje hoef je je niet gauw zorgen te maken, voordat je het weet ben je weer boven).
Gear-Speed-Graph-High - Td5.jpg

Groeten MarcS

Johnny

Berichtdoor Johnny » 29 Sep 2013, 20:19

Je kan ook bij de td5 goed vermogen halen bij 1200 toeren, echter moet jed an je volledige uitlaatsysteem aanpassen naar 3" een goede cvt turbo de op zetten en speciale grotere intercooler nemen.

Een groot nadeel, het koppel bij dat toerental doet je tussenbak verklote, kortom een afweging wat je wilt.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

conny

Berichtdoor conny » 30 Sep 2013, 13:59

Ik mis eigenlijk de mening van Hugo in dit verhaal ;) Hij heeft al vele Td5's onder handen genomen en is in ons groepie eigenlijk de goeroe op dit gebied.
Hij heeft mijn auto ook onderhanden genomen en ik mocht kiezen uit setup 1 t/m 10: nr 1 was meer pk en minder koppel (snelheidsmonster) en optie 10 was veel meer koppel (John Deere). Ik heb gekozen voor standje nr 6 en heb er nooit spijt van gekregen.

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 18:43

Johnny schreef:Je kan ook bij de td5 goed vermogen halen bij 1200 toeren, echter moet jed an je volledige uitlaatsysteem aanpassen naar 3" een goede cvt turbo de op zetten en speciale grotere intercooler nemen.

Een groot nadeel, het koppel bij dat toerental doet je tussenbak verklote, kortom een afweging wat je wilt.

Dan heb je het niet meer over chiptunen maar over mechanisch tunen met andere delen, dat kost een veelvoud van chippen.

De tussenbak trek je zomaar niet kapot, dan gaat eerder je R380 hemelen. Net zoals bij de Puma ook de hoofdbak kapot loopt op voorla de 5 en 6..........

Een Lt230 kan 275pk en 450 Nm aan. Dat krijgt ie van een Duitse kennis met een 5 cil Rangerblok erin.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”