Chiptuning

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Chiptuning

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2013, 23:42

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
Edward schreef:Goedkoper is om te leren wegrijden in de lage gearing en bij een gang van 50km/u naar hoog te schakelen. Na twee keer oefenen gaat dat vlekkeloos.

Geef dan ook even de schriftelijke instructie hoe je netjes van laag naar hoog schakelt !

Wat is daar moeilijk aan? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Moeilijk is het niet, the Fµçk¡n9 Manual ken ik ook, maar ik hoopte op de Haarlemmer olie.
Gek genoeg is het "vlekkeloos" bij mij toch wat wisselvallig, veelal is 't zoals 't hoort, maar soms ...
Het moeilijke is dat ik nog steeds niet weet wat er nu zo moeilijk is, want dan zou ik dat makkelijk verbeteren.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2013, 00:19

Het is een ongesynchroniseerde bak, die vraagt gevoel. Als je dat niet hebt leer je het nooit Maat van me heeft een ouwe Mack die moet je dubbelklutsen, dat is voor menig chauffeur kennelijk heel moeilijk.

Maar goed, de manual: Beginnen in laag en op de hoofdbak doorschakelen naar twee of drie. Dan koppelen, tussenbak in vrij en eventueel de koppeling een keer op laten komen. Dan de tussenbak pook naar hoog op spanning houden tot je hem in hoog voelt glijden. Goed doorduwen dat ie er ook goed inzit en afhankelijk van de banden etc op de hoofdbak de juiste versnelling kiezen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 26 Sep 2013, 17:47

Is er een groot verschil tussen de Disc TD5 en Defender TD5. (vraagt de onnozele Defenderrijder zich ff af) :shock:
LoLa

Defender 130TD5

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2013, 18:13

Vooral tussenbak overbrenging
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2013, 19:44

LoLa-130 schreef:Is er een groot verschil tussen de Disc TD5 en Defender TD5. (vraagt de onnozele Defenderrijder zich ff af) :shock:

Jawel, ander chassis, body, assen..... :lol: :lol:

Maar idd de overbrenging van 1:1.2 voor de Disco en de 1:1.4 is het grote verschil waarom een Defender met kar nog redelijk werkt (hoewel ik dat nog steeds klote vind) en een Disco gewoon niet. ;)
Edward van Vugt

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 26 Sep 2013, 19:50

Ok, van de tussenbak wist ik eigenlijk al wel. Waarom jij, Edward, het met de defender zo \$£#% vindt, dat snap ik niet helemaal. Nu is mijn wagen niet helemaal standaard, maar ik heb geen klagen over de trekkracht, ook niet vanuit stilstand :?
LoLa

Defender 130TD5

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2013, 20:42

LoLa-130 schreef:Ok, van de tussenbak wist ik eigenlijk al wel. Waarom jij, Edward, het met de defender zo \$£#% vindt, dat snap ik niet helemaal. Nu is mijn wagen niet helemaal standaard, maar ik heb geen klagen over de trekkracht, ook niet vanuit stilstand :?

Als je zo nu en dan met een karretje rijdt zal het best gaan, tenslotte kwam ik met de 130 300Tdi ook waar ik wezen moest. Maar om nou te zeggen dat het lekker rijd.......

De Td5 komt met 3500 kilo of meer aan de haak gewoon tekort, zeker als je door Duitsland moet met af en toe een heuveltje. Bergen moet je al niet eens over praten want dan loopt gewoon de koppakking eruit als ie lang en hard moet werken.

Ook de Puma komt in de bergen tekort en loopt daar gewoon heet, als je daar vaak moet wezen is een D4 de beter optie. Of een Isuzu, Toyota of Vw. Ik vind het onvoorstelbaar dat Land Rover met de Defender 2.4 en 2.2 gewoon weer met van die onderbemeten blokken gekomen is. Ik had graag wat meer betaal voor de 5 cilinder die ook gewoon in het schap lag bij Ford...... :roll: :roll:
Edward van Vugt

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 26 Sep 2013, 22:10

Ik snap wat je zegt. Toen ik de eerste paar keer met trailer reed met mijn net nieuwe defender, heb ik direct met Rob overlegd hoe de trekkracht te verbeteren. Standaard is de td5 gewoon ruk afgeregeld.Ik rijd dus bijna vanaf nieuw met een veel beter ademende en afgeregelde td5. Inmiddels 160k op de teller. Geen ervaring met een trailer van 3500 kg in de Alpen, maar toch wel behoorlijk zwaar daar gereden en in nl wel met trailers tot 2500 kg.
LoLa

Defender 130TD5

conny

Berichtdoor conny » 27 Sep 2013, 11:42

Het gaat wel hoor, bergie op met een Td5 (auto-ambulance met een Landvergruizer erop), je moet alleen letten op de temperatuur en dat is bij een Td5 niet te doen. De temperatuurmeter is analoog tot ongeveer 80 graden en schiet naar het rood bij 105 graden. Niet bij 104,9 maar precies bij 105. Dan is het al te laat en is de schade gedaan.
Nanocom op "instrument" of een normale, analoge watertemperatuurmeter geeft betere info.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2013, 12:05

D'r was een keertje sprake van een eenvoudige - software ?? - oplossing voor de Td5-meter, verder geen follow-up gezien.

'k Zou in ieder geval graag in mijn Puma een meter hebben die zijn naam eer aan doet ipv het drie-standjes-ding (als daar een software-oplossinkje voor zou zijn dan zou het heel mooi zijn).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”