ik loop met het idee een tent trailer te bouwen met de tent erop van storm tent trailers. waarom de tent van storm, die vinden we gewoon mooi en praktisch. we rijden graag off road maar of we dat ook doen met de trailer erachter is de vraag. ik denk eerder dat ik hem dan op een camping plaats en vanuit daar met de laro vertrek. misschien een paar keer wild kamperen maar ook dan zal het niet extreem zijn. hij moet wel door een riviertje kunnen!
hij moet niet te zwaar gaan worden daar ik een oplopend lichamelijk beperking heb en hem nog wel graag zelf met mijn vouw op wil kunnen zetten, nu en in de toekomst. ik wil een maximaal gewicht aanhouden van circa 350 kg voor de tent en trailer leeg gewicht ( zonder keuken en bagage). dit is naar mijn idee nog te verplaatsen zonder al te veel moeite.
ik denk zelf aan een normale enkel asser aanhanger en daar een ander as onder zetten zodat er grotere wielen onder kunnen en een beetje de zelfde banden maat mee kan hebben als de laro ( 16x235x85 ).
kortom een beetje stoere aanhanger die bij de defender past en kan green landen.
kom maar eens op met die ideeën en ervaringen.
gr dennis
wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer
-
Dennis Crusio
-
Roger B.
Re: wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer
waarom andere as?? blok tussen as en chassis voldoet prima
350 kilo voor aanhanger inclusief tent..... dat is weinig, weet niet wat die tent weegt maar dat zel best een endje richting 100kg gaan, as, wielen, dissel, en dan nog een bak die de tent dragen kan en bagage, en dat allemaal in 250 a 300kg..
je kunt (nu, of tegen de tijd dat dat nodig is) voor het verplaatsen ook zo'n caravan mover monteren, alleen geen idee hoe blij zo'n ding van doorwadingen wordt
350 kilo voor aanhanger inclusief tent..... dat is weinig, weet niet wat die tent weegt maar dat zel best een endje richting 100kg gaan, as, wielen, dissel, en dan nog een bak die de tent dragen kan en bagage, en dat allemaal in 250 a 300kg..
je kunt (nu, of tegen de tijd dat dat nodig is) voor het verplaatsen ook zo'n caravan mover monteren, alleen geen idee hoe blij zo'n ding van doorwadingen wordt
gone
Aart Kok tent & trailers zitten aan 300 kilo leeg gewicht. Je zou eens daar een kijkje kunnen nemen om te zien hoe zij dat doen. De tent & trailer uitvoeringen zijn tenten die op een vrij doorsnee aanhanger gemonteerd worden.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Hi Dennis,
ik ben zelf ook bezig met een dergelijk project, komt ook een Storm tent op (erg mooi en veel ruimte)
Wij hebben als basis een Sankey, maar dat maakt alles wel erg zwaar.
Het gewicht waar jij aan denkt zal moeilijk worden, de tent zelf weegt al 165kg.
Ik begreep dat Storm tentrailers nu ook een lichtgewicht variant van hun aanhanger hebben.
Ziet er wel wat minder stoer uit, maar stoer brengt vaak wel wat extra gewicht met zich mee.
Wellicht dat je deze zelf nog wat kan aanpassen om het wat meer naar eigen smaak te maken.
Als je zorgt dat je bak goed waterdicht is, is doorwadingen niet zo'n probleem ondanks een lage bodemspelling.
ik ben zelf ook bezig met een dergelijk project, komt ook een Storm tent op (erg mooi en veel ruimte)
Wij hebben als basis een Sankey, maar dat maakt alles wel erg zwaar.
Het gewicht waar jij aan denkt zal moeilijk worden, de tent zelf weegt al 165kg.
Ik begreep dat Storm tentrailers nu ook een lichtgewicht variant van hun aanhanger hebben.
Ziet er wel wat minder stoer uit, maar stoer brengt vaak wel wat extra gewicht met zich mee.
Wellicht dat je deze zelf nog wat kan aanpassen om het wat meer naar eigen smaak te maken.
Als je zorgt dat je bak goed waterdicht is, is doorwadingen niet zo'n probleem ondanks een lage bodemspelling.
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
-
Dennis Crusio
Roger B. schreef:waarom andere as?? blok tussen as en chassis voldoet prima
Roger, ik heb het vermoeden dat een standaard as te zwak is. zou je denken dat de normale as dat zou houden? verder wil ik wel de zelfde banden maat dan wel bijna de zelfde banden maat kunnen monteren als op een defender. het is de bedoeling om 300 te halen zonder de bagage dus ledig gewicht. de oryx van aartkok is al 500 kg en die krijg je moeilijk van zijn plek.
een mover in de toekomst kan altijd nog en tegen die tijd zal er vast wel ook een waterdichte variant zijn. wel een top idee.
de sankey trailer tmw is toch echt te zwaar, maar wel de ideale basis. heb je tips om een bak waterdicht te krijgen. ik gebruik nogal eens hybrafix super7 van zwaluw en heb daar eigenlijk best goede ervaringen mee. ik weet alleen niet wat het doet met bewegende delen. ik ga ervan uit dat alles van de trailer tordeerd en beweegt en daar de kit weer mee los trekt (ondanks dat hij beren sterk is).
wij vinden de tent van storm ook helemaal top! en de prijs valt mij alles mee.
-
Roger B.
Ja de aanhanger, zonder bagage maar incl. Tent........mijn vermelding van de bagage betrof wat de bak moet kunnen dragen, niet het gewicht dat beschikbaar is om die aanhanger in te proppen
setje defenderwielen...60 kg ofzo
tent van storm... lees hier 165 kg
dan hou je nog maar weinig over om een aanhanger van te bouwen die sterker is dan een standaard torsieasje.....
en waarom zou een as niet sterk genoeg zijn? Zeker als het een fatsoenlijke as betreft......
setje defenderwielen...60 kg ofzo
tent van storm... lees hier 165 kg
dan hou je nog maar weinig over om een aanhanger van te bouwen die sterker is dan een standaard torsieasje.....
en waarom zou een as niet sterk genoeg zijn? Zeker als het een fatsoenlijke as betreft......
gone
O feen as sterk genoeg is of niet hangt natuurlijk van de as af. Wat voor kar wil je als basis gebruiken? Als het een as van niks is kan het verhogen (met Land Rover wielen heb je het al snel over verdubbelen) van het wielgewicht zeer zeker van grote invloed zijn op de torsie werking.
Neem je echter gewoon een 750 kilo aanhanger van bv Saris, Hapert, Eduard, Vlemminx, oid hoef je niet snel problemen te verwachten.
Overigens snap ik werkelijk waar niet waarom mensen zo graag Dezelfde bandenmaat of zelfs dezelfde steek op hun kar willen..... Veel te zwaar, lomp en totaal overbodig. Ik heb in 20 jaar met de kar rijden nog nooit een lekke band gereden en met de auto welgeteld 1 keer.........
Overigens ben ik wel héél benieuwd naar het verhaal van die 200TDI die in je wagen is gekomen ter vervanging? Wat was er nu aan de hand en is het opgelost?
Neem je echter gewoon een 750 kilo aanhanger van bv Saris, Hapert, Eduard, Vlemminx, oid hoef je niet snel problemen te verwachten.
Overigens snap ik werkelijk waar niet waarom mensen zo graag Dezelfde bandenmaat of zelfs dezelfde steek op hun kar willen..... Veel te zwaar, lomp en totaal overbodig. Ik heb in 20 jaar met de kar rijden nog nooit een lekke band gereden en met de auto welgeteld 1 keer.........
Overigens ben ik wel héél benieuwd naar het verhaal van die 200TDI die in je wagen is gekomen ter vervanging? Wat was er nu aan de hand en is het opgelost?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Overigens snap ik werkelijk waar niet waarom mensen zo graag Dezelfde bandenmaat of zelfs dezelfde steek op hun kar willen..... Veel te zwaar, lomp en totaal overbodig. Ik heb in 20 jaar met de kar rijden nog nooit een lekke band gereden en met de auto welgeteld 1 keer.........
Tja, dat is denk ik een kwestie van "looks" en misschien ook de wens om wat meer bodemvrijheid te hebben en/of de winst die een grotere diameter heeft bij het hobbelen over oneffenheden (voor een wiel met Defender-diameter is bijv een stoeprand een stuk "lager" als voor een Mini-wieltje).
De nadelen zijn echter ook evident: met een standaard stalen velg + 7.5x16 Latitude Cross (zonder binnenband) zit je al op 30 kg, dus 60 kg voor alleen de wielen. Dan krijg je hubjes, as met vering en dan heb je nog steeds geen kar. Met een tent van 165 kg (da's wel een boel tent dan) wordt het dan wel heel moeilijk onder de 300 kg te blijven.
Nu denk ik wel dat die tent ook lichter zou kunnen, een grote De Waard tent weegt veel - maar niet zoveel - en als je daar na een ± even grote middengewicht Slee-tent zet dan weegt die gauw 30-50% minder. (Die middengewicht Slee-tent zal iets eerder versleten zijn, da's waar, maar alles heeft zo z'n prijs, bij licht-gewicht is dat dan wel iets omgekeerd evenredigs tov z'n gewicht in goud waard zijn.)
Groeten MarcS
De hoogte waarop de tent gemonteerd moet worden, dit ivm het doek wat naar beneden moet worden afgespannen. 9 van de 10 campings lopen af dus na het waterpas zetten van de kar (anders val je uit bed
) zal anders het uiterste puntje van de tent in de lucht hangen
Bedenken wat je in de kar wil meenemen (slaapzakken, tentstokken, voorraden etc), het bepalen van de afmetingen van kisten en/of bakken zodat je hier de ruimte op kan aanpassen.
Zorgen dat je in gesloten (bijv laden in opslag voor vertrek) en geopende toestand makkelijk bij de spullen kan komen.
Ik zou bij een aantal aanhanger boeren gaan voelen en bekijken wat er te koop is. (Waarom zelf het wiel blijven uitvinden)
Groet Ron
Bedenken wat je in de kar wil meenemen (slaapzakken, tentstokken, voorraden etc), het bepalen van de afmetingen van kisten en/of bakken zodat je hier de ruimte op kan aanpassen.
Zorgen dat je in gesloten (bijv laden in opslag voor vertrek) en geopende toestand makkelijk bij de spullen kan komen.
Ik zou bij een aantal aanhanger boeren gaan voelen en bekijken wat er te koop is. (Waarom zelf het wiel blijven uitvinden)
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
- JoostKenya
Landmarcs schreef:en/of de winst die een grotere diameter heeft bij het hobbelen over oneffenheden (voor een wiel met Defender-diameter is bijv een stoeprand een stuk "lager" als voor een Mini-wieltje).
Dit is precies de reden waarom je grote wielen op een trailer zou willen.
Als je veel op onverhard en op extreem slechte wegen onderweg bent rijdt het namelijk veel beter!
Speciaal voor de rally raid auto heb ik een autoambulance uit Nederland laten overkomen (2700kg met 185R13 wielen). Dat was hier in Kenia een ramp! Ik moet hier altijd eerst 20 kilometer over keien hobbelen en vervolgens zijn veel wegen bezaaid met potholes. Elke lange rit verspeelde ik wel een band en op een gegeven moment ben je bij elke pothole bang dat er een band stuk is.
Vervolgens heb ik de wielen vrij extreem geupgrade naar 750R16.
De trailer hobbelt nu zonder problemen overal overheen! De remmen zijn theoretisch wel iets minder effectief doordat de straal van het wiel 50% groter is, maar daar merk ik niet zoveel van. En het buigend moment op de as ten gevolge van dwarskrachten zal ook 50% groter zijn. Tot nu toe is het prima en het rijdt veel rustiger.
De kampeertralers uit Zuid afrika hebben denk ik om deze reden grote wielen. De Zuidafrikaanse "voortrekker" wil overal heen kunnen (Zimbabwe, Namibie, Botwana) en past zijn materiaal daarop aan.
Rationeel gezien is het denk ik niet zo relevant om in Europa grote wielen te monteren. Tenzij je ook met de trailer naar Marokko of ijsland wilt.