JoostKenya schreef:Landmarcs schreef:en/of de winst die een grotere diameter heeft bij het hobbelen over oneffenheden (voor een wiel met Defender-diameter is bijv een stoeprand een stuk "lager" als voor een Mini-wieltje).
Dit is precies de reden waarom je grote wielen op een trailer zou willen.
Als je veel op onverhard en op extreem slechte wegen onderweg bent rijdt het namelijk veel beter!
Speciaal voor de rally raid auto heb ik een autoambulance uit Nederland laten overkomen (2700kg met 185R13 wielen). Dat was hier in Kenia een ramp! Ik moet hier altijd eerst 20 kilometer over keien hobbelen en vervolgens zijn veel wegen bezaaid met potholes. Elke lange rit verspeelde ik wel een band en op een gegeven moment ben je bij elke pothole bang dat er een band stuk is.
Vervolgens heb ik de wielen vrij extreem geupgrade naar 750R16.
De trailer hobbelt nu zonder problemen overal overheen! De remmen zijn theoretisch wel iets minder effectief doordat de straal van het wiel 50% groter is, maar daar merk ik niet zoveel van. En het buigend moment op de as ten gevolge van dwarskrachten zal ook 50% groter zijn. Tot nu toe is het prima en het rijdt veel rustiger.
De kampeertralers uit Zuid afrika hebben denk ik om deze reden grote wielen. De Zuidafrikaanse "voortrekker" wil overal heen kunnen (Zimbabwe, Namibie, Botwana) en past zijn materiaal daarop aan.
Rationeel gezien is het denk ik niet zo relevant om in Europa grote wielen te monteren. Tenzij je ook met de trailer naar Marokko of ijsland wilt.
13" wielen zijn hogedrukbandjes, die zijn voor snelverkeer over de weg.
Het is hoe dan ook grote onzin en puur voor de looks om Land Rover wielen en banden te monteren. De nadelen wegen alleen op tegen de voordelen als je The Northern Territory wilt gaan rijden waar je echt alleen bent! Maar in Europa en zelfs in Noord Afrika ben je niet meer alleen en op jezelf aangewezen.
Los van het feit dat ik nog nooit iemand ontmoet heb die echt off road gaat met een trailer of zelfs maar serieuze pistes gereden heeft.......