leren stuurtje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

leren stuurtje

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2013, 16:09

Het leren stuurtje in de 130 begint wat kaal te worden. Wie weet wat ik daar het beste op kan smeren om het weer netjes zwart te krijgen? :?:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

axelaro88

Re: leren stuurtje

Berichtdoor axelaro88 » 16 Sep 2013, 16:34

ik zou er gewoon zwarte leerverf op smeren.(uit een potje met een kwastje opbrengen) vlgs mij heeft een schoenmaker dat spul wel
Laatst gewijzigd door axelaro88 op 16 Sep 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2013, 16:39

Ik zou hiervoor grijpen naar het blikje "Rapide ledercreme" in de kleur zwart.

De benaming "ledercreme" is wat royaal voor gewoon eenvoudig/adequaat leervet met een beetje zwart erdoor.

Echt zwart zal het er niet van worden, maar dat betekent ook dat je handen (nadat het vet wat is ingetrokken) niet of nauwelijks zwart worden.
Ik gebruik het ook om leren tassen weer wat toonbaarder te maken, gebruikssporen blijf je zien maar ze zien er na een beetje van dit vet wel een stuk verzorgder uit. Gewoon eerst dunnetjes uitsmeren en daarna na het intrekken wellicht even schoonwrijven, die plekken die dan toch nog wat schraal tonen nog eens doen tot het moment dat ze geen vet meer opnemen. O ja, doe dit liefst bij een aangename maar niet te warme temperatuur (dat lukt in dit jaargetijde wel): te warm maakt de "ledercreme" nogal dun, en is het echt koud dan is ie bepaald niet "cremeux" (ofwel, het is een multigrade).

In de kleur "kleurloos" gaat het Rapide vet op mijn wat steviger schoenen, maar ja daar komt het niet zo nauw (want schoenen die met schoensmeer tot hoogglans gepoetst moeten worden ken ik niet).

Groeten MarcS

PS Zoals axelaro zegt: Er is ook echte leerverf, zwart is er daarbij ook in een eenvoudig potje, dus als je echt kale ontkleurde plekken hebt dan kan je daarmee gaat penselen. Let op, mijn ervaring met leerverf uit een spuitbus is dat die (althans in een niet zwarte kleur) meer op het leer blijft liggen, toen ik het toepaste op een paar nette maar verkleurde schoenen van mijn wederhelft zag het er uiteindelijk meer als lak-leer uit: niet onaardig maar wel verrassend (en je wilt dit vast niet voor je stuur).

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Sep 2013, 17:22

Mijne wordt ook wat kalig, maar in tegenstelling tot een plastic stuur vind ik het wel wat hebben.

Toont karakter en ervaring. Een workmanssteering wheel.

Net zoals de rest van mn Defender. Sporen van gebruik, ervaring en karakter.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2013, 17:36

Roger,

Zo nu en dan invetten is ook als je een karaktervol stuur mooi vindt toch aan te raden.
Leer, en zeker het stuur dat in de volle zon zit "droogt uit".
Wat er dan precies gebeurt heeft nog niemand met kunnen uitleggen, misschien zijn het werkelijk uitdrogingsprocessen, misschien zijn het ook eiwitten die nog verder "denatureren", in ieder geval krimpt het leer dan wat, en het wordt steeds harder en onbuigzamer, uiteindelijk wordt het craquelé en/of barst het en dan is invetten alleen nog maar een lapmiddel. Bij bijv. bergschoenen* krijg je dan de beruchte droogtescheurtjes (dus niet alleen bij banden!), steeds minder soepele schoenen en als het nog erger wordt trek je een keertje gewoon een bind-oog eruit, bij dunner leer krijg je dan barstjes met scherpe randjes.

* Vraag maar niet hoe ik dit weet.

Groeten MarcS

PS In Frankrijk doen ze graag zeehondenvet door het leervet (of althans zulke claims staan wel op het potje) gewoon eenvoudig vet is vlgs mijn ervaring al goed genoeg (en dubieuze toevoegingen maken het vet alleen maar "geurig").

Dragon

Berichtdoor Dragon » 16 Sep 2013, 18:44

Edward schreef:Het leren stuurtje in de 130 begint wat kaal te worden. Wie weet wat ik daar het beste op kan smeren om het weer netjes zwart te krijgen? :?:

Moet het nou echt weer zwart worden?
Ik vind gebruikt leer er "authentiek" uitzien!
Omdat het zwart moet worden zou ik voor MarcS zijn oplossing kiezen....
Of er gewoon leervet op smeren zodat de authenticiteit blijft...wat Roger bedoelt...
Ik smeer dat i.i.g. op mijn laarzen (die niet zwart zijn, maar bruin)
Sleetse plekken maken een gebruiksvoorwerp alleen maar doorleefder en mooier.
Maar dat is mijn mening en smaken verschillen :?

Ik denk ook over een ander stuur in mijn Def in plaats van de nep airbag.....
Maar vind dat al inbreuk op het origineel :roll:
Mijn makkuh...
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2013, 19:22

Dragon schreef:Ik denk ook over een ander stuur in mijn Def in plaats van de nep airbag.....
Maar vind dat al inbreuk op het origineel :roll:
Mijn makkuh...

Neem een HardTop stuurtje, net zo plastic, maar zonder die onhandige nep-Airbag - dan blijft het nog steeds very close to original.
Een plastic stuurtje kan er overigens ook best doorleefd uit gaan zien, mooi gepolijst daar waar je je handen altijd houdt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2013, 22:09

Het hoeft niet per sé zwart te worden , maar het voelt nu wat ruw aan en dat stoort me dan weer wel. Bovendien wil ik er nog wel wat jaren mee vooruit kunnen.

Dank voor de raad! :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2013, 22:37

paar dagen in emmer versnellingsbak olie... hoef je je geen zorgen meer te maken over ruw zijn :lol: :lol: :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2013, 22:43

Edward schreef:Het hoeft niet per sé zwart te worden , maar het voelt nu wat ruw aan en dat stoort me dan weer wel. Bovendien wil ik er nog wel wat jaren mee vooruit kunnen.

Precies, dus "Rapide ledercreme" en in dit geval in de kleur "zwart", zwart wordt het er niet van, wel iets zwarter, en een stuk zachter en prettiger aan de hand.

Pas nog gebruikt om misbruikte steunzolen met een leren dekje weer acceptabel te maken, eerst een sopje, en daarna, voordat het leer hard was opgedroogd voorzichtig ingevet. Nu zijn ze weer zacht en bruikbaar, zelfs voor een kritische draagster.

Groeten MarcS

PS Versnellingbakolie blijkt erg goed om fietskettingen te smeren, ik zou het iedereen aanbevelen als het niet zo'n herkenbare geur verspreidde.

Terug naar “Techniek”