advies sleepogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: advies sleepogen

Berichtdoor Roger B. » 05 Jan 2015, 22:46

zal anderen even voor zijn... ik ben natuurlijk een k#tchauffeur en kan niks offroad :roll: :lol:

maar ik geloof dat ik op elk evenement waar ik me met mijn auto uitgeleefd heb ook wel vast gezeten heb, soms net niet zelf er uit komen, soms muur vast (en bijna altijd op de assen omdat mijn d2 kleinere wielen had dan defenders)

Als ik naar Fürstenau ga, zoek ik de grens op, ik pak hellingen en paden met kuilen die ik misschien niet haal... waarom? omdat het leuk is..... vlakke landweggetjes rijden hoef ik niet naar zon terrein voor
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2015, 23:14

Roger B. schreef:zal anderen even voor zijn... ik ben natuurlijk een k#tchauffeur en kan niks offroad :roll: :lol:

maar ik geloof dat ik op elk evenement waar ik me met mijn auto uitgeleefd heb ook wel vast gezeten heb, soms net niet zelf er uit komen, soms muur vast (en bijna altijd op de assen omdat mijn d2 kleinere wielen had dan defenders)

Als ik naar Fürstenau ga, zoek ik de grens op, ik pak hellingen en paden met kuilen die ik misschien niet haal... waarom? omdat het leuk is..... vlakke landweggetjes rijden hoef ik niet naar zon terrein voor

Ik kan niet over Roger B.'s chauffeurskwaliteiten oordelen, maar het is duidelijk verschil moet er zijn.

Ik heb een Defender en rijd ermee op plekken waar weinig anderen komen, niet perse omdat het werkelijk de limiet is maar gewoon omdat er weinigen komen.
De weg, het pad, of wat dan ook is soms minder ... dat is dan minstens deels de reden van het feit dat er weinigen komen, en daar heb ik dan de Defender voor. Maar ... omdat het dan dus ver van de bewoonde wereld en/of hulp is probeer ik te voorkomen dat ik de grens van het mogelijke passeer. Ik keer echt niet gauw om, maar het komt wel eens een keertje voor. Het komt ook voor dat ik even wat moet klooien om mezelf te redden.
Anyway, 't is dus gewoon een net iets andere invalshoek: kniediep sneeuw en korte dagen en dichtsbijzijnde hulp op 20 km lopen en geen bereik en geen gezellige overnachtingsfaciliteiten .... dan wil je toch liever de baas blijven over het materiaal en niet het omgekeerde. En dan is het helemaal leuk als je iemand optimistisch met zijn Clio met winterbanden vast is komen te zitten los kan trekken en weer veilig terug naar huis kan helpen.

Het terrein lezen en ondanks de niet optimale banden er zonder kleerscheuren doorkomen is ook een sport.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Jan 2015, 02:25

Het heeft niks met rijderskwaliteiten te maken al wil Marc dat graag geloven. :shock: :shock:

Als je in een terrein aan het spelen bent en je rijdt niet vast dan heb je niks geprobeerd. Als je op vakantie bent en je komt een slecht stuk na een pad van 30 kilometer gereden te hebben dan draait Marc om. :shock: :shock:

Ik niet, ik kijk of ik er toch door kom, hoever ik kom en rol dan de lier uit........

Dat heeft met mentaliteit te maken. Waarbij ieder zelf maar uit moet maken wat em beter past.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 06 Jan 2015, 10:18

Verschillende keuzes maken in het terrein maakt de ene chauffeur niet beter of slechter dan een andere chauffeur.
En afhankelijk van de situatie, omstandigheden en bestemming kan een en dezelfde chauffeur ook weer verschillende keuzes maken bij een feitelijk gelijke terrein gesteldheid.

Persoonlijk als ik dicht bij huis aan het spelen ben en ik bij wijze van spreken nog lopend thuis kan komen, probeer ik beslist veel meer dan wanneer ik ver van huis ben en de auto mijn 'thuis'basis is waarvan ik afhankelijk ben...
Neemt niet weg dat wat ik leer bij het spelen geleidelijk ook in mijn 'ver van huis' 'gereedschapkist' komt. Zo bouw en vul je met spelen dus je gereedschapkist aan vaardigheden die je later in het echie kunt gaan toepassen.

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jan 2015, 10:27

Edward schreef:Het heeft niks met rijderskwaliteiten te maken al wil Marc dat graag geloven. :shock: :shock:

Als je in een terrein aan het spelen bent en je rijdt niet vast dan heb je niks geprobeerd. Als je op vakantie bent en je komt een slecht stuk na een pad van 30 kilometer gereden te hebben dan draait Marc om.

Ik niet, ik kijk of ik er toch door kom, hoever ik kom en rol dan de lier uit........

Dat heeft met mentaliteit te maken. Waarbij ieder zelf maar uit moet maken wat em beter past.......

Edward,

Het aantal keren dat ik de afgelopen jaren omkeerde is op de vingers van één hand te tellen. Als de sneeuw kniediep is, de 4 sneeuwkettingen tekort beginnen te schieten en de voortgang inmiddels gezakt is onder het trage tempo dat je haalt met sneeuwschoenen .... en als dan bovendien de dichtsbijzijnde hulp op 15-20 km is en het de vraag is of die hulp zover komt als ik inmiddels gekomen was ... dan is het misschien gewoon slimmer om om te keren (vooral omdat ik 2 kilometer verderop sowieso zou omkeren.

Als ik in de zomer in Les Landes ook achterlijk ver van de bewoonde wereld ben en het pad slechts een dun lijntje op de kaart, dwars door bos en hei, is ... dan krijg je mij niet gauw omgekeerd, wel kijk ik goed naar het terrein (en ook naar de plantengroei, die verklappen je veel over de ondergrond) en daar pas ik de rijstijl op aan. Nee, ik kwam niet vast, maar zonder oplettendheid behoorde vast raken tot de mogelijkheden. Ik heb geen lier, wel rijplaat, schep en krik en dan kom je uiteindelijk bijna altijd ook weer los. En zomers ... dan is het niet zo erg ... desnoods moet je blijven kamperen daar waar je vast zit.

O ja, ik kom ook nogal eens in boerenland, en daar heb je weinig emplooi voor een lier. En bovendien wil ik de relatie mooi houden, dus rijd ik het land liever niet stuk, dus trek ik er geen diepe sporen in .... (Ik heb gezien hoe het ook kon: een 2e wereldoorlog-klupje, die een 1/4ton Willys tot de assen in de bagger kregen, gewoon midden in de wei, daags daarna moest er een 3/4 ton Dodge aan te pas komen, ik heb die mensen nooit weer terug gezien bij die boer.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”