Laatst hadden we de 109 van Jelle en die van mij naast elkaar staan en daarbij viel op dat die van hem toch een stuk hoger staat.
Nu viel me de laatste tijd al op dat ik de bodem en de trekhaak al eerder raak dan normaal tijdens het terrein rijden.
Jelle heeft nog bandenmaat 7.50R16 en ik heb 235/85R16 wat iets hoger zou moeten zijn.
Hoe hoog staan de meeste 109's hier? Liefst zo standaard mogelijk!
Ik heb zelf opgemeten de hoogte in de wielkast. Zie foto's
Hoogte 109 stawag
- arjan_de_jong
Hoogte 109 stawag
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- arjan_de_jong
- ikke jelle
- arjan_de_jong
Re: Hoogte 109 stawag
Grrr. Eb beide auto's zijn standaard... Vind ik best een groot verschil die 7 cm... Waar komt zon groot verschil nou door??
Na aanschaf wel de achterste schokdempers vervangen omdat er 1 lek was maar dat is nu ook al weer bijna 3 jaar geleden. Voorste heb ik nog niet vervangen.
Op de verharde weg rijd hij echt heerlijk. Niks geen hobbelen en gaat ook soepel over de drempels.
Ben bang dat als ik parabool veren neem dat hij dan erg gaat stuiteren op de weg?
Na aanschaf wel de achterste schokdempers vervangen omdat er 1 lek was maar dat is nu ook al weer bijna 3 jaar geleden. Voorste heb ik nog niet vervangen.
Op de verharde weg rijd hij echt heerlijk. Niks geen hobbelen en gaat ook soepel over de drempels.
Ben bang dat als ik parabool veren neem dat hij dan erg gaat stuiteren op de weg?
Hoi Arjan,
Denk dat jou veren door ouderdom doorgezakt zijn. Zijn ze bijna plat, dwz liggen ze horizontaal? Die van Jelle zijn natuurlijk 20 jaar jonger.
Groeten Jan
Denk dat jou veren door ouderdom doorgezakt zijn. Zijn ze bijna plat, dwz liggen ze horizontaal? Die van Jelle zijn natuurlijk 20 jaar jonger.
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Landmarcs
arjan_de_jong schreef:Ben bang dat als ik parabool veren neem dat hij dan erg gaat stuiteren op de weg?
Van (goede)parabolen gaat ie niet stuiteren.
Het wezenlijke verschil tussen parabool en traditionele bladveren is de inwendige wrijving:
Bij een parabool is de inwendige wrijving gering (vrijwel nul) en bij een traditionele bladveer is deze wrijving zeer variabel: bij nieuw en schoon weinig aanwezig, en bij een oudere roestige veer sterk aanwezig en zeer wisselvallig. Een oudere roestige bladveer zal dus lichte hobbels hard doorgeven en bij grotere hobbels ineens inveren (omdat de roest dan "gebroken" wordt. Een nog oudere bladveer, die min of meer los komt wordt overigens ook weer soepeler.
Om het erg makkelijke aanspreken van een parabool "tegen te gaan", dwz om de negatieve effecten van blijven deinen te voorkomen, worden betere schokdempers aanbevolen, de parabool-fabrikant doet gewoonlijk suggesties.
Groeten MarcS
- arjan_de_jong
Mijn veren staan idd redelijk plat.
Ik zit erg te twijfelen wat ik dan wil.
-Nieuwe of gebruikte standaard veren. Weet iemand een adres die ze nog nieuw verkoopt voor een 109? Bij paddock zie ik enkel voor een 88 staan (voor zal wel het zelfde zijn??)
-Parabool veren. Maar die zijn nog wel prijzig en hoor er verschillende verhalen over. Op internet lees ik veel negatieve verhalen over de parabool veren van paddock. Lees dan wel weer goede verhalen over GB springs.
Iemand goede of slechte ervaring mee? En wat is verstandig.
Ik ga regelmatig met de auto het terrein in maar rij ook regelmatig lange einden. Ook naar het buitenland. Dus moet zeker comfortabel blijven. Hou hij nu is bevalt mij zeer goed op de weg maar is hij dus gewoon net te laag.
Misschien iemand met een 109 met parabool veren waar ik een stukje in kan proef rijden?
Ik zit erg te twijfelen wat ik dan wil.
-Nieuwe of gebruikte standaard veren. Weet iemand een adres die ze nog nieuw verkoopt voor een 109? Bij paddock zie ik enkel voor een 88 staan (voor zal wel het zelfde zijn??)
-Parabool veren. Maar die zijn nog wel prijzig en hoor er verschillende verhalen over. Op internet lees ik veel negatieve verhalen over de parabool veren van paddock. Lees dan wel weer goede verhalen over GB springs.
Iemand goede of slechte ervaring mee? En wat is verstandig.
Ik ga regelmatig met de auto het terrein in maar rij ook regelmatig lange einden. Ook naar het buitenland. Dus moet zeker comfortabel blijven. Hou hij nu is bevalt mij zeer goed op de weg maar is hij dus gewoon net te laag.
Misschien iemand met een 109 met parabool veren waar ik een stukje in kan proef rijden?
bij ons is dat probleem op dit moment ook aanwezig en onze paraboolveren zijn onderweg
.
Dus als je bang zou zijn voor het weggedrag moet je even wachten, maar tot op heden heb ik er alleen maar goede dingen over gelezen en gehoord over parabool veren, dus wij hebben nooit getwijfeld.
Die van ons komen ook van paddock. je moet alleen de 88 voor hebben (die zijn het zelfde Code PARA01) en achter die van een 109 (PARA03). Nadeel is alleen dat ze nu even niet voorradig waren dus het duurt nog een paar weken voor we ze hebben. Hangt er dus even om of we ze er onder hebben zitten voor het offroaden in eindhoven. (zitten ook nog dingen als vakantie en een verbouwing tussen door
).
het is me vaker opgevallen dat er veel verschillende verhalen rond gaan, maar goed om het ook nog leuk te houden met bedragen maar besloten om ze van paddock te nemen, maar bij ons is het geen dagelijkse auto wel eentje om nog eens langere ritten mee te gaan maken.
Dus als je bang zou zijn voor het weggedrag moet je even wachten, maar tot op heden heb ik er alleen maar goede dingen over gelezen en gehoord over parabool veren, dus wij hebben nooit getwijfeld.
Die van ons komen ook van paddock. je moet alleen de 88 voor hebben (die zijn het zelfde Code PARA01) en achter die van een 109 (PARA03). Nadeel is alleen dat ze nu even niet voorradig waren dus het duurt nog een paar weken voor we ze hebben. Hangt er dus even om of we ze er onder hebben zitten voor het offroaden in eindhoven. (zitten ook nog dingen als vakantie en een verbouwing tussen door
het is me vaker opgevallen dat er veel verschillende verhalen rond gaan, maar goed om het ook nog leuk te houden met bedragen maar besloten om ze van paddock te nemen, maar bij ons is het geen dagelijkse auto wel eentje om nog eens langere ritten mee te gaan maken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Als je nieuwe originele bladveren wilt hebben, probeer Van Dam in Rhenen eens. Die heeft een hoop ex-militaire Series onderdelen nieuw in de krat liggen.
Je zou Janssen in Oisterwijk kunnen proberen voor gebruikte, ik zou zulke dingen toch graag nieuw er onder willen hebben. Heb je als bij de ander leveranciers in de UK gekeken, lr-series, craddock enz.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.