Paul Verrips schreef:Landmarcs schreef:PS Is Stronayway grey niet een metalic/mica-kleur? Zo ja dan werkt mat niet echt goed, en geeft mat in ieder geval ook een heel andere indruk
Vandaar mijn vraag .... "Zou dit kunnen of is het "bijzondere" effect dan helemaal teniet gedaan."
Tja, ik heb alleen kleinschalige (letterlijk) ervaring, dwz op modelletjes, en daar dan met kleuren als "gun-metal".
Matte semi-metalic verf wordt vaak gebruikt om bijv. "geblauwd" staal weer te geven, of andere metalen delen die geen laklaag (meer) hebben.
Uit deze ervaring weet is dat mat+metalic vooral heel diverse effecten geeft, o.a. afhankelijk van "poetsen" en/of "versmeren".
Ik denk dus dat ook al is zo'n laklaag keurig egaal aangebracht door de inwerking van allerlei gebruik -- van het polijstende effect van handen en noem maar op (wind, weg-vuil, takken) en het krassen (de evidente invloeden) t/m vet&olie of vogelshit -- dat een oorspronkelijke egale matte laag erg vlekkerig wordt (en dat heeft dan niet alleen een direct effect op reflectie maar ook op de kleurindruk) en dat de auto er dus nog shabby-er uitziet als een hagelnieuwe hoogglans gepoetste. Dit soort effecten zijn bij "solid" matte laklagen ook aanwezig maar veel minder prominent.
Wellicht werkt het wel goed als je een ei-glans laklaag als metalic-afwerklaklaag kiest, dus een net niet hoogglans-laklaag (maar dat stelt dan wel hoge eisen aan de spuiter, want hoogglans kan je polijsten, eiglans moet gewoon in een keer goed zijn).
Groeten MarcS