waar is deze stekker aansluiting voor?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GJ Disco 300 Tdi

waar is deze stekker aansluiting voor?

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 08 Sep 2013, 18:36

tijdens het zoeken van een motor storing bij de 90'van een maat er achter gekomen dat zijn afblaas ventiel/regulator bij de turbo vast zat.
Gelijk bij mijn 300tdi ook maar even gekeken.
daarbij viel mij op dat er een stekker aansluiting boven zit waar niets op aangesloten zit.
is dit normaal? de aansluiting is erg schoon vergeleken met de rest van het motor ruim dus ik twijfel nu of er misschien iets mist..
Bijlagen
IMG_1036.JPG
Disco 1994 300TDI

VeeTee

Re: waar is deze stekker aansluiting voor?

Berichtdoor VeeTee » 08 Sep 2013, 19:09

Afblaasventiel/regulator? Of bedoel je de EGR-klep? Die is vaak afgedopt (of geheel verwijderd), dan heeft de stekker (aansturing van de klep via de ECU) ook geen nut meer.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Sep 2013, 19:19

of simpelweg de stekker er vanaf... of dat afdoende is, of dat ie dan nog steeds wat doet op het vacuumslangetje weet ik even niet ... maar het ding heeft in elk geval niets met de turbo te maken, maar is er vanwege milieuregels
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 09 Sep 2013, 11:43

Egr is niet afgedopt bij mij, naar mijn weten dan en visueel zie ik er ook niets aan.
bij de 90' weer wel. Dat is ook duidelijk te zien.
Als bij mij de stekker mist op de egr dan ga ik eens op zoek naar bij behorende stekker/bedrading.
De egr helpt ook de motor op temperatuur krijgen, en de winter komt er aan..
Een discussie over wel/niet egr afdoppen is voor mij niet van toepassing want ik heb nog nooit mee gemaakt dat het enig voordeel oplevert bij welke diesel dan ook.
Disco 1994 300TDI

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 09 Sep 2013, 22:09

GJ Disco 300 Tdi schreef:Een discussie over wel/niet egr afdoppen is voor mij niet van toepassing want ik heb nog nooit mee gemaakt dat het enig voordeel oplevert bij welke diesel dan ook.

Daar zijn de meningen over verdeeld, veel leesvoer op het www ...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2013, 23:00

VeeTee schreef:
GJ Disco 300 Tdi schreef:Een discussie over wel/niet egr afdoppen is voor mij niet van toepassing want ik heb nog nooit mee gemaakt dat het enig voordeel oplevert bij welke diesel dan ook.

Daar zijn de meningen over verdeeld, veel leesvoer op het www ...

Meningen zijn mooi, qua technische achtergrond is duidelijk dat de EGR niks aan power etc doet.
Enige voordeel is dat je minder roet in het inlaat traject krijgt -- dat scheelt een keertje in de 200.000 km schoonmaken.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2013, 23:04

als ik me niet vergis werkt de EGR pas als de motor op temperatuur is, en daarnaast is de funktie van de EGR juist om de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen..... hoe dit dan bijdragen moet om de motor op temperatuur te brengen is mij niet duidelijk......

verder zit het ding er vanwege milieuregels, niet omdat je motor er beter van zou worden......

of je erg veel merkt van positief effect als ie onklaar gemaakt is...... subjectief,

wel hou je het roet uit je inlaattraject en dus ook de kleverige teerachtige afzetting. Niet minder roet, maar geen roet (behalve wat er toch al in de buitenlucht zweeft)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2013, 23:19

Klopt, als de motor koud is staat ie dicht. Zodra de motor warm is gaat ie z'n werk doen.
In zoverre heb je er niks extra's aan in de winter.
Echter zodra hij wel werkt zorgt ie bij deellast voor een rustiger, gelijkmatiger vlamfront en daarmee voor en gelijkmatiger thermische belasting (en dat zou 's winters wel eens extra kunnen aantikken).

Qua roet: Kijk eens in het inlaattraject van een netjes bereden auto: dat valt echt erg mee. De spookverhalen betreffen bijna altijd auto's met veel kilometers en vaak met meervoudige problemen (zoals stukke Turbo's etc).
Op mijn Puma is niet al te lang geleden de EGR vervangen - ik had nog een dubieuze die gelukkig kort voor het eind van de garantie erg lawaaiig werd - en ik heb dus kunnen zien hoeveel roet er in de EGR-kanalen zat na ± 45.000 km. En dunne aanslag waar je vinger zwartig van werd maar meer ook niet. Zelfs met een factor 5 of meer is er nog steeds geen sprake van "afzettingen".

Verder: dat het voor het milieu is is juist, maar dat is "ons" leefmilieu. Minder luchtvervuiling, minder NOx bijv. en dat geeft dus minder overlast aan mensen met allergie, COPD etc. dat lijkt me ook wat waard (al was het maar omdat ik zelf van die kneusjes ben die last heeft). En daarbij is dat rustiger vlamfront wat je nodig hebt om die NOx (en roet) te beperken dus ook nog eens een winst in de thermische belasting.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2013, 23:30

ik zal dan wel te lomp rijden.... maar toen ik de EGR van de T4 afdopte heb ik het inlaatspruitstuk schoongemaakt en daar zat een laag van 2 a 3mm dikke harige kleffe troep in, ook op de inlaatkanalen in de kop zat deze aanslag......een motor hoort schone lucht te happen, niet een percentage uitlaatgas.

Maar winst in trekkracht of vermogen moet je niet verwachten van een afgedopte EGR.

en die theorie over gelijkmatigere thermische belasting.... denk je dat bij 2000 toeren, dus 1000 verbrandingen per minuut dat metaal merkt of die verbranding mooi gelijkmatig of wat omstuimiger temperatuurverloop heeft?? leuke theorie, maar de gemiddelde verbrandingstemperatuur is het enige praktische verschil.... en dat is dan dus MINDER, en dus zal je motor er niet sneller warm van worden..
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Sep 2013, 23:38

Even deze onzinnige discussie voorbij, die is pas 100x gevoerd met dezelfde argumenten..... :shock: :shock:

Dat de egr er nog op zit wil niet zeggen dat ie niet afgedopt is. Kijk even goed of er een pakking tussen egr en spruitstuk zit of een blindplaatje. Al vaker meegemaakt dat dat plaatje gewoon tussen de delen gemonteerd werd ipv alleen. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”