stuurgedrag 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

stuurgedrag 90

Berichtdoor kuyperh » 08 Sep 2013, 12:22

De 90 (TD5) begint sinds kort geweldig te schudden in het stuur bij pakweg 80km/h (soms; niet altijd).

Wiellagers zijn in orde, sporing ook. Dan blijft over (denk ik) de stuurdemper.

Maar hoe is dat te checken?? Of domweg vervangen?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Roger B. » 08 Sep 2013, 12:43

balanceren van de wielen?

de stuurdemper dient stuurbewegingen te dempen, maar trillingen bij bepaalde snelheden worden er niet door veroorzaakt.

wat niet betekend dat ie wellicht beter vervangen wordt... maar je moet het niet als oorzaak van het trillen zien.

ook speling op kruisjes, speling op fuseelagers, speling in stuurkogels zijn mogelijke oorzaken
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2013, 15:01

De stuurdemper doet niks (als het goed is) anders dan hevige schokken bijv. die van een onverwachte kuil, boomwortel of steen afdempen.

Soms bij een zekere snelheid gaan schudden heeft niks met de stuurdemper van doen (anders dan dat ie zonder stuurdemper nog erger zou schudden).

De wielen kunnen een onbalans hebben (maar dan is het "soms" eerder "meestal", de orzaak van de onbalans kan ook een klont klei zijn), fusé-lagers kunnen moe zijn en/of voorspanning kan fout zijn, stuurkogels kunnen moe zijn, of, wat ook gemeen doorwerkt: de panhardstang(of de rubbers) heeft speling. Soms is het een opeenstapeling van meerdere zaken met speling en daarbij kunnen ook andere vermoeide as-ophangings-rubbers in het spel zijn. Panhardstang kan overigens ook als het stiekem al langer speelt een iets ovaal gat hebben, dan help niks behalve het oplassen zodat het gat weer spelingsvrij wordt. Let op: De Panhardstang kan schijnbaar goed vast zitten maar in de praktijk toch net iets speling hebben.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Roger B. » 08 Sep 2013, 15:35

gat oplassen in de panhardstang???

onzin! daar pers je gewoon een nieuwe bus in (ANR3410)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2013, 15:56

Roger B. schreef:gat oplassen in de panhardstang???

onzin! daar pers je gewoon een nieuwe bus in (ANR3410)


Moet ik alles uitspellen ... ? ?

Afbeelding 5.jpg
Even op z'n rug gelegd om de Panhard-stang te bekijken


Ik doel op de "beugel" met de gaten waar de bout doorgaat, de bout die ook door die (nieuwe) bus gaat.

't Gaat erom dat als alles netjes is en/of vervangen een iets ovaal gat al gedoe kan geven.

Of heb ik nooit goed gekeken en niet begrepen hoe het in elkaar zit ?


Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Sep 2013, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Roger B. » 08 Sep 2013, 15:59

bij een nieuwe zit er al ruimte tussen het gat in de beugel en de bout, en tussen de bout en het gat in de bus.... je moet de bout gewoon vast draaien zodat ie de bus en de beugel vast tegen elkaar knijpt
gone

kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor kuyperh » 09 Sep 2013, 18:21

Iedereen hartelijk bedankt voor de inbreng. Daar moet ik het toch mee kunnen doen,dunkt mij!

kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor kuyperh » 15 Sep 2013, 09:39

Opgelost! Balanceren van de voorwielen. Niet spannend dus; dat het zo simpel was had ik niet verwacht.

Wat wel het vermelden waard is: vantevoren had ik de sporing minutieus nagesteld.

De bandenboer moest en zou met alle geweld uitlijnen op zijn gloednieuwe uitlijnbrug met alle electronische toeters en bellen eraan en haalde er vervolgens niets uit.
Conclusie: zinloos bij een Defender; dat geld kun je dus beter in de zak houden.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stuurgedrag 90

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2013, 10:07

Qua uitlijning is er aan een Defender hoegenaamd niks te doen.
Ja, de wiellagers kunnen niet deugen, de fusée-lagers kunnen op zijn, en de assen niet parallel, maar verder is er alleen de sporing die je kan stellen.
Die lagers kan je zelf controleren (en die moeten sowieso vervangen als ze niet deugen, uitlijnen heeft dan geen zin) en de assen niet parallel is een kwestie van eenvoudig meten (en indien nodig de rubbers vervangen), sporing kan je ook meten (handigst met een meetstok - die je eventueel ad-hoc even in elkaar knutselt).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten