Vincent def td4 schreef:Hoi Hannes,
ben wa+casco verzekerd dus dat is het probleem niet.
Hoop alleen dat de dagwaarde hoog genoeg is om een andere te kopen.
En heb nog stille hoop dat de 110 hersteld kan worden.
gr Vincent
Als de getaxeerde "dagwaarde" niet genoeg is om een andere te kopen dan is de taxatie fout.
De "dagwaarde" die uit de taxatie moet komen is nl dat bedrag dat je op de minuut voor de botsing zou kunnen vangen bij verkoop, en als ze het goed doen kijken ze naar de marktprijzen om die dagwaarde vast te stellen. Dus kan je min of meer "per definitie" een andere gelijkwaardige kopen voor de dagwaarde.
Ziet het ernaaruit dat je met een gat blijft zitten dan zit er niks anders op als lastig onderhandelen, eerst met de taxateurs, en daarna met de verzekeraar (en eventueel dan dus met een contra-expertise). Het best ben je uit met zo snel mogelijk (maar wel zonder dat je echt haast maakt) tot het ophogen van het taxatie-rapport komt, dus in overleg gaan met de taxateur. Hoe hoger dit eerste rapport is hoe beter je uit bent (en wellicht zijn dan de vervolgstappen niet nodig).
Houdt ook je overigen onkosten goed bij, in principe moet de verzekering van de tegenpartij die ook vergoeden (en die verzekering gaat die dan weer verhalen bij de joy-rijders).
Zoals ik eerder al schreef toen mijn auto Total-Loss was (10 jaar oud en op z'n gepoetste kant geland) toen "kreeg" ik om te beginnen nog geen € 10.000 en na twee onderhandelingsrondes was dat ± € 12.000. Vervolgens was er getouwtrek over de gevolgschade, mijn verzekering deed moeilijk/afhoudend: in Frankrijk zouden zulke kosten niet of nauwelijks vergoed worden (en het ongeval was in Frankrijk door een Fransoos veroorzaakt). Na enig gedimdam gaf de verzekeraar de "klus" terug - niet echt klantgericht - ik heb het toen zelf opgepakt en na twee mailtjes kreeg ik zonder verdere bedenkingen nog een € 1.200 gevolgschade uitgekeerd, niet alles wat ik geclaimd had maar wel veel.
Waarschijnlijk had er nog iets meer ingezeten, maar enige voortgang is ook wat waard ... het enige waar je bij een verzekering van verzekerd bent is gedoe.
Heb je een goede rechtsbijstand, en/of heb je voldoende uithoudingsvermogen, dat haal je er meer uit.
In jouw geval heb je overigens een prettige bijkomstigheid: de tegenpartij zit goed fout, waarschijnlijk zelfs heel goed fout, dus over schuldvraag etc. is de discussie al klaar, en het risico op een truuk met valse getuigenissen is hier wel heel erg klein.
Groeten MarcS
PS Een hogere "dagwaarde" heeft twee pluspunten: 1º De auto is minder gauw Total-Loss, 2º Bij Total-Loss krijg je meer.
En bij Total-Loss moet je hopen dat de markt voor sloop-auto's zwak is (wat goed zou kunnen ivm de MRB-plannen voor de old-timers), het wark is dan weinig waard, en je krijgt dus meer €uro's in het handje als je het wrak zelf wilt houden. Het alsnog repareren is dan dus eerder rond te krijgen.