Krukas pulley vast

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Krukas pulley vast

Berichtdoor MichielG » 05 Sep 2013, 23:35

Hallo,

Op een 2.25 benzine blokje uit series III '71 wil ik graag mijn krukas pulley eraf.
Dat boutje wat ervoor zit om de motor eventueel te starten is eraf (na blokkeren vliegwiel), die pulley zelf snap ik echter niet.
Is dat nou draaien of eraf trekken, geen van beide lukt. Met een breekijzer lukt het ook niet echt... Er zitten ook twee van die vierkante gaten in, is dat voor een speciale tool ?
In mijn workshop manual staat "withdraw the crankshaft pulley" maar dat is zeker alleen als je de hulk bent ofzo :mrgreen: ?

Eric Tol

Re: Krukas pulley vast

Berichtdoor Eric Tol » 06 Sep 2013, 05:25

Weet je zeker dat het een serie 3 is? Als hij van '71 is zou het een 2a moeten zijn.

De poelie moet je er af trekken niet draaien. Normaal is hij er met de hand af te trekken maar het kan dat hij wat vast zit door vuil en roest wat er in de loop der jaren tussen gaat zitten. Even een poelietrekker gebruiken dan. Soms willen ze heel vast zitten. Dan niet met hamers er op gaan meppen want dan heb je kans dat je de randen van de schijf kapot slaat.

Groet,
Eric.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 06 Sep 2013, 08:13

Hallo Eric, zo is hij aan mij verkocht dus dat zal het wel zijn.
Hmm ja hij is niet meer zo puntgaaf als voordat ik er mee aan de gang ging :oops: maar dat is meer van het grijpen met een knijptang. Aan de buitenkant wel wat bramen veroorzaakt maar de groef is nog goed. Even aankijken dan maar.

Bedankt voor de tip met de poelietrekker ik ga een effe kijken waar ik die vandaan tover.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Sep 2013, 09:23

Series 3 kan wel hoor eric. die is in 71 geïntroduceerd ;).

maar inderdaad hiervoor moet je even een poelietrekker ergens vandaan halen. overigens is dat wel een handig stuk gereedschap om te hebben. Je poelie kun je niet draaien omdat er een soort opstaande rand op je krukas zit om te voorkomen dat de poelie door kan draaien bij kracht.

Ik weet nog wel dat onze poelie ook vast zat.. maar toen we eenmaal kracht zette voelde er een tik en schoof hij er bijna zo af zoals eric al aangaf.

wat betreft die bramen, als je poelie er straks af is, controleer hem dan goed en schuur die bramen netjes weg.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 06 Sep 2013, 10:42

piet_g schreef:Series 3 kan wel hoor eric. die is in 71 geïntroduceerd ;).
Je poelie kun je niet draaien omdat er een soort opstaande rand op je krukas zit om te voorkomen dat de poelie door kan draaien bij kracht.

Een inlegspie
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2013, 13:00

En let goed op waar je de poten van de trekker achter haakt...de rand van de groef vindt dat niet fijn bijvoorbeeld....

ook de spindel moet je met verstand plaatsen....dus niet in het gat van de krukas
gone

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 06 Sep 2013, 21:21

Roger B. schreef:En let goed op waar je de poten van de trekker achter haakt...de rand van de groef vindt dat niet fijn bijvoorbeeld....

ook de spindel moet je met verstand plaatsen....dus niet in het gat van de krukas

Inderdaad. De krukasbout er weer een stuk indraaien en op de kop de spindel van de poelietrekker laten rusten.
De poelie zit niet met een conische passing op de krukas maar met een (betrekkelijk ruime) nulpassing. Als hij vast zit is het door vuil,en met een poelietrekker hoef je dan niet heel veel kracht te zetten om hem los te krijgen zoals bij een conische passing.
Als het vuil/roest echter over de hele lengte tussen de nulpassing zit zal je de poelietrekker waarschijnlijk ook over de hele lengte nodig hebben (was bij mij laatst ook het geval). Een conische passing schrikt los en dan kan je hem er verder met de hand af halen.

Groet,
Eric.

Terug naar “Techniek”