Grijs kentekendak verwijderd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Grijs kentekendak verwijderd

Berichtdoor Roger » 03 Sep 2013, 17:22

Hoe krijg je nu in hemelsnaam die enorme hoeveelheid witte taaie kit eraf??

En hoe wordt dat weer netjes?

Het dakje is voor de liefhebber gratis af te halen trouwens. Volledig intact en donkergrijs.
Wel in Frankrijk dus zal in combinatie met vakantie zijn verwacht ik. :)

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Re: Grijs kentekendak verwijderd

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2013, 17:34

D'r bestaat - vast ook bij de lokale brico-marché verkrijgbaar - kitverwijderaar.
Geen idee overigens of zulke kitverwijderaar z'n naam waar maakt en of ie nog meer verwijderd (neustussenschot of long-inhoud bijv.).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Sep 2013, 18:35

Kitverwijderaar verwijderd idd kit, maar negen van de tien keer ook je lak. Ik gebruik een kunststof borstel die op de luchttol past, maar ik heb geen idee of dat een betaalbaar gereedschapje is. Het werkt wel super zónder dat het de lak beschadigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2013, 19:14

'k Neem aan dat het dak sowieso dichtgeplakt gaat worden dus in bescheiden mate lakschade is dan overkomelijk.
En verder zo ik in het warmere zuiden ook een wit dak verkiezen en dat maakt het "bijwerken" dan direct tot een iets makkelijker/andere klus (want ik neem aan dat het dak nu dus grijs is).
Maar goed, een kunststof borstel zal wel niet al te duur zijn en ook wel voor anders dan met lucht aangedreven apparaten bestaan (en met wat geluk ook bij de locale brico beschikbaar).

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 03 Sep 2013, 20:17

Ik heb het ding er af gesneden, zaag beweging, met een lang stevig afbreekmes. Daarna een aluplaat plaat er in gezet met treknagels. Met daaronder carrosserie kit om het water dicht te maken. Ook heb ik in het midden twee U-profielen gezet om stevigheid te krijgen, deze worden er uit gezaagd tijdens de ombouw. Daarna de randjes aan de buiten kant netjes afkitten met overschilderbare kit, welke? is al vaak besproken hier, die je ook gebruikt in de dak gootjes. Dan een nieuwe binnen afwerk trim paneel er in en klaar, o nee de buiten kant nog af werken door óf het hele dak, óf het stuk wat je er in gezet hebt over te spuiten cq schilderen cq rollen. Succes :D

PS: beschadigen heb je altijd, ik heb de plaat alu wat ruimer genomen over de ergste kit heen, want je krijgt het er idd bijna niet af :(

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Sep 2013, 12:40

Er waren inderdaad enorme kitresten die je met een kitverwijderaar nooit wegkrijgt.

Heb een gelamineerde schuurschijf op slijptol gezet en de hele zaak voorzichtig weggeslepen.

Daarna toch maar het gehele dak, 200x112 van 3 mm alutranenplaat voorzien. Voorkomt inderdaad het overnieuw spuiten van het dak en staat netjes en verstevigt het dak lekker. Kostte me 135€ bij een plaatselijke aanhangwagenbouwer. Goeie kit en popnagelen en zit als een huis.

Niet goedkoop, maar opnieuw spuiten kost meer.

Nu nog even een net kitrandje en klaar ben ik.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 04 Sep 2013, 16:51

Had jij een "lange" verhoging? Ik had nl een "korte" dan is maar één plafond trim paneel vern&€kt. Waarom traan plaat en niet netjes een vlakke plaat aluminium?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Sep 2013, 16:56

Ik had een lange dus inderdaad 2 delen naar de kl...te.
Mijn hele auto zit al vol tranenplaat en het maakt je dak wat toegankelijker.
Ook nooit krassen en je hoeft niet in kleur te spuiten.

En ik vind t een erg mooi materiaal.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2013, 17:19

Tja, ik vind overal tranenplaat vaak nogal om te huilen, zag pas een Toyauto die in een tranen-badkuip geplonsd leek, wel netjes gedaan - maar het blijft een beetje een tranentrekker.

Op het dak heeft het natuurlijk wel duidelijke voordelen, maar ook nadelen, als het sneeuwt -- ook op een vlak dak kan sneeuw door de bescheiden interieurwarmte tot een hechte ijs-sneeuw-plak worden, maar op een vlak dak kan je die ijsschol als ie te solide wordt om de zoveel tijd van je dak schuiven (als de auto binnen weer eens iets opgewarmd is en het buiten niet zo koud dat ie acuut weer vastvriest -- bij mij is dat HET moment dat het dak ook weer eens ontalgd wordt) -- op een tranendak zal de ijsschol veel langer vast blijven zitten .... totdat er ineens een groot brok af komt (en dat is niet leuk voor wie daar dan in de buurt is * ).

* Ik heb ooit een stevige deuk in een auto gehad omdat een ijsschots van een vrachtwaggel schoof: mijn auto stond geparkeerd na een bocht, gewoon in de bebouwde kom, en toen ik bij de auto terugkwam was het enige "bewijs" een berg ijsbrokken, de dader was gevlogen (dus tweemaal een "UFO"). Alleen dankzij enige vasthoudendheid mijnerzijds vergoedde de verzekering dit (coulancegewijs) want ijsklompen uit vliegtuigen of die die van een rotsrand etc. afbreken bleken gedekt maar niet die die van een vrachtwaggel afkwamen (ik was dus te eerlijk geweest, had met een vagere omschrijving minder gedoe gehad).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”