RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BDF
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 Sep 2013, 12:25

RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor BDF » 03 Sep 2013, 12:37

Hallo,

Na een aantal jaar LR loos te zijn geweest ben ik van plan om eind dit jaar weer een LR te kopen. Onze voorkeur gaat uit naar een RR sport. Nu zijn deze redelijk "betaalbaar" aan het worden maar ik vraag me af hoe onverstandig het is om er een met een hoge KM stand te kopen (hoog bedoel ik 200k +)

Nu weet ik dat alles valt en staat met onderhoud maar toch ben ik benieuwd naar adviezen en ervaringen!

We zullen de RRS gebruiken voor ongeveer 25k per jaar op de verharde weg, wat bospaden en veel reizen naar de UK en daar ook hopelijk wat Green lanes mee pakken :-).

Ook ervaringen hier wat de onderhoudskosten ongeveer zullen zijn?
Andere adviezen?

Alvast heel erg bedankt voor al jullie input!

Groet,

Bart.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor Roger B. » 03 Sep 2013, 13:03

welke motor gaat je voorkeur naar uit?

dit is eigenlijk een soort van technisch onderwerp, dus de kroeg is niet de ideale plek ervoor
gone

BDF
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 Sep 2013, 12:25

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor BDF » 03 Sep 2013, 13:09

Ok dank voor het verplaatsen.
Motor 2.7 TDV6

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor Thomas Td5 » 03 Sep 2013, 17:33

Ik ken geen horrorverhalen over de TDV6. Maar ik denk dat Rob Stewart je het het beste kan vertellen. ;)

Maar ik zou wel zeggen koop er een die een aantoonbare onderhoudshistorie heeft en bijvoorkeur door een dealer of LR specialist is onderhouden.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor RobStewart » 03 Sep 2013, 18:24

The RRS is a pretty good vehicle considering that it is now 9 years old, 200k is not a huge amount and many of the older ones I look after are well in excess of that. So things to look for:

I always say it and Roger always disagrees but Service History is the thing I always look at first. The timing belts, there are two, should have been done at 168k, if they haven't then they must be done and allow 4 Hours Labour for it.

The air suspension is reasonably reliable however we are starting to see a number of compressor failures on the older models. The whole compressor assembly has now been replaced by a better version from AMK rather than Hitachi. On the subject of compressors the ANWB appear to use the compressor as a jacking point for the left hand rear wheel and this knackers the mounting which in turn makes the compressor very very noisy.

The rear upper tailgate switch fills with water which makes it inoperable but it's a relatively cheap thing to replace.

The heated rear window sometimes packs up but this is normally corrosion on the pins under the rear spoiler, again it's a simple fix.

Like the Discovery 3, the front lower draagarm hydra bushes deteriorate so that you get a knocking noise when you tap the brakes or go over dremples or a rough road.

Electronics are reasonably reliable with the exception of the wire that controls the central locking system/alarm which corrodes in the right hand front dorpel

The sunroof channels fore and aft block which results in the front carpets becoming wet, again it's a simple fix.

Tyre wear is interesting with the inner of the rears wearing faster than the outer so have a good look.

Stab-stang bushes wear, it knocks when you go round a corner.

Rear Diffs whine and are expensive to replace, Front Diff pinion oil seals leak and also whine.

If you get an import then it's possible it has Dynamic Response, these are hydraulic stab-stangs and they leak and are very very expensive.

EGR Kleppen fail but the updated versions seem to be more reliable, you can blank the EU3 versions no problem but you cannot blank the EU4 versions as it will ping off the Motor management lampje.

For Servicing then on the kennisbank I have loaded the Onderhoudscontroleformulier (see http://lrch.nl/kennisbank/rangeroversport ) plus the Onderhoudsmenus which lists what is required. The prices were as at March 2012 but it gives you an idea.

Any other questions then just shout.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

BDF
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 Sep 2013, 12:25

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor BDF » 03 Sep 2013, 22:08

Thanks! Erg interessant

BDF
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 Sep 2013, 12:25

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor BDF » 04 Sep 2013, 10:11

Of denken jullie dat een RR of D3 een "betere" keus is dan een RRS?

Gebruik voor ons zal 80% verharde (snelweg) zijn en bospaden. We hoeven geen zware trailer te trekken of echt off-road te gaan.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2013, 10:22

BDF schreef:Of denken jullie dat een RR of D3 een "betere" keus is dan een RRS?

Gebruik voor ons zal 80% verharde (snelweg) zijn en bospaden. We hoeven geen zware trailer te trekken of echt off-road te gaan.


Tja, ik ken weinig RR of RRS rijders, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een RRS nog "sportiever" en wellicht met minder "liefde" voor de techniek bereden is. Maar goed, je hebt in ieder auto-type wel volmaakt a-technische horken die de auto met wat pech tot een perfect spookhuis maken.
Verder weet ik het niet, mijn "vooroordeel" over D3, RR en RRS rijders is zo dat ik niet al te veel verschillen zie: het mooist is een wat bezorgde rijder die zijn auto bij iedere twijfel naar een goede dealer (of goede specialist) bracht.

Ik zou het dus vooral houden bij "Service-history", "Service-history" en "Service-history".
(En tenslotte: ik vind zelf een D3 mooier ogen, en minder "over-the-top", maar dat is een kwestie van onbetwistbare smaak.)

Groeten MarcS

BDF
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 Sep 2013, 12:25

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor BDF » 04 Sep 2013, 11:18

Hoe is de D3 quo betrouwbaarheid?
Een D3 met 200k + op de teller en goede servicegeschiedenis wat zullen dan de onderhoudskosten ongeveer! per jaar zijn bij 30k kilometers per jaar?

Ps. iemand goede/ goedkope verzekeringsmaatschappij tip?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: RR sport hoge Km stand, ervaringen RRS?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2013, 11:56

Qua verzekering:

1º Neem zeker ook Wiggers mee als een van de potentiële "verzekeraars"
2º Kijk goed naar de voorwaarden: terreinrijden bijv. maar ook (en wellicht minstens zo belangrijk) de bonus-malus ladder en de terugval bij één en twee schades.
3º Kijk ook wat je wilt verzekeren en wat je zelf kan dragen ....alles kan je verzekeren, maar dat heeft soms zo'n prijs dat je het risico soms beter zelf neemt.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten