bijverwarming vs standkachel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Redlandy85

bijverwarming vs standkachel

Berichtdoor Redlandy85 » 28 Aug 2013, 21:58

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn red 110 een eberspaecher d5w hydronic waterverwarmende dieselkachel geïnstalleerd zitten.
Echter ik heb geen idee of deze fatsoenlijk werkt omdat ik geen visuele indicaties heb. Ik kan hem ook niet horen door het lawaai van de stationair draaiende motor.

De eberspaecher is aangesloten als bijverwarmer, hij verwarmt het koelwater dat vanaf de motor komt en richting interieur kachel gaat, dus aangesloten in het circuit direct vóór de binnenkachel.

Zijn brandstof lijkt hij te krijgen van de brandstofpomp en leiding van de motoen dus alleen als de opvoerpomp in de tank draait.
De eberspaecher lijkt zijn startsignaal te krijgen vanaf de aanjager schakelaar op instrumentenpaneel.

Ik ga binnenkort uit laten zoeken of deze diesel kachel onderhoud nodig heeft, maar ik zou eerst graag van andere td5 defender rijders willen weten hoelang het duurt voordat een td5 warm is en ze al warme lucht uit de ventilatie onder de voorruit hebben,

Mijn td5 geeft binnen 3 minuten rijden al handwarmer lucht vanaf start met koude motor, en binnen 3 a 4km warm met buitentemperatuur 10* met wegrijden half minuutje na start.
Groetjes, Jos

'Red Brutus' project X-pedizn X-treme in the making,
Def 110, Stawag, TD5, 2000, rood.

Roger B.

Re: bijverwarming vs standkachel

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2013, 22:07

heb je een klokje in het interieur of een afstandbediening om de kachel aan te zetten?

je opwarmtemperaturen lijken me aan de korte kant voor een auto zonder bijverwarming.

voor zover ik weet is een defender nooit met bijverwarmer geleverd, en een aftermarket inbouw als bijverwarmer wordt maar zelden gedaan omdat de standaard toebehoren gericht zijn op voorverwarmer/standkachel inbouw.
gone

michielsl

Berichtdoor michielsl » 28 Aug 2013, 22:21

Inmiddels Defender nummer 6, 1 300tdi de rest TD5, allen met standkachel/ de eerste 5 webasto, huidige eberspacher.
gewoon contact aan zetten, kachel aan en het is bijna alsof er een f16 opstijgt.

eberspacher geeft foutcodes in het display, webasto volgens mij niet. De laatste webasto die ik had op een td had jaren niet gelopen; met een goed geladen accu, heeft 'ie er 6 cycles ( zelfstandig, mijn eerste fout was steeds aan en uit zetten) over gedaan om te starten.

Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Redlandy85

Berichtdoor Redlandy85 » 28 Aug 2013, 22:33

Dacht inderdaad ook aan de korte kant om warm te draaien voor auto zonder werkende kachel,

Bij mijn eberspaecher zit een mini klokje of timer aangesloten maar de kachel lijkt daarop niet de reageren, de kachel lijkt aan te slaan zonder extra signaal van buitenaf.

Met contact aan gaat de eberspaecher zijn startcyclus beginnen, maar komt niet verder omdat de ecu de opvoerpomp in de tank stopzet als de motor niet draait binnen een bepaalde tijd, ook zie ik geen rookpluimpje onder bij het uitlaat van de kachel vandaan komen. Deze wordt ook niet warm, kachelzelf wordt mmet 2 a 3 minuten draaien zelf wel ear., maar ik weet niet of dat al komt door het motorblok of de kachel zelf werkt.

Ik kan ook geen correcte inbouwhandleiding vinden voor de hydronic D5W en heb geen originele (handleiding/inbouw)papieren van de kachel meegekregen bij de auto.

De td5 lijkt erg vlot warm te draaien. Ondanks dat de viscofan toch al enige vorm van koeling geeft.
Groetjes, Jos

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2013, 23:13

je opvoerpomp in de tank heeft niks met de werking van je eberspächer te maken (die levert ook te veel druk voor de kachel) de kachel heeft een pulspompje dat zelf diesel uit de tank aanzuigt en naar de kachel pompt, indien volgens het boekje geinstalleerd wordt daarvoor een kunststof "rietje" bij de tankvlotter in de tank gestoken. het pulspompje krijgt aansturing vanuit de kachelelektronica en verzorgt zo de brandstofvoorziening

Als je kachel start voel je eerst (koude) lucht uit het uitlaatje komen, dan blaast ie even niet, en dan begint ie zacht te blazen, waarna de ontsteking van start gaat, en er vaan een pluimpje uit de uitlaat komt en daarna een aanzwellende hoeveelheid warmer wordende lucht.
gone

Redlandy85

Berichtdoor Redlandy85 » 28 Aug 2013, 23:53

Net dat laatste doet het niet, dat aanzwellen en rookpluim, niks zichtbaar, ook dat rietjes en extra leidinkje naar de tank kan ik niet ontdekken, het lijkt in de motorruimte afgetakt van de hoofd brandstof leiding, dus ik snap het niet. het ding werkt niet als standkachel, enkel als bijverwarmer... Ik zou ook niet weten welke cycli het ding zo moeten draaien en hoe snel de boel na start warm zou moeten zijn met werkende kachel.

Heel raar, ik heb geen actieve controle over die dieselkachel.
Groetjes, Jos

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2013, 00:40

de aanvoer van de Td5 heeft, effe uit het hoofd, 4,5 bar druk, als je daar je kachel op aan sluit denk ik dat ie volstroomt en niets anders doet dan diesel naar buiten pompen.

Op de retour zou nog kunnen, maar ook niet ideaal.... het hoort vanaf het pompje (ff uit het hoofd IN de DW5 kachel) een leiding naar het tankelement (bovenin de tank (je pomp/vlotter) te zijn die daar middels een stukje rubber slang op een slangpilaartje aangesloten is, Dit slangpilaartje is origneel dicht, daar haal je dan een topje af, en in dat gat steek je een rietje (stukje hardkunstofleiding) dat een dikker randje heeft, dit randje komt op de rand van het gat in de slangpilaar en daardoor eindigd het gaatje op zekere hoogte vanaf de bodem van de tank zodat je kachel niet je tank leeg kan zuigen
gone

conny

Berichtdoor conny » 29 Aug 2013, 11:20

Dat is wel een vreemde setup met die bijverwarming. Ik heb een nanocom permanent op het dashboard en dat laat o.a. ook het koelwater zien tot 1 cijfer achter de komma.
In de winter heeft een td5 het permanent koud en schreeuwt om een bijverwarmer voor het motorblok, behalve op de rijksweg, dan wordt hij voldoende warm (88 graden).
In de zomer is het weer tegenovergesteld; komt regelmatig over de 100 graden.
Mijn goedkope oplossing is een kenlowe fan, maar dat is niet optimaal, dus uiteindelijk zal er ook een bijverwarmer in moeten komen.

Maar een bijverwarmer aangesloten op de originele hogedrukleiding, die reageerd op de kachelinstelling op het dashboard is zo'n beetje de meest inefficiente opstelling. Draden eraf slopen, eigen brandstofleiding geven en een origineel tijdklokje erbij insolderen 8-)

Blijkbaar hebben de td5'en de leeftijd bereikt dat er nu ongeremd aan "gemodificeerd" mag worden. :lol:

michielsl

Berichtdoor michielsl » 29 Aug 2013, 18:41

Je koelwater komt idd wel erg snel op temperatuur.
De eberspacher heeft de brandstofpomp intern ( in tegenstelling tot de webasto) en kan, zoals roger schreef, de druk van de defender niet aan.
De mijne was door de installateur ook aangesloten op de hogedruk leiding, met een drukregelaar ertussen, echter kon deze een max druk van 2.5 bar aan en ging dus lekken en werkte slecht. In eindhoven bij de webasto expert het rietje voor de brandstoftank incl. knik en 5 meter brandstofleiding gehaald. kostte geloof ik iets van 50,- en werkt nu perfect.
Was bij de 130 en de bak was d'r af dus easy acces tot de tank, dus wordt bij jou of het bekende luikje maken of de tank droppen ( ook niet heel moeilijk).
Het feit dat je kachel zijn eigen ding doet lijkt me slechte bedrading/ sluiting.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 30 Aug 2013, 10:32

Af fabriek zijn een aantal modellen van LR zijn standaard uitgerust met een bijverwarming om de motor en kachel snel op temperatuur te krijgen (cold climate pack o.i.d.).
Die kachel wordt direct gestuurd vanuit een ECU. Er zit dus geen klokje oid in de wagen en je kunt er zelf niets aan aflezen/sturen.
Bij de Disco 3 en RRS gaat het via de CAN-bus en inschakeleing gebeurd alleen in bij een buitentemperatuur onder de 5 graden en een motortemperatuur onder de (ik dacht) 70 graden Is die bereikt, dan gaat het spul weer uit. Het is dan idd zo dant je al na een 2-3 minuten warme lucht krijgt; overigens zie je als het koud is ook de uitlaatgassen van de standkachel heel duidelijk.
Ik kan me voorstellen dat sommige Defenders voor de koudere gebeieden destijds ook zijn uitgerust met een dergelijk systeem.

Als je echt wilt weten of het werkt kun je het beste even bij een dealer van ebenspracher/webasto langs gaan. Deze kachels hebben een diagnoseaansluiting en kunnen heel eenvoudig uitlezen worden.
On the 8th day god invented duct tape.....

Terug naar “Techniek”