Startmotor SIII 2.25D zelfde als V8 ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Startmotor SIII 2.25D zelfde als V8 ?

Berichtdoor MichielG » 28 Aug 2013, 16:32

Hallo handige jongens en meisjes,

Ik vroeg me af of de startmotor van een V8 (series III?) ook past op een 2.25 Diesel blok van een SIII.
Als iemand het weet hoor ik het graag !

groeten Michiel

EDIT: Of wat ik eigenlijk ook wil weten is of de startermotor van een 2.25D ook past op een 2.25 Benzine :S want ik krijg de startermotor van een 200 TDI er niet op :/ de diameter opening van de belhousing van mijn 2.25 Benzine is net een milimeter kleiner (los van het feit dat de bouten niet op de juiste plaats zitten) De standaard startermotor van de Benzine gaat er niet op omdat ik er een LT77 achter heb zitten (zonder uitsparing op die belhousing). Is dat begrijpbaar :S :roll:

piet_g

Re: Startmotor SIII 2.25D zelfde als V8 ?

Berichtdoor piet_g » 29 Aug 2013, 08:47

Ik weet wel dat de startmotor van een 2.25d op een 2.5d past. wij hebben namelijk onze startmotor gereviseerd en over gezet omdat er 24V hebben. andersom past dus ook ;)

heb nu dus nog ergens een 12v 2.5d startmotor liggen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Aug 2013, 08:56

net nog even in de parts manual zitten spieken.. maar ik durf niet te zeggen of je een 2.25 diesel startmotor ook op een 2.25 benzine kunt gebruiken. de gaten in de bellhousing zullen kloppen en ook de tanden op het vliegwiel omdat daar maar een variant is voor de 2.25 motoren..

maar de startmotoren staan apart beschreven in de parts manual. bij de benzine staan er zelfs twee typen in.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

MichielG

Re: Startmotor verschillen

Berichtdoor MichielG » 30 Aug 2013, 09:22

Na bij piet te zijn geweest (en in het boekje gelezen te hebben, duh) concluderen wij dat de diesel startmotoren uitwisselbaar zijn maar de 2.25 benzine motor heeft een andere startmotor welke doorloopt in een uitsparing in de lt76 belhousing.

Om de combinatie 2.25 benzine + lt77 (welke dus geen uitsparing heeft) toch te laten slagen ga ik het nu proberen met een diesel vliegwielhuis en diesel startmotor. Heeft iemand nog suggesties over welk vliegwiel ik dan beter kan gebruiken, van diesel of benzine? Wat het verschil daar tussen is weet ik niet :/

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 31 Aug 2013, 10:38

MichielG schreef:Na bij piet te zijn geweest (en in het boekje gelezen te hebben, duh) concluderen wij dat de diesel startmotoren uitwisselbaar zijn maar de 2.25 benzine motor heeft een andere startmotor welke doorloopt in een uitsparing in de lt76 belhousing.

Om de combinatie 2.25 benzine + lt77 (welke dus geen uitsparing heeft) toch te laten slagen ga ik het nu proberen met een diesel vliegwielhuis en diesel startmotor. Heeft iemand nog suggesties over welk vliegwiel ik dan beter kan gebruiken, van diesel of benzine? Wat het verschil daar tussen is weet ik niet :/

Diesel en benzine vliegwielen zijn niet uitwisselbaar. Er zit verschil in gewicht tussen beide.
Wat jij volgens mij nodig hebt is de startmotor van een 2,5petrol uit een 90/110. Die past zo op jou huidige vliegwielhuis. Ik weet alleen niet zeker of die gaat werken met je huidige starterkrans.

Groet,
Eric.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 31 Aug 2013, 22:19

Eric Tol schreef:
Diesel en benzine vliegwielen zijn niet uitwisselbaar. Er zit verschil in gewicht tussen beide.
Wat jij volgens mij nodig hebt is de startmotor van een 2,5petrol uit een 90/110. Die past zo op jou huidige vliegwielhuis. Ik weet alleen niet zeker of die gaat werken met je huidige starterkrans.

Groet,
Eric.

Hallo Eric, Bedankt voor de tip qua startermotor !

Maar kun je mij ook uitleggen waarom de vliegwielen niet uitwisselbaar zijn ? Piet had ook al zijn bedenkingen over het gewichtsverschil en nu jij... maar wat kan er kapot gaan... en als je nou een te licht vliegwiel neemt ? Wat is de marge... Hoeveel is het verschil ? Schijnbaar heeft de diesel (of benzine) ook 2 tanden meer ( dus 100 i.p.v. 98 ). Laat duidelijk zijn dat ik er de ballen verstand van heb en gewoon van alles bij elkaar wil gooien, maar zo hebben ze ook pindakaas/jam boterhammen uitgevonden :lol:

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 31 Aug 2013, 22:47

Als het al past, zal met een lichter vliegwiel de motor iets sneller op toeren komen.

verder zal er geen voordeel uit te halen zijn.
Disco 1994 300TDI

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Aug 2013, 23:44

Met een lichter vliegwiel zullen er meer trillingen doorgegeven worden naar de aandrijflijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 02 Sep 2013, 21:10

MichielG schreef:Maar kun je mij ook uitleggen waarom de vliegwielen niet uitwisselbaar zijn ? Piet had ook al zijn bedenkingen over het gewichtsverschil en nu jij... maar wat kan er kapot gaan... en als je nou een te licht vliegwiel neemt ? Wat is de marge... Hoeveel is het verschil ? Schijnbaar heeft de diesel (of benzine) ook 2 tanden meer ( dus 100 i.p.v. 98 ). Laat duidelijk zijn dat ik er de ballen verstand van heb en gewoon van alles bij elkaar wil gooien, maar zo hebben ze ook pindakaas/jam boterhammen uitgevonden :lol:

Als ik het goed begrijp heb jij een benzineblok waar je een diesel vliegwiel op wil zetten. Een diesel vliegwiel is zwaarder dus dan krijg je en blok dat langzamer op toeren komt.
Monteer je een lichter vliegwiel dan komt het blok wel sneller op toeren maar dat geeft ook meer trillingen omdat iedere afzonderlijke verbrandingsklap dan meer invloed heeft op de krukas. De krukas remt harder af na een arbeidsslag waardoor de versnelling door de volgende slag groter is. Het blok gaat dus minder soepel draaien. Deze trillingen zijn ook funest voor de lagers in je V-bak. Zeker voor de serie bakken want die zijn al niet zo sterk.
Maak je een vliegwiel echt te licht dan wil het blok niet meer stationair draaien. Als er zo'n "klep in de nek" straatracertje naast je staat voor het stoplicht met een hoog stationair draaiend blokje dan is dat meestal omdat ze er een afgedraaid vliegwiel in hebben.
F1 racers hebben nauwelijks vliegwiel werking en daarom is daar niet normaal mee weg te rijden. Dat moet met heel veel toeren anders slaat hij af.

Verder is het ook nog zo dat de krukas over het algemeen samen met het vliegwiel en de poelie gebalanceerd wordt. Zomaar een ander vliegwiel monteren kan de balans dus ook al verstoren.

Wat de vertanding op de starterkrans en startmotor betreft zou ik ff in de boeken moeten duiken,maar volgens mij kan je de startmotor van en 2,5 petrol niet gebruiken op de starterkrans van de inertia startmotor van de serie 2,25 petrol.

Wat iig wel past op jou starterkrans en waarschijnlijk ook achter de LT77 is http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product/794. De ronsel is veel korter bij deze.(helemaal zeker weten doe ik het niet)
Afbeelding

Groet,
Eric.

Terug naar “Techniek”