MichielG schreef:Maar kun je mij ook uitleggen waarom de vliegwielen niet uitwisselbaar zijn ? Piet had ook al zijn bedenkingen over het gewichtsverschil en nu jij... maar wat kan er kapot gaan... en als je nou een te licht vliegwiel neemt ? Wat is de marge... Hoeveel is het verschil ? Schijnbaar heeft de diesel (of benzine) ook 2 tanden meer ( dus 100 i.p.v. 98 ). Laat duidelijk zijn dat ik er de ballen verstand van heb en gewoon van alles bij elkaar wil gooien, maar zo hebben ze ook pindakaas/jam boterhammen uitgevonden

Als ik het goed begrijp heb jij een benzineblok waar je een diesel vliegwiel op wil zetten. Een diesel vliegwiel is zwaarder dus dan krijg je en blok dat langzamer op toeren komt.
Monteer je een lichter vliegwiel dan komt het blok wel sneller op toeren maar dat geeft ook meer trillingen omdat iedere afzonderlijke verbrandingsklap dan meer invloed heeft op de krukas. De krukas remt harder af na een arbeidsslag waardoor de versnelling door de volgende slag groter is. Het blok gaat dus minder soepel draaien. Deze trillingen zijn ook funest voor de lagers in je V-bak. Zeker voor de serie bakken want die zijn al niet zo sterk.
Maak je een vliegwiel echt te licht dan wil het blok niet meer stationair draaien. Als er zo'n "klep in de nek" straatracertje naast je staat voor het stoplicht met een hoog stationair draaiend blokje dan is dat meestal omdat ze er een afgedraaid vliegwiel in hebben.
F1 racers hebben nauwelijks vliegwiel werking en daarom is daar niet normaal mee weg te rijden. Dat moet met heel veel toeren anders slaat hij af.
Verder is het ook nog zo dat de krukas over het algemeen samen met het vliegwiel en de poelie gebalanceerd wordt. Zomaar een ander vliegwiel monteren kan de balans dus ook al verstoren.
Wat de vertanding op de starterkrans en startmotor betreft zou ik ff in de boeken moeten duiken,maar volgens mij kan je de startmotor van en 2,5 petrol niet gebruiken op de starterkrans van de inertia startmotor van de serie 2,25 petrol.
Wat iig wel past op jou starterkrans en waarschijnlijk ook achter de LT77 is
http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product/794. De ronsel is veel korter bij deze.(helemaal zeker weten doe ik het niet)

Groet,
Eric.