Stuurgedrag Laro 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
EdwinO

Stuurgedrag Laro 90

Berichtdoor EdwinO » 25 Aug 2013, 09:57

Allen,

Als nog niet gevorderde sleutelaar heb ik een vraag. Ik ben sinds 3/4 jaar in het bezit va Laro 90 2.5L benzine. Nadat de spoorstang kapot is gegaan heb ik deze vervangen door een HD set van Paddocks. Gelijk alle stuurkogels en stuurdemper vervangen.
Nu valt me op dat de auto veel lichter stuurt! Het betreft een auto zonder stuurbekrachtiging en met brede banden ik had het idee om nog stuurbekrachtiging in te bouwen maar dat dat lijkt me nu overbodig.

De auto rijdt goed, spoort goed maar ik twijfel of ik iets over het hoofd zie. Wellicht heeft voor die tijd de auto wel gewoon te zwaar gestuurd.
Viel me wel op dat 1 van de stuurkogels erg moeilijk bewoog.
LR Ninety 2.5L benzine 1985
LR Defender Td5 2002
Discovery Td5 2004

Roger B.

Re: Stuurgedrag Laro 90

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2013, 10:40

als je verder niks veranderd hebt dat de spoor- en stuurstang met kogels, dan zit het dus óf in een of meer te zwaar bewegende kogels, óf (waarschijnlijker) andere afstelling van het toe- of uitspoor.
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 26 Aug 2013, 08:29

stuurbekrachtiging is vooral wanneer je op lage snelheiden rijd en stilstaat. zodra je gewoon rijd heb je dat helemaal niet nodig. zelfs onze 109 stuurt tijdens het rijden niet zwaar.

Het kan inderdaad goed zijn dat je oude stuurkogels de reden waren dat hij zwaar stuurde, gewoon omdat er geen vet meer in zat en zoals je aangaf zat er al eentje echt vast. want de weerstand in je stuur inrichting die merk je wel tijdens het rijden.

Wanneer je zeker bent dat je sporing van je laro nog klopt (dus of de voorwielen een beetje naar elkaar staan met de voorkant) dan is er volgens mij niks om je zorgen over te maken. eventueel kun je de sporing laten controleren, maar als je het gevoel hebt dat de auto ook goed spoort, dan zal daar ook geen probleem zitten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2013, 23:18

piet_g schreef:Wanneer je zeker bent dat je sporing van je laro nog klopt (dus of de voorwielen een beetje naar elkaar staan met de voorkant) dan is er volgens mij niks om je zorgen over te maken. eventueel kun je de sporing laten controleren, maar als je het gevoel hebt dat de auto ook goed spoort, dan zal daar ook geen probleem zitten.

Ik denk (maar heb hier geen manual) dat een permanent 4x4 juist iets uitspoor hoort te hebben, en als de niet aangedreven wielen van een series toespoor moeten hebben. Teveel uitspoor maakt het stuur vaag en onzeker, teveel toespoor maakt de auto erg nerveus (bedenk dat het buitenste wiel bij een stuurcoreectie harder gaat "werken" - dat verklaart de effecten bij foutief spoor).

Groeten MarcS

EdwinO

Berichtdoor EdwinO » 03 Sep 2013, 21:04

Bedankt voor de reacties. Ik de manual erbij gehad maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden. Als ik goed naar de wielen kijk heb ik een lichte toespoor. Ik vind het weggedrag op dit moment wel acceptabel, ik rij voornamelijk op binnenwegen en kom zelden op de snelweg. Het weggedrag op de snelweg is sowieso niet al te best.

Ik laat deze week bij mij garage alles controleren zodat ik zeker weet dat alles goed is.
LR Ninety 2.5L benzine 1985
LR Defender Td5 2002
Discovery Td5 2004

Terug naar “Techniek”