D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
R1200C

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 13:32

Tanx!

Net terug van de garage op de hoek. Wel grappig: ik vroeg of ik even onder de motorkap kon kijken omdat ik een probleem had met mijn motor. Zegt hij "maar dit is al een oude hoor, deze is van '81". Kennelijk komen we iets te vaak met Ons Marie en iets te weinig met D'n Harrie over de vloer. Maar ja, de laatste staat ook al twee jaar stil...

Veer zit inderdaad onder aan het blok vast, heb de foto's al kunnen maken. Helaas levert dat niet direct de oplossing op want met de hevel naar beneden wil hij nog steeds niet starten. Er komt wel diesel uit de leiding die naar de verstuiver gaat (aan de verstuiverkant zitten de moeren zo vast dat ik even voor de makkelijkere optie heb gekozen, ik ga er van uit dat wat er in gaat er ook uit komt als er nergens anders iets uit lekt...).

Nu douchen en naar de afspraak. Hoop dat ik morgen met frisse ideetjes weer wat nieuws kan gaan proberen. Dus als iemand nog een tip heeft... ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

B@rt

Berichtdoor B@rt » 23 Aug 2013, 16:23

opvoerpomp, levert die ook enige druk? terugslagklepjes die erin zitten willen wel eens blijven hangen, heb me daar zelf ook ooit dagen wezenloos naar gezocht, als je de leiding los hebt komt dr wel diesel, maar zodra je de geringste tegendruk gaf pompte ie niet meer, leiding naar hogedruk-pomp los, vinger dr voor houden en voelen of ie ook aan de diesel "duwt".

neem aan dat de inspuitpomp wel goed is ontlucht?.. timing ook goed? retourleiding los achter de laatste verstuiver, komt hier wel diesel? onder enige druk?

stopklep wordt idd door de veer omlaag getrokken als ie loopt.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

R1200C

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 23:23

Zal de druk morgen nog eens bewust testen maar volgens mij zit dat wel snor.

Weer een puntje uitsluiten ;-)
Kei veel groeten,

Joost

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 23 Aug 2013, 23:47

Ik heb iets soortgelijks voor de vakantie gehad.

Alle leidingen, slangen, filter en brandstofpomp vervangen en handmatig pompen tot er geen lucht meer uit de retourleiding kwam. Nog starte de auto niet omdat ik de inspuitpomp niet had ontlucht.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 23 Aug 2013, 23:54

laatst mijn s2a ontlucht en wat een ellende zeg
2 accu's leeg gestart
hulp erbij gehaald en zware vrachtwagen accu geleend
pomp opnieuw ontlucht grote stralen eruit niks geen lucht kon niet mooier
maar niks he :x alle verstuivers los nog niks :x
voorzichtig geholpen met remmenreiniger zodat alles wat sneller rondgaat en de startmotor iets ontzien werd
en toen kwam de diesel :D
maar helaas zelfs spoot het uit de leiding nog niet lekker willen
beetje lucht in de retour gaf denk de problemen
eenmaal een paar keer volgas en hij deed het en nu tikke lopen :D
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2013, 23:55

alleen is remreiniger/startpiloot zo ongezond voor je motor.... en het zou niet nodig moeten zijn
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 24 Aug 2013, 06:26

ja dat klopt helemaal
groet jelle

R1200C

Berichtdoor R1200C » 24 Aug 2013, 10:50

D'n Harrie is een tijd geleden gestopt met lopen tijdens het rijden, eerst flink vermogensverlies en uiteindelijk afgeslagen. Toen met veel moeite de boel weer aan het lopen gekregen en een paar km verder hetzelfde verhaal. Later een keer alles ontlucht en na veel vijven en zessen liep hij weer, maar niet veel verder dan weer een paar km. Daarna nog 1 keer kunnen starten en net thuis gekomen. Sinds dat moment is het niet meer gelukt om hem te starten. Misschien dat die achtergrond info wat helpt.

Vandaag nog even wat zaken proberen en kijken of de laatste retour ook diesel doorstuurt. Lukt het nu niet dan zal ik na de vakantie maar weer professionele hulp inroepen denk ik. Dan zijn mijn opties wel zo'n beetje op...
Kei veel groeten,

Joost

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 24 Aug 2013, 12:04

even terug-naar-basis redeneren: voor diesel vermogen heb je lucht, (vernevelde) brandstof, slagvolume en compressie nodig.

Het blok is nog wel ongeveer heel, dus slagvolume is voor elkaar. Wat ik zo meekrijg is er ook brandstof aanwezig. (bij aanschaf van mijn 109 2,25 diesel was er slechts 1 veer op de pomp, verbonden met de gashevel. de motorstop hevel was zonder veer en de stopkabel niet aangesloten. met wat huisvlijt heb ik die ene veer zodanig toegepast dat zowel de gashevel als de stophevel naar de juiste ruststand worden getrokken en de stopkabel origineel aangesloten, foto op verzoek beschikbaar) Is die ook goed verneveld, zijn de verstuivers getest op goede sproei-nevel bij de correcte druk? Kan de inspuitpomp nog wel de correcte inspuitdruk leveren en doet de opvoerpomp het nog goed? Levert de inpsuitpomp de correcte hoeveelheid brandstof aan de cilinder en op het juiste moment?
Hoe is de luchttoevoer? je luchtfilter, is dat nog een origineel oliebadje en is het inwendige daarvan schoon? spoelen met diesel staat me bij uit het handboek (uit mijn hoofd en niet teruggezocht), staat de olie op correct niveau?
Heb je een compressie meting gedaan op je blok?, is de koppakking nog heel, sluiten de kleppen nog goed, komt er geen uitlaatgas via rotte kleppen in een aanzuigende cilinder? (heb hier op de werkbank een 2,25D kop liggen waarvan de kleppen niet meer sloten, motor liep nog, maar rookte enorm). Gaan de kleppen nog ver genoeg open (nokkenas, klepstoters en aanverwante mechanieken), is de kleptiming nog goed?

Je was al vermogen kwijt vertelde je, dus ergens is er iets scheef gekomen in de basis voor diesel vermogen. Verder is in principe alles dat niet expliciet is uitgesloten een mogelijke oorzaak ...
Dit zijn de vragen die ik mezelf zou stellen bij een dieseltje en hopelijk heb je er iets aan ...

groetjes, Fenna
Afbeelding

R1200C

Berichtdoor R1200C » 24 Aug 2013, 16:48

Tanx voor de uitgebreide lijst! Ga het eens met een vriend van me bespreken, is eerste monteur en die heeft er net wat meer verstand van dan ik ;)

Het verlies in vermogen is overigens niet "standaard" maar de voorbode voor het afslaan. Dus toen hij eenmaal weer liep was het beetje vermogen wat er in hoorde te zitten weer gewoon aanwezig. Dat is ook de reden dat ik het voornamelijk in de aanvoer van diesel zoek en niet in de mechanica in het blok zelf.
Kei veel groeten,

Joost

Terug naar “Techniek”