Berichtdoor fenix2 » 24 Aug 2013, 12:04
even terug-naar-basis redeneren: voor diesel vermogen heb je lucht, (vernevelde) brandstof, slagvolume en compressie nodig.
Het blok is nog wel ongeveer heel, dus slagvolume is voor elkaar. Wat ik zo meekrijg is er ook brandstof aanwezig. (bij aanschaf van mijn 109 2,25 diesel was er slechts 1 veer op de pomp, verbonden met de gashevel. de motorstop hevel was zonder veer en de stopkabel niet aangesloten. met wat huisvlijt heb ik die ene veer zodanig toegepast dat zowel de gashevel als de stophevel naar de juiste ruststand worden getrokken en de stopkabel origineel aangesloten, foto op verzoek beschikbaar) Is die ook goed verneveld, zijn de verstuivers getest op goede sproei-nevel bij de correcte druk? Kan de inspuitpomp nog wel de correcte inspuitdruk leveren en doet de opvoerpomp het nog goed? Levert de inpsuitpomp de correcte hoeveelheid brandstof aan de cilinder en op het juiste moment?
Hoe is de luchttoevoer? je luchtfilter, is dat nog een origineel oliebadje en is het inwendige daarvan schoon? spoelen met diesel staat me bij uit het handboek (uit mijn hoofd en niet teruggezocht), staat de olie op correct niveau?
Heb je een compressie meting gedaan op je blok?, is de koppakking nog heel, sluiten de kleppen nog goed, komt er geen uitlaatgas via rotte kleppen in een aanzuigende cilinder? (heb hier op de werkbank een 2,25D kop liggen waarvan de kleppen niet meer sloten, motor liep nog, maar rookte enorm). Gaan de kleppen nog ver genoeg open (nokkenas, klepstoters en aanverwante mechanieken), is de kleptiming nog goed?
Je was al vermogen kwijt vertelde je, dus ergens is er iets scheef gekomen in de basis voor diesel vermogen. Verder is in principe alles dat niet expliciet is uitgesloten een mogelijke oorzaak ...
Dit zijn de vragen die ik mezelf zou stellen bij een dieseltje en hopelijk heb je er iets aan ...
groetjes, Fenna