Hard rempedaal def 300 tdi - vacuumpomp of rembekrachtiger?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Hard rempedaal def 300 tdi - vacuumpomp of rembekrachtiger?

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 03:44

Hallo,

Sinds vandaag probleem met vacuumsysteem van remmen.

Bij lage toerentallen heb ik een ´keihard´ rempedaal wat met geen 10 paarden in te trappen valt.
Beetje gas bij geven en remdruk op pedaal wordt weer normaal. Echter dat is enigzins tricky als je eigenlijk het liefst wilt remmen :mrgreen:

Nu tweifel ik of dit aan de bekrachtiger ligt of aan de vacuumpomp.

Symptomen lijken toerental gerelateerd en daarom zou mijn eerste gedachte dan ook de vacuumpomp zijn, ware het niet dat er minder als een jaar geleden een nieuwe op is gegaan (OEM nog wel) dus zou me erg stug lijken als die nu al is gaan hemelen, maar zeg nooit nooit natuurlijk!
Bovendien heb ik de slang van vacuumpomp naar bekrachtiger losgehaald van bekrachtiger en aan slang gevoeld of hij vacuum trekt.
Dat is inderdaad het geval en ik voel eigenlijk geen verschil in de kracht van het vacuumtrekken of in motor nu stationair laat draaien of met verhoogd toerental

Bekrachtiger is een paar jaar terug gereviseerd en zou voor mij veel eerder de boosdoener lijken, echter, kan een bekrachtiger ook de genoemde symptomen geven?
Ik weet wel als je rempedaal sponzig is dat het je bekrachtiger is, maar de symptomen nu zijn juist het tegenover gestelde, nl keihard.

Heb hier wel een nieuwe bekrachtiger op de plank liggen maar geen pomp, en voor ik me nu een paar uur sleutelwerk op de nek ga halen wil ik graag eerst de boosdoener identificeren!

Iemand een idee?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Hard rempedaal def 300 tdi - vacuumpomp of rembekrachti

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 06:03

Een bekrachtiger of vacuumleiding(!) die een beetje lekt kan genoemd symptoom geven. De hoeveelheid weggepompte lucht is toeren afhankelijk en een lek zal het meeste effect hebben bij lagere toeren
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 06:33

Tnks Roger,

Zat inderdaad ook al te denken aan de leiding (slang) hoewel niet genoemd in mijn initiele posting.
Is een leiding / slang op een eenvoudige manier te controleren dat jij weet, bijvoorbeeld door er op te blazen en het andere uiteinde dicht te houden?

andere vraag: kan je ook daadwerkelijk goed verschil in zuigkracht voelenaan de slang als je toeren verandert?
Bij mij is er eigenlijk nauwelijks tot geen verschil voelbaar bij verschillende toerentallen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Bram109

Berichtdoor Bram109 » 22 Aug 2013, 07:04

Kijk eens naar de bekrachtiger vlak naast de bevestiging van de hoofdremcilinder.
Ze willen naast de 2 draadeindjes waar de hoofdremcilinder mee vast zit wel eens scheuren.

Gevolg is dat de vacuumpomp continue te veel lucht verpompt en binnen 2 jaar weer kapot zou kunnen zijn.

Bram.

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 07:09

Bram109 schreef:Kijk eens naar de bekrachtiger vlak naast de bevestiging van de hoofdremcilinder.
Ze willen naast de 2 draadeindjes waar de hoofdremcilinder mee vast zit wel eens scheuren.

Gevolg is dat de vacuumpomp continue te veel lucht verpompt en binnen 2 jaar weer kapot zou kunnen zijn.

Bram.

Goeie tip bram, zal er straks bij daglicht (hier nu midden in de nacht nog) gelijk eens naar kijken, er is in de contreien (schrijf je dat zo) recentelijk nogal wat beweging geweest en gejutterd ivm met startmotor verhaal

tnks

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 22:15

Zojuist ff gekeken , maar hij lijkt op het eerste gezicht niet gescheurd

Mare heren.....

Het is dus idd wel de bekrachtiger?

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 22:35

lijkt wel het vacuum in de bekrachtiger. waar de lekkage zit, of dat toch je pomp de boosdoener is kunnen wij niet van hieruit zeggen
gone

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 22 Aug 2013, 23:50

Zuig eens aan de vacuumslang die van je pompje naar de bekrachtiger loopt, vacuum mag niet wegvallen. valt het vacuum wel weg dan heb je ergens een lek.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Luke

Berichtdoor Luke » 23 Aug 2013, 00:07

Zo, even een kleine update,

Zojuist toch maar even de bekrachtiger erin gehangen die ik toch nog op voorraad had liggen, en mijn eerste indruk na een kort testritje is dat het idd de bekrachtiger geweest lijkt te zijn

Morgen weet ik het zeker want dan heb ik een ritje naar de lascursus met een drukke weg met veel stoplichten, dus veel remmen optrekken ,uitrollen , langzaam rijden etc
Precies die momenten wanneer het euvel zich voordeed.

Zal het morgen nog even doorgeven.

Nb. zoals eerder gezegd, als ik vacuumslang van bekrachtiger haalde en de slang dicht hield met mijn vinger trok hij flink vacuum, maar dat leek onder alle omstandigheden gelijk te blijven, nam dus niet toe naarmate toerental verhoogd werd. Bovendien was de vacuumpomp nog niet zo heel lang geleden vervangen.

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 23 Aug 2013, 23:43

Slot Update:

Ja dus, was idd de rembekrachtiger.

Was even wennen met nieuwe bekrachtiger omdattie nu wel heel direct reageert bij aanraking pedaal.
Erg gevoelig dus, maar wel trappen zonder dat je zoveel kracht moet zetten dat je door de voetenbak heen trapt

Kort door de bocht resumerend dus:

Weer wat geleerd dus: Bij een snoehard rempedaal of bij sponzig rempedaal......eerst slang lostrekken op bekrachtiger en controleren of deze vacuum trekt.
Zo niet dan is het je vacuum pomp
Zo ja dan moet je het zoeken in de bekrachtiger

slotje

Luke

Terug naar “Techniek”