Goedendag mede Laro eigenaren,
Ik heb het volgende probleem met mijn Defender 110 TD5 2002.
Van de ongeveer dertig ritten rijdt de wagen 1x met het vermogen die hij hoort te hebben. Trekt dan vanuit lage toerentallen vlot op. Maar de andere keren trekt de Defender slecht op en kan de caravan in de 5e versnelling niet meer trekken.
Het vreemde is dat als hij het juiste vermogen heeft, hij dat heeft vanaf het moment dat ik hem heb gestart tot het moment dat hij weer uitgezet wordt. Het is nog niet voorgekomen dat hij tijdens het rijden ineens meer vermogen ging geven of juist minder.
Heb de auto laten uitlezen en daar zaten geen storingen in. Tevens waren de uitgelezen waarden binnen limieten.
Verbruik is 1 op 9,5 en de Defender is een aantal jaar geleden getuned door Tunex.
Tunex gaf aan dat het niet aan de software kan liggen, want als die niet goed is rijdt hij helemaal niet.
Geopperde ideeën:
-brandstofpomp
-waste gate turbo
-startblokkering (specifiek de brandstoftoevoer afsluiter)
Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn?
Met vr gr,
Martijn van Beek
TD5 mist vermogen
Re: TD5 mist vermogen
Martijn,
het feit dat hij getuned is maakt het verhaal een klein beetje gecompliceerder, immers wie kan aantonen dat het niet in de software zit?
storingen als deze zijn vaak een kwestie van evt oorzaken elimineren, en de tuning is er daar 1 van.
Als de tuner een behoorlijk bedrijf is zullen ze samen met jou proberen het probleem op te sporen, en het minste wat ze kunnen doen is om het spul terug te zetten naar fabriekswaardes zodat je een ´standaard´ auto hebt als uitgangspunt.
Luke
het feit dat hij getuned is maakt het verhaal een klein beetje gecompliceerder, immers wie kan aantonen dat het niet in de software zit?
storingen als deze zijn vaak een kwestie van evt oorzaken elimineren, en de tuning is er daar 1 van.
Als de tuner een behoorlijk bedrijf is zullen ze samen met jou proberen het probleem op te sporen, en het minste wat ze kunnen doen is om het spul terug te zetten naar fabriekswaardes zodat je een ´standaard´ auto hebt als uitgangspunt.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: TD5 mist vermogen
Zijn meer postings over, kijk naar dood gaspedaal, td5 vermogen en andere soortgelijke zoektermen.
Mijn 2003 td5 defender heeft af en toe hetzelfde. Motor uitzetten en weer herstarten helpt soms.
Kijk ook naar olie in kabelboom.
Ik moet de mijne starten en eigenlijk direct met een flinke dot gas wegrijden. Je voelt dan dat ie op normaal vermogen rijdt, nadat er een flinke dot zwarte rook is ontsnapt. Het voelt als een aardappel die uit de uitlaat schiet.
Doe ik dat niet, is ie de hele rit niet vooruit te branden.
Daarna geen problemen meer en rijdt ie de hele rit goed.
Na starten voel ik binnen 1 seconde of ie normaal reageert of niet en of de dot gas nodig is of niet.
Mijne is ook getuned.
Ik weet dat Edward hier ook een soortgelijk probleem heeft en met uitlezen is er niks te zien.
Ze hebben een eigen willetje die td5s
Mijn 2003 td5 defender heeft af en toe hetzelfde. Motor uitzetten en weer herstarten helpt soms.
Kijk ook naar olie in kabelboom.
Ik moet de mijne starten en eigenlijk direct met een flinke dot gas wegrijden. Je voelt dan dat ie op normaal vermogen rijdt, nadat er een flinke dot zwarte rook is ontsnapt. Het voelt als een aardappel die uit de uitlaat schiet.
Doe ik dat niet, is ie de hele rit niet vooruit te branden.
Daarna geen problemen meer en rijdt ie de hele rit goed.
Na starten voel ik binnen 1 seconde of ie normaal reageert of niet en of de dot gas nodig is of niet.
Mijne is ook getuned.
Ik weet dat Edward hier ook een soortgelijk probleem heeft en met uitlezen is er niks te zien.
Ze hebben een eigen willetje die td5s
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 mist vermogen
Luke schreef: Als de tuner een behoorlijk bedrijf is zullen ze samen met jou proberen het probleem op te sporen, en het minste wat ze kunnen doen is om het spul terug te zetten naar fabriekswaardes zodat je een ´standaard´ auto hebt als uitgangspunt.
ja...vast....... opsporen....... mijn indruk van dit bedrijf is dat ze niet veel verder komen dat een programmatje in je ECU laden
gone
Re: TD5 mist vermogen
Software doet het of doet het niet. Dat doet het niet soms wel en soms niet.
Het probleem is dus niet software gerelateerd. De Ecu geeft ook geen foutmeldingen dus daar is ook weinig te winnen.
Dat wordt dus gewoon 1 voor 1 de diverse sensoren als maf en map etc controleren. Of kijken of er een manier is om er mee om te kunnen gaan. Zoals bij Roger en mij door vol gas te geven en zo de wagen wakker te maken. Voelt in de winter een beetje vreemd kan ik zeggen.

Het probleem is dus niet software gerelateerd. De Ecu geeft ook geen foutmeldingen dus daar is ook weinig te winnen.
Dat wordt dus gewoon 1 voor 1 de diverse sensoren als maf en map etc controleren. Of kijken of er een manier is om er mee om te kunnen gaan. Zoals bij Roger en mij door vol gas te geven en zo de wagen wakker te maken. Voelt in de winter een beetje vreemd kan ik zeggen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: TD5 mist vermogen
Ed,
maar een bepaald tunings progje (dus het stukje software werkend als een geheel zeg maar) kan toch bepaalde negatieve invloeden hebben op de werking van de motor?
Om een simpel voorbeeld te geven, trekkracht, max toerental, mengverhoudingen.
Nu zijn dit maar stenen tijdperk voorbeelden in relatie tot een moderne ecu aangestuurde motor, maar ik probeer aan te geven dat de software wel kan werken maar dit toch niet noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat de motor daarom ook foutloos of beter gezegd daardoor ook probleemloos loopt. Tuningssoftware is toch manipuleerbaar?
Daarom ook was ik geneigd te denken in de richting van: kijk eens hoe de motor loopt zonder invloed van tuningssoftware.
Als het probleem aanhoud weet je in ieder geval zeker dat het probleem in de electronica / software van de auto zelf zit of in de sensors zoals jij al aangeeft.
Luke
maar een bepaald tunings progje (dus het stukje software werkend als een geheel zeg maar) kan toch bepaalde negatieve invloeden hebben op de werking van de motor?
Om een simpel voorbeeld te geven, trekkracht, max toerental, mengverhoudingen.
Nu zijn dit maar stenen tijdperk voorbeelden in relatie tot een moderne ecu aangestuurde motor, maar ik probeer aan te geven dat de software wel kan werken maar dit toch niet noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat de motor daarom ook foutloos of beter gezegd daardoor ook probleemloos loopt. Tuningssoftware is toch manipuleerbaar?
Daarom ook was ik geneigd te denken in de richting van: kijk eens hoe de motor loopt zonder invloed van tuningssoftware.
Als het probleem aanhoud weet je in ieder geval zeker dat het probleem in de electronica / software van de auto zelf zit of in de sensors zoals jij al aangeeft.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: TD5 mist vermogen
Luke,
Theoretisch heb je gelijk. Wanneer je de code van de ECU software aanpast kunnen er onverwachte dingen gebeuren.
Maar tuners passen in de software slechts de instellingen aan, de zogenaamde Maps. dat zijn lookup tables die bijvoorbeeld de hoeveelheid diesel bepalen als functie van toerental en driver demand.
Als een tuner perongeluk in de binaire code een getalletje zou veranderen van de code zelf in plaats van van een Map, dan gaat de ECU wel heftiger over zijn nek!
Deze auto heeft neem ik aan hiervoor wel goed gelopen. En daardoor zou ik niet verwachten dat de software van de tuner het problem is.
Theoretisch heb je gelijk. Wanneer je de code van de ECU software aanpast kunnen er onverwachte dingen gebeuren.
Maar tuners passen in de software slechts de instellingen aan, de zogenaamde Maps. dat zijn lookup tables die bijvoorbeeld de hoeveelheid diesel bepalen als functie van toerental en driver demand.
Als een tuner perongeluk in de binaire code een getalletje zou veranderen van de code zelf in plaats van van een Map, dan gaat de ECU wel heftiger over zijn nek!
Deze auto heeft neem ik aan hiervoor wel goed gelopen. En daardoor zou ik niet verwachten dat de software van de tuner het problem is.
Re: TD5 mist vermogen
Ah, duidelijk joost,
Ik ging even uit dat het tunen bestond uit het in zijn geheel vervangen of overrulen van de bestaande auto software.
Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat het echter gaat om een stukje software (van de tuner) die de bestaande software (van de auto) slechts manipuleert.
Verklaart nu ook gelijk de term ´re-mapping´die door tuners wordt gebruikt
tnks Joost
Luke
NB, dan is het inderdaad zo dat je het zowizo inde de electronica of software of sensors van het voertuig zelf moet zoeken zoals edward zei, en dat verklaart ook wat hij zei: als 1 stukje van die software dan heb je gewoon een onderbreking (zie het als softwarematige kortsluiting tussen tuner software en autosoftware) en dus een storing en staat de auto gewoon stil
(sorry als ik een beetje simplistisch verhaaltje schrijf, ik probeer slechts mijn gedachtegang (die van een leek op tunergebied) te beschrijven zodat andere mensen die ook niet weten hoe het werkt het ook een beetje kunnen begrijpen
Luke
Ik ging even uit dat het tunen bestond uit het in zijn geheel vervangen of overrulen van de bestaande auto software.
Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat het echter gaat om een stukje software (van de tuner) die de bestaande software (van de auto) slechts manipuleert.
Verklaart nu ook gelijk de term ´re-mapping´die door tuners wordt gebruikt
tnks Joost
Luke
NB, dan is het inderdaad zo dat je het zowizo inde de electronica of software of sensors van het voertuig zelf moet zoeken zoals edward zei, en dat verklaart ook wat hij zei: als 1 stukje van die software dan heb je gewoon een onderbreking (zie het als softwarematige kortsluiting tussen tuner software en autosoftware) en dus een storing en staat de auto gewoon stil
(sorry als ik een beetje simplistisch verhaaltje schrijf, ik probeer slechts mijn gedachtegang (die van een leek op tunergebied) te beschrijven zodat andere mensen die ook niet weten hoe het werkt het ook een beetje kunnen begrijpen
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: TD5 mist vermogen
Luke,
Nee, een heel nieuw stuk software schrijven voor een bepaalde ECU is veel te ingewikkeld. Daarvoor heb je een motor ontwikkelingsafdeling van een toeleverancier of fabrikant nodig.
De tuners kopieren de inhoud van de ECU naar hun Laptop. Vervolgens proberen ze in de hexadecimale code de structuur van lookup tables te ontdekken. Aangezien elke diesel wel ongeveer op dezelfde manier werkt zien de relevante lookuptables er ook min of meer hetzelfde uit. En zijn tools zoals WinOLS om dat proces wat te vergemakkelijken. Bovendien kan je kijken wat andere tuners al veranderd hebben door verschillende versies te vergelijken. En wellicht dat er ook wel eens wat gelekt wordt over de hexadecimaled positie van bepaalde Maps. Door al dat gepuzzle en een boel trial en error door verschillende figuren ontstaat na verloop van tijd de kennis over hoe je de de ECU remapt.
De TD5 is zelfs nog een appart geval, tenminste hoe ik het zie.
Voor de TD5 kan je met de Nanocom apparte .Map file naar de ECU schrijven zodat niet eens het programma, de code opnieuw geflashed hoeft te worden (zoals bij de Puma wel het geval is). Ook zaken als checksum is daardoor niet relevant.
Leuke van de TD5 is verder dat je het nu ook zelf kunt doen omdat er inmiddels een public domain tool op internet staat:
http://luca72.xoom.it/td5mapsuiteweb/index.html
Dat is vind ik leuker dan geld uitgeven aan een tuner. Mijn race auto draait inmiddels op een eigen gemaakte versie.
Nee, een heel nieuw stuk software schrijven voor een bepaalde ECU is veel te ingewikkeld. Daarvoor heb je een motor ontwikkelingsafdeling van een toeleverancier of fabrikant nodig.
De tuners kopieren de inhoud van de ECU naar hun Laptop. Vervolgens proberen ze in de hexadecimale code de structuur van lookup tables te ontdekken. Aangezien elke diesel wel ongeveer op dezelfde manier werkt zien de relevante lookuptables er ook min of meer hetzelfde uit. En zijn tools zoals WinOLS om dat proces wat te vergemakkelijken. Bovendien kan je kijken wat andere tuners al veranderd hebben door verschillende versies te vergelijken. En wellicht dat er ook wel eens wat gelekt wordt over de hexadecimaled positie van bepaalde Maps. Door al dat gepuzzle en een boel trial en error door verschillende figuren ontstaat na verloop van tijd de kennis over hoe je de de ECU remapt.
De TD5 is zelfs nog een appart geval, tenminste hoe ik het zie.
Voor de TD5 kan je met de Nanocom apparte .Map file naar de ECU schrijven zodat niet eens het programma, de code opnieuw geflashed hoeft te worden (zoals bij de Puma wel het geval is). Ook zaken als checksum is daardoor niet relevant.
Leuke van de TD5 is verder dat je het nu ook zelf kunt doen omdat er inmiddels een public domain tool op internet staat:
http://luca72.xoom.it/td5mapsuiteweb/index.html
Dat is vind ik leuker dan geld uitgeven aan een tuner. Mijn race auto draait inmiddels op een eigen gemaakte versie.
Re: TD5 mist vermogen
OK Luke en Joost,
Bedankt voor jullie posts. Kan hieruit afleiden dat het niet in de software zit.
Heeft iemand zijn Defender wel eens aan de laptop gehad via de OBD stekker? Zat zelf te denken om mbv een laptop continue de waardes te meten en dit in een grafiek te zetten. Zo kan ik direct zien welke sensor problemen geeft (denk ik).
Gr Martijn
Bedankt voor jullie posts. Kan hieruit afleiden dat het niet in de software zit.
Heeft iemand zijn Defender wel eens aan de laptop gehad via de OBD stekker? Zat zelf te denken om mbv een laptop continue de waardes te meten en dit in een grafiek te zetten. Zo kan ik direct zien welke sensor problemen geeft (denk ik).
Gr Martijn
Laatst gewijzigd door mvanbeek op 22 Aug 2013, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten