TD5 mist vermogen
-
Roger B.
Re: TD5 mist vermogen
Met alleen een laptop ga je niet veel uitlezen..daar zal nog een specifiek voor Landrover geschikt diagnose interface bij moeten
gone
- JoostKenya
Het is slim om eerst even het bijgevoegd document van Rob over de motorregeling door te lezen.
Als de auto het hiervoor wel goed gedaan heeft en nu niet is het niet waarschijnlijk dat het probleem in de software gezocht moet worden.
Om de ECU zelf uit te kunnen lezen kan je een Hawkeye of een Nanocom gebruiken. Met de nieuwste Nanocom Evolution kan je ook grafieken van bepaalde sensor waarden opslaan en op je laptop inlezen. Je kunt ook de originele MAP file terugzetten als je dat ooit zou willen. Voor iemand die echt in het Motormanagement van de TD5 wilt duiken is de Evolution een aanrader.
Bij het uitlezen zie je soms meteen al een foutmelding van bijvoorbeeld het gaspedaal. Dan is het makkelijker zoeken. maar in dit geval dus niet. Als er geen fouten gelogd zijn wordt het lastiger en is het zinvol te kijken in welke range de sensoren zich begeven. Je kunt bijvoorbeeld de MAF sensor checken. Uit mijn hoofd doet de MAF rond de 55 Kg per uur bij stationair en 550 Kg per uur vol gas. Turbo druk zou iets van tussen 0.9 en 2 bar moeten zijn.
In de ECU van de TD5 worden door het type injectie systeem niet specifiek drukken in het dieselsysteem gemeten (niet vergelijkbaar met een commonrail motor). Je zult dan ook met een diagnostics computer bij een TD5 niet kunnen zien of de brandstof toevoer OK is. Daarom zou ik de brandstof pomp in de tank en startblokkering ook checken zoals gesuggereerd!
Als de auto het hiervoor wel goed gedaan heeft en nu niet is het niet waarschijnlijk dat het probleem in de software gezocht moet worden.
Om de ECU zelf uit te kunnen lezen kan je een Hawkeye of een Nanocom gebruiken. Met de nieuwste Nanocom Evolution kan je ook grafieken van bepaalde sensor waarden opslaan en op je laptop inlezen. Je kunt ook de originele MAP file terugzetten als je dat ooit zou willen. Voor iemand die echt in het Motormanagement van de TD5 wilt duiken is de Evolution een aanrader.
Bij het uitlezen zie je soms meteen al een foutmelding van bijvoorbeeld het gaspedaal. Dan is het makkelijker zoeken. maar in dit geval dus niet. Als er geen fouten gelogd zijn wordt het lastiger en is het zinvol te kijken in welke range de sensoren zich begeven. Je kunt bijvoorbeeld de MAF sensor checken. Uit mijn hoofd doet de MAF rond de 55 Kg per uur bij stationair en 550 Kg per uur vol gas. Turbo druk zou iets van tussen 0.9 en 2 bar moeten zijn.
In de ECU van de TD5 worden door het type injectie systeem niet specifiek drukken in het dieselsysteem gemeten (niet vergelijkbaar met een commonrail motor). Je zult dan ook met een diagnostics computer bij een TD5 niet kunnen zien of de brandstof toevoer OK is. Daarom zou ik de brandstof pomp in de tank en startblokkering ook checken zoals gesuggereerd!
- Bijlagen
-
Td5 Sensors.pdf- (390.67 KiB) 247 keer gedownload
Eens met Edward; heb ervaring met het probleem.
Simpele oplossing: trek de stekker van de maf er maar af
Als hij weer net als vroeger rijdt, heb je het probleem te pakken. Nieuwe maf: uitsluitend van het merk VDO.
Al deze onzin gelezen op een engelse site; leek me nogal sterk, totdat ik het aan den lijve mocht ontdekken. Geeft het geen oplossing; stekkertje weer terug en verder zoeken. Kleine moeite.
Simpele oplossing: trek de stekker van de maf er maar af
Al deze onzin gelezen op een engelse site; leek me nogal sterk, totdat ik het aan den lijve mocht ontdekken. Geeft het geen oplossing; stekkertje weer terug en verder zoeken. Kleine moeite.
Conny,
Je bent geweldig. Stekker van de MAF eraf gehaald en hij rijdt weer als vanouds.
Ga een nieuwe MAF van VDO bestellen.
Heren bedankt voor jullie input en meedenken, dit scheelt heel veel tijd en geld.
Groeten,
Martijn
Je bent geweldig. Stekker van de MAF eraf gehaald en hij rijdt weer als vanouds.
Ga een nieuwe MAF van VDO bestellen.
Heren bedankt voor jullie input en meedenken, dit scheelt heel veel tijd en geld.
Groeten,
Martijn
-
Landmarcs
Nog even een los idee, inhakend op één van de eerste reacties en "gevoed" door de opmerkingen mbt het gasgeven bij de start.
Het fly-by-wire gaspedaal van de Td5 geeft wel eens problemen. Het een dot gasgeven doet mij denken aan die volume-potmeters in de traditionele transistor-radio: die moet je soms ook even heen-en-weren om zonder kraakjes en storingen het geluid te kunnen regelen.
Dus in het verlengde: Geeft de gas-pedaal-potmeter wellicht een wisselend signaal ?
Groeten MarcS
Het fly-by-wire gaspedaal van de Td5 geeft wel eens problemen. Het een dot gasgeven doet mij denken aan die volume-potmeters in de traditionele transistor-radio: die moet je soms ook even heen-en-weren om zonder kraakjes en storingen het geluid te kunnen regelen.
Dus in het verlengde: Geeft de gas-pedaal-potmeter wellicht een wisselend signaal ?
Groeten MarcS
-
Roger B.
de gaspedaalpotentiometers geven twee tegengestelde signalen (een spanning die op loopt bij verder intrappen, en een spanning die daalt bij verder intrappen, het resultaat is twee signalen die samen altijd hetzelfde totaal moeten geven, als deze beide waarden niet overeen stemmen (samen niet dat ene totaal geven)geeft dat een foutmelding, De kans dat de ene potmeter een te hoge waarde geeft en de andere exact de zelfde afwijking de andere kant op heeft is nihil.Er is geen fout opgeslagen, dus ik ga er van uit dat de gaspedaalsensor uit te sluiten is
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:de gaspedaalpotentiometers geven twee tegengestelde signalen (een spanning die op loopt bij verder intrappen, en een spanning die daalt bij verder intrappen, het resultaat is twee signalen die samen altijd hetzelfde totaal moeten geven, als deze beide waarden niet overeen stemmen (samen niet dat ene totaal geven)geeft dat een foutmelding, De kans dat de ene potmeter een te hoge waarde geeft en de andere exact de zelfde afwijking de andere kant op heeft is nihil.Er is geen fout opgeslagen, dus ik ga er van uit dat de gaspedaalsensor uit te sluiten is
Klink logisch maar .... tegelijk is er ook de mogelijkheid dat een slecht werkende pot-meter toch "juiste" waarden geeft -- ik heb de pot-meter in kwestie nooit aangezien maar als het om één baan gaat en de twee signalen gewoon van de twee uiteinden komen dan zouden foutmeldingen weg kunnen blijven. De vraag is dan wel of er in dat geval ook een "foute" response komt uit de ECU - als de ECU de twee-spanningen som alleen gebruikt als controle en vervolgens één om "gas te geven" kunnen er toch rare dingen gebeuren.
Anyway: 't was een gokje, potmeters doen soms raar en een paar keer "heen-en-weren" helpt dan nog al eens en dat lijkt een beetje op wat er beschreven werd.
Groeten MarcS