remmerij defender eind 2006

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
michielsl

remmerij defender eind 2006

Berichtdoor michielsl » 20 Aug 2013, 19:40

de rechter blokken begonnen aardig te rammelen van de 130 uit eind 2006, weer ingevet met kopervet. rammel weg.

Na het verwijderen van de blokken linker voorwiel en het indrukken van het rempedaal, kwam maar 1 cilinder naar buiten, van de 4.
Hoe slecht is dit?

ook slijten de blokken niet goed, de bovenrand blijft boven de schijf..

Probleem 3, de schijven moeten volgens haynes 24mm zijn, ze zijn 20mm.

kompleet vervangen? zuigers (misschien meteen rvs), schijven (welke?) en blokken (sowieso)??

groetjes,
Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.

Re: remmerij defender eind 2006

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2013, 20:12

zuigers die vastzitten moet je gangbaar maken, dat komt doorgaans neer op vernieuwen, en dan doe je ze gelijk allemaal, liefst beide klauwen per as.

schijven die (4mm??)onder de minimale maat zijn (is die 24 mm minimaal??) zijn ronduit gevaarlijk, dus daar moet je nieuwe op zetten, ook daar weer per as, en dan ook gelijk nieuwe blokken, want anders slijt je je nieuwe schijven gelijk verkeerd in met de oude blokjes.

schijven van een goed merk, blokjes idem, zuigers en revisiekitje zou ik origineel nemen
gone

B@rt

Berichtdoor B@rt » 20 Aug 2013, 21:32

minimale dikte staat normaal toch ook op de remschijf zelf vermeld?.. dan weet je t zeker of t klopt of niet, maar als ie echt zover onder de maat is (dus vrij serieus onder de maat!) zou ik er iig echt niet te lang meer mee door blijven rijden.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Aug 2013, 00:16

Zoals Roger ook al aangeeft, schijven zonder pardon vervangen, 4 mm onder de afkeurmaat is heel veel inderdaad.
De reden dat schijven een minimale dikte hebben is ivm breukrisico door de krachten die er op komen te staan bij het remmen, ie hoe dunner de schijf hoe groter het risico van breuk, en als ze breken is het leed niet te overzien. Ook heeft de dikte van de schijf invloed op de afvoer van de warmte vrijkomt bij remmenhoe dikker ze zijn des te groter het oppervlak des te beter de warmte verdeling en afvoer.

Vastzitten van de remzuigers is gevolg van roestvorming en het is zaak om die zuigers er zo voorzichtig mogenlijk uit te krijgen zonder daarbij de zuigerwand die deel van de remklauw uitmaakt te beschadigen.
Kwestie van blijven proberen om ze los te `weken`door gebruik te maken van perslucht, wd40, remolie, etc. LET OP met gebruik van perslucht.....een loskomende zuiger kan erdoor gelanceert worden wat tot ernstige letsel kan leiden

Ik zou zelf opteren voor rvs zuigers, dat is nl 1 keer vervangen nu en ze gaan oneindig mee
de gewone zuigers hebben de neiging te roestenen dat heeft olielekkage langs de zuigers tot gevolg. Bij rvs zuigers heb je daar geen last meer van

Schijven...? Sommige defenders hebben solide schijven, andere weer geventileerde, ik heb begrepen, maar zelf nog geen ervaring, dat het schijnt te kunnen om solide schijven te vervangen voor geventileerde.....waar het om gaat is dat de dikte gelijk moet zijn.als je uiteraard nu al geventileerde schijven heb is het een kwestie van nieuwe geventileerde schijven terugzetten. (als het mogenlijk is wordt dat de volgende modificatie bij mijn 110 als de schijven aan de beurt zijn )

Wil je echt state of the art, dan schijnt Paddock ook performance schijven te verkopen....die hebben naast de gebruikelijke schoepjes tussen binnenste schij en buitenste schijf, ook nog eens perforaties en ingefreesde sleuven over de schijfvlakken, voor betere warmte afvoer en ventilatie

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 06:52

nou.... geventileerde schijven die even dik zijn als ongeventileerde hoef ik niet op mijn auto hoor.... om om te bouwen naar geventileerd moet je grotere klauwen hebben die dus meer ruimte tussen de tegenover elkaar liggende zuigers hebben.

de zuigertjes in de remklauw dichten af op een rubber, niet op de zuigerwand, en de zuigerwand kom je niet zomaar bij om te beschadigen bij demontage van de zuiger. De meeste kracht om de zuigers er uit te drukken zet je toch echt met het hydraulische systeem van je auto. een blokje van ongeveer de dikte van "je remschijf+2x het metaal van de remblok" ertussen en voorzichtig met remdruk de zuigers naar buiten drukken. Dat voor elke remklauw die je wil reviseren en daarna pas de klauw van de auto demonteren.

Remklauwen zijn uit twee helften samengebout, deze bouten nooit losmaken, de kans dat ie daarna blijft lekken is groot.

Heel wat remklauwen gezien met vastgeroeste zuigertjes, maar nog nooit een die daar dan ging lekken, de roest zit doorgaans buiten de olieafdichtrubber. Als je zo'n zuiger dan met die roestrand met geweld door die rubber druk kan er wel lekkage ontstaan.

en over dat RVS zuigers nooit meer vervangen heb ik andere verhalen gehoord
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Aug 2013, 23:52

Roger,

Ik weet dat je altijd graag gelijk wil hebben, maar het simpele feit is dat je dat niet altijd hebt !!!!

Zuigers dichten inderdaad af op de rubbertjes, en waarop en waarom gaan ze dan lekken??

Omdat als je blokken slijten een deel van de zuiger buiten de klauw blijft. dit deel gaat roesten en als dat dan incidenteel, of nav onderhoud eens een keer wel teruggeduwd wordt de klauw in gaan je rubbertjes kapot of in ieder geval lekken omdat het geroeste deel nu met nieuwe blokken WEL in de klauw zal blijven een tijdje, en dit gaat vervolgens lekker heen en weer schuren langs de rubbers.
En dan nog wat. Een zuiger die roest zal uiteindelijk kleiner worden in diameter (oxidatie vormt een soort van coating over het niet geoxideerde materiaal. Bij een remzuiger blijft die coating er echter niet opzitten en wordt er door de beweging van de zuiger gewoon afgeveegd of heeft geen tijd om zich vast te zetten, maar de zuiger op zich vreet wel in.
Standaard remzuigers hebben een chroom coating aan de buitenzijde, en ook dat roest, vandaar de pitvorming op het zuigerschort, en de top van de zuiger die niet teruggeduwd wordt verandert in een roestrand
Verder zit er standaard een soort van half ronde beschermring (die zit ook in de revisiset) op de klauw om de zuigertop heen om ervoor te zorgen dat er geen vuil of andere narigheid binnen kan dringen. Dit zijn de ringen die als eerst ´verdwijnen` hetzij door roest, hetzij door vervorming omdat er een keer een schroevendraaier of wat dan ook is gebruikt om zuigers terug te duwen. die ringen zitten super los en is gewoon een k*tconstructie en zijn dus zo weg.

Wat betreft het niet lekken van rvs zuigers:

Ik heb het even in de papieren hier nagekeken:
April 2008 heb ik de voorremmen gedaan, in november 2008 de achterremmen. Sinds november 2008 rondom RVS zuigers dus.
Ik woon op de een na meest roest gevoelige plaats ter wereld en tot op heden geen enkele rvs zuiger met roestvorming, en ook sinds 2008 geen enkele lekkende remklauw meer gehad. Wel regelmatig blokken vervangen, en ook dit heeft niet meer tot lekkage geleid verder. Voor de duidelijkheid, Ik ben geen metalurg, en heb ook geen special soort RVS zuigertjes of wat dan ook gebruikt. Gewone RVS zuigers bij een landrover onderdelen leverancier uit gouda vandaan

Houdt dus in bijna 5 jaar in een zeer zout klimaat zonder problemen, daar waar ik de normale zuigers in het verleden niet aangesleept kon krijgen.

Ik laat het verder graag aan de lezer om hier evt conclusies uit te trekken.

En uiteraard : 5 jaar wil niet zeggen NOOIT MEER nog kan ik garanderen dat ze het nog eens 5 jaar uit gaan houden, maar wel dat je een veel veel langere tijd geen gezeik meer zult hebben met lekkende remklauwen.

Dit zijn MIJN persoonlijke ervaringen met RVS zuigers nav lekkende klauwen en geroestte zuigers daarvoor.
Het laatste woord laat ik verder graag aan andere die een mening op na houden die volgens hen meer stand houd (gebeurt gelukkig nooit hier op dit forum)
Ik zit hier om ervaringen uit te wisselen zodat anderen hier hun voordeel uit kunnen halen, en niet om koste wat kost mijn gelijk te halen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2013, 00:06

Wat kunnen jullie lekker zielig bekvechten. :shock: :shock:

Je betoog geeft aan Luke dat de lekkerij ontstaat op de zuiger en niet op de cilinder waar de zuiger in heen en weer beweegt, dus daar zijn jullie het eens.

Vwb het meest roestgevoelige deel van de wereld waar je woont, geen idee ben d'r nog nooit geweest. Maar ik weet wel dat ik in de 110 van een vriendin iedere twee jaar nieuwe rvs zuigers zet samen met nieuwe schijven en blokken. Dat zal er vast mee te maken hebben dat ze om de haverklap over strand rijdt, maar zaligmakend zijn ze zeker niet. Daarnaast weet ik niet waar ze ze koopt, maar er zit wezenlijk maat verschil in die dingen, dus sommige lekken al bij montage.

Feit is dat bij een Defender het heel normaal is dat de zuigers regelmatig vervangen moeten worden. Hoe vaak hangt af van gebruik en onderhoud qua wassen maar ze gaan zelden echt heel erg lang mee. De klauwen gaan in mijn ervaring zelden stuk. Dus TS kan gewoon nieuwe schijven, nieuwe blokken met nieuwe zuigers, al dan niet rvs, en nieuwe keerringen monteren en dan rijdt ie weer zalig. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 00:27

Ed,

De buurt van de rode zee schijnt bovenaan op de lijst te staan, Fortaleza / N.O Brazilie blijkbaar nummer 2. Niet iets wat ik verzin om mijn argumenten kracht bij te zetten maar gewoon een feit. Vooral witgoed apparaten roesten hier bij wijze van spreken al in de winkel.

Maar dat terzijde.
Dat er kwaliteitsverschil in zuigers ondeling zit wat betreft maatvoering wist ik niet en verbaast me enigzins.

Als de zooi uit china komt kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar je zou er toch gemakshalve wel van uity mogen gaan dat je een goed passend iets koopt?
Lijkt me dus typisch zo´n produkt dan wat je niet koopt dan als het in een blauw zakje zit
Of er kwaliteitsverschil in RVS onderling zit weet ik niet. weet wel dat dat het geval is met galvaniseren. uit eigen ervaring weet ik dat wat hier door moet gaan voor gegalvaniseerde bouten, erder roest als gewone bouten.

Laten we het er dan maar op houden dat ik dan blijkbaar het geluk heb gehad een kwalitatief goede rvs zuiger te kopen????
Want echt, de genoemde data zijn correct en tot nog toe ziet alles er pico bello uit bij mij. Prijs was er indertijd wel naar, 17 euro ex, dus wellicht is er hier dan toch sprake van kwaliteit / prijs verhouding ????

En btw, zoals je weet is strandrijderij bij mij ook zeer zeer regelmatig aan de orde, dus eea krijgt hier echt wel op zijn flikker zeg maar (beetje te veel helaas soms)

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 06:10

Luke...lees eens man......ik schreef toch ook dat lekkage komt als je verroeste zuigers terug drukt!

daarnaast heb ik in 4 jaar onderhoud uitvoeren in een dealerwerkplaats nog nooit een remklauw van defender,disco of rrc gezien die lekte langs de zuigers...dus de kans op lekkage zal wel meevallen ( in nl)
gone

michielsl

Berichtdoor michielsl » 22 Aug 2013, 18:15

De 24mm heb ik uit de haynes, het zijn trouwens geventileerde schijven, ze schrijven een max wear van in totaal 2mm.
Mijn 20mm is dus aan de dunne kant, heeft waarschijnlijk harder gewerkt bij z'n eerste baas dan ik dacht.

Even op paddock gekeken, toch wat prijsverschil en ze hebben ook 'eigen merk' schijven, iemand tips/ ervaring?

Wordt voorlopig even de laatse uitgave hoop ik, net rondom nieuwe shocks en een EVO besteld... het is even op ;)
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Terug naar “Techniek”