Versnellingsbak steun + kruisje 109 1973

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Versnellingsbak steun + kruisje 109 1973

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2013, 22:58

die gereviseerde blokken origineel ook geen hoog verbruik, maar na revisie verbruik dat rond 1:1000/1:1500 blijft hangen. en zoals gezegd, niet bij ééntje, maar ik weet het van 4 motoren uit landcruipers, 3 ervan daarna in highluxjes gebouwd die dat probleem hadden... die ene is met 170-190 duizend zonder olieverbruik gereviseerd, en is daarna olie blijven stoken (revisie vanwege krukaslagerschade en lichte krasvorming op zuigerwand)

revisie bij drie verschillende revisiebedrijven uitgevoerd destijds.... net of parts, of opgegeven maten voor honen oid niet kloppen.

motorisch deed die landcruiper niks wat mijn disco niet net zo goed deed.... heb nooit begrepen dat lui zonodig een aandrijflijn van een totaal ander merk in een auto moeten lepelen... koop dan een auto van dat merk denk ik dan altijd...
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 20 Aug 2013, 08:03

Nooit gaan reviseren dus! Gelukkig ook niet nodig bij mijn blok.

Ik had nog een serie kruisje liggen. Hij lijkt me de goede maat als ik hem.er zo naast houd.

Maar zat er aan te denken. Om de hoedjes eerst nog terug te proberen persen en dan nieuwe borg ringen te plaatsen. Als hij dan geen.speling meer heeft lijkt me dat toch voldoende?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Aug 2013, 09:21

Je as is in ieder geval geen standaard series 3. die ziet er een stuk anders uit :P.. maar denk inderdaad wat rob zegt dat ze een combinatie as gemaakt hebben van de series en de toyota.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 20 Aug 2013, 18:34

Versnellingsbak steun is besteld bij Toyota. Dus die hoop ik donderdag te hebben.

Kan ik ondertussen de as er onder uit halen om te kijken wat ik ga doen met het kruisje. Mijn collega denkt ook dat het terug persen van de cupjes te doen moet zijn omdat er nog geen draaiende speling op zit. Als ik beide delen tegen elkaar in draai zeg maar dan voel ik geen speling. Enkel als ik de as naar boven en beneden beweeg dan voel en zie ik speling. Je ziet het kruisje dan echt in de cupjes glijden.

Moet zo eerst nog even naar de dieren arts (niet voor mij zelf hoor :mrgreen: maar voor een katje van mij) Hoop daarna nog even de as er tussen uit te kunnen sleutelen.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 22 Aug 2013, 12:42

Gisteren de as er onder uit gehaald. Zijn 2 kruisjes die speling hebben.
Kruisje bij de handrem is idd geen Landrover kruisje. Hij is net wat dikker.
Heb vandaag eentje besteld voor een hi-lux met de hoop dat dit de goede is. Zo niet dan kan hij gewoon terug.

De as is wel goed in elkaar gelast en.gebalanceerd want zelfs met 130 km/h (niet dat ik dat vaak rij, meestal niet harder dan 110) trilt hij totaal niet.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 27 Aug 2013, 12:58

Kruisjes ondertussen vervangen. Dus dat deel is weer opgelost.

Steun word toch een lastig verhaal. Heb er een gevonden die er op lijkt maar die moet uit Australië komen... Dat zal even duren.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 28 Aug 2013, 08:08

hmm.. das een eindje weg voor een steun.. was dat niet gewoon een steun van een oude hilux ofzo? omdat je kruisje ook daarvan komt.
wel goed dat het in ieder geval nog te vinden is.. :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 07 Sep 2013, 00:49

Steun was bij de dealer een lastig verhaal. 3 verschillende steunen met het zelfde artikkel nummer. Chassis nummer vertelde welke steun nodig was. Tja heb wel een chassis nummer maar daar hadden ze niks aan :mrgreen:
Alle 3 160 euro ex. En bestellen was afnemen. Vond ik een te dure gok.

Dus wat verder zoeken kwam ik deze tegen met foto en die ziet er het zelfde uit.
http://www.ebay.com/itm/Transmission-Ge ... 8660263%26

Dinsdag avond besteld en vandaag binnen gekregen. Best snel vind ik.
Hij zit er al onder dus dat ziet er naar uit dat we met de landrover naar zeewolde gaan a.s. Zondag.
Morgen op de brug om de achter as er weer onder te zetten.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 07 Sep 2013, 00:51

Mooi man, goed bezig! Maaar foto? Alvast veel plezier in Zeewolde, hopelijk hebben jullie goed weer en wij ook :mrgreen:
Waarom ligt de achter as er onder uit?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 07 Sep 2013, 00:57

achter as had ik er onder uit om de kruisjes te vervangen.
Ik had hem op de brug er onder uit gehaald en daarna zonder as naar buiten gezet om dat de steun langer ging duren en ik de brug weer nodig had.
En had geen zin om de as er onder te zetten buiten. Zet hem morgen lekker eerst op de brug. Wanneer je de luxe hebt dan moet je er gebruik van maken :mrgreen:
Zal morgen wel wat foto's maken.

Terug naar “Techniek”