Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
edwinhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:49

Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor edwinhout » 19 Aug 2013, 19:04

Weet iemand wat het aanhaalmoment is van een spruitstukbout van een td5?
Ik heb em al 3 keer aangehaald maar hij komt steeds los.
Kan hem dan met de hand uitdraaien na een tijdje.
Je hoort dan lucht knetteren waar hij lekt tijdens last.
Dan weet ik weer hoelaat het is.

Of een andere oplossing? Voordat ik em kwijt ben ;-)

Oh, het gaat om de laatste in de onderste rij :-)
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2013, 19:16

Effe googelen op td5 exhaust manifold is je draadeind niet uit de kop getrokken? En (dus,want dat is daar dan de oorzaak van) je spruitstuk niet krom?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor RobStewart » 19 Aug 2013, 20:10

It is normally the outer nuts that come loose and or the studs that come loose in the head due to warping of the manifold itself, this is normally common on the Td5 Auto Discoveries but does happen to the Defender too occasionally. I would agree with Roger and first check using a level surface that yours isn't warped.

The nuts, ESR2033, should be replaced as should the studs, TE108052 and tightened to 25 Nm (18 lbf.ft)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

edwinhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:49

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor edwinhout » 19 Aug 2013, 20:43

Ik zal het even checken maar ik vermoed van niet.
Hij gaat er soepel uit en weer "normaal" in en hij draait ook niet door oid.

Thanks voor de headsup
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor conny » 20 Aug 2013, 12:27

Bij JE engineering kun je een set kopen met langere draadeinden en een busje over dat draadeind. Na vlakken van het spruitstuk lekt hij dan niet meer en komt ook niet meer los.

edwinhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:49

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor edwinhout » 24 Aug 2013, 00:02

Ik heb, na het verwijderen van het hitteschild tussen turbo en lucht inlaat buis, de bewuste boosdoener aangehaald.
Tot heden blijft hij zitten. Dus gelukkig geen warping van het spruitstuk en geen defecte bout. Enkel los en elke keer niet genoeg vastgezet.

Dus opgelost denk ik.
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor Roger B. » 24 Aug 2013, 00:09

en jij kunt in gemonteerde toestand zien dat je spuitstuk vlak is??.....knap! :lol: :lol:
gone

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor Thomas Td5 » 25 Aug 2013, 12:54

edwinhout schreef:Ik heb, na het verwijderen van het hitteschild tussen turbo en lucht inlaat buis, de bewuste boosdoener aangehaald.
Tot heden blijft hij zitten. Dus gelukkig geen warping van het spruitstuk en geen defecte bout. Enkel los en elke keer niet genoeg vastgezet.

Dus opgelost denk ik.


Een methode waarop je kan testen over de boel verbogen is, is om het spruitstuk los te halen en op de aansluiting neer te zetten op een vlakke werkbank en dan zien of het kan wiebelen. Niet wetenschappelijk, maar geeft een indicatie.

Overigens kan je het spruitstuk prima laten vlakken. Elk revisie bedrijf kan dit voor je doen. Het lijkt me dat je spruitstuk toch wel een beetje krom is na zoveel jaren dienst.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2013, 17:54

Een spruitstuk gaat niet krom van vele jaren dienst, maar van hitte en afkoelen zonder dat het overal even vast is aangetrokken. Snap niet zo goed waar de verschillen vandaan komen. Het spruitstuk van een D2 met 375K op de klok was nagenoeg vlak (eraf gepakt voor montage nieuwe turbo) en een ander met 180K was zó krom dat het als oudijzer diende. Overigens hebben we voor die 2e gewoon zelf een header in elkaar gelast, dus ik begrijp de paniek over spruitstukken nooit. (die header gaat nu al 225K mee....)

Maar ja, meneer Steve Parker heeft er mooie handel aan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

edwinhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:49

Re: Aanhaalmoment TD5 spruitstukbout

Berichtdoor edwinhout » 29 Aug 2013, 11:35

en jij kunt in gemonteerde toestand zien dat je spuitstuk vlak is??.....knap!


@Roger: mij. Eerste vraag was hoeveel Nm die bout aangehaald moest worden. Door dat ik er niet goed genoeg bijkon door dat hitteschild, heb ik waarschijnlijk niet goed genoeg vastgezet. Hij lekt niet meer nu hij vast zit dus ik concludeer voor nu dat het voldoende is. Er is geen andere reden om te denken dat er meer aan de hand is. Anders had ons Basje bij 4cars dit ook wel allang gezien. Dus nee, ik kan niet zien dat ie vlak is, maar goed is goed zeg ik maar zo.
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten