Lightweight vooras vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Lightweight vooras vervangen

Berichtdoor SanderTD4 » 19 Aug 2013, 10:55

Gisteten tijdens het opruimen van de linten en paaltjes van het geslaagde offroad evenement in Spaarnwoude heb ik iets in mijn vooras stukgereden.

Zonder de boel eerst helemaal uit elkaar te halen, denk niet dat de buurt dat leuk vindt een LW op bokjes wachtend op onderdelen. Is het mogelijk om te controleren of er een kruisje of het diff kapot is.
De auto blokkeert voor in 2wd en 4wd bij vooruit rijden. Als ik dan weer een paar centimeter achteruit rij kan ik weer een paar meter naar voren. Bij achteruit rijden hoor je soms wel wat metaalgeluid, maar blokkert de auto niet.
Laatst gewijzigd door SanderTD4 op 23 Aug 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor piet_g » 19 Aug 2013, 11:41

je weet ook zeker dat niet in je bak zit.. dus kun je wel rijden zonder dat geluid wanneer je je voorste aandrijfas er tussenuit haalt en dan de bak in 4wiel?

Verder zou je de olie er uit kunnen laten lopen en de pan er onderuit kunnen pakken. dat kan kun je in ieder geval de diff controleren zonder de as er onderuit te halen.
buiten dat nog geen ervaring met de vooras onderdelen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor B@rt » 19 Aug 2013, 17:35

hmm als ik t zo lees begin ik eerder te denken aan je diff.. kans dat je kroonwiel/pignonwiel is gehemeld. je kunt m voor opkrikken en aan de wielen voelen of deze kunnen draaien, dan weet je dat t zeker je as is ipv de v-bak.
olie uit diff aflaten dan komen bij kapot diff meestal al de nodige metaaldelen mee. bij kapot kruisstuk vd steekas voel je m in 4wd normaal ook wel redelijk aan t stuur trekken naar 1 kant.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2013, 18:24

:D klinkt als ervaringsdeskundige :D alles wat er stuk kan heeft bart al gemold :lol: :lol:
gone

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor B@rt » 19 Aug 2013, 22:02

Roger B. schreef::D klinkt als ervaringsdeskundige :D alles wat er stuk kan heeft bart al gemold :lol: :lol:


nja, zo erg is t ook weer nie!... :shock: nog lang niet alles nie, t heeft gewoon enige gebruikssporen sporen gekregen bij mij, zo op enkele onderdelen.. :roll:

voordiff is me helaas toen wel overleden met de trial vorig jaar, achterdiff en steekassen zijn toen preventief al aangepast en houden t netjes uit :mrgreen:
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor Luke » 20 Aug 2013, 00:10

Hou het maar op kroonwiel en pignon, of de lagers ervan, maar als de lagers ervan in de soep zijn gedraaid is inmiddels ook je kroonwiel en pignon hemelen.

Klachten komen overeen met die van een collega van me die het diff van een def. in elkaar had laten draaien

Olie eruit, kijken of je stukjes tand (van tandwielen) erin kan vinden of in de bodem van je difpan in de as,l cardan los, steekassen eruit, diff eruit.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor SanderTD4 » 20 Aug 2013, 18:53

Vandaag even tijd gemaakt om te kijken wat er kapot is.

het differentieel is kapot.

morgen de as uit elkaar halen en op zoek naar een ander differentieel.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor B@rt » 20 Aug 2013, 19:59

ron bolleboom, en van Dam hebben er normaal wel liggen voor redelijke prijzen, maar als je een beetje handig bent is het ook redelijk goed te doen om m zelf te fixen. kroon- en pignonwiel van ashcroft zijn niet verkeerd qua prijs en stuk degelijker dan origineel. dan kun je met n gerust hart ook weer off-road gaan. ;)
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor SanderTD4 » 20 Aug 2013, 20:15

B@rt schreef:ron bolleboom, en van Dam hebben er normaal wel liggen voor redelijke prijzen, maar als je een beetje handig bent is het ook redelijk goed te doen om m zelf te fixen. kroon- en pignonwiel van ashcroft zijn niet verkeerd qua prijs en stuk degelijker dan origineel. dan kun je met n gerust hart ook weer off-road gaan. ;)


morgen even bellen er is haast bij.
1 september is er trial :D
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Lightweight vooras stuk

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2013, 20:16

neem je de 88" toch?... of het diff daaruit
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten