Voor de electro techneuten: Doormeten onderdelen startmotor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Voor de electro techneuten: Doormeten onderdelen startmotor

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2013, 01:23

Hallo

Heb hier een probleem met startmotor.

Recentelijk is daar een nieuwe solonoid op gegaan, maar hij is nu op een andere manier gaan hemelen.

Dacht eerst dat mijn accu verrot was, wat ook wel het geval was maar niet de oorzaak van startmotor probleem.
Nieuwe accu erin dus en nog steeds ellende.
Ging steeds slechter rond, en massa kabels werden bloedverzengend heet.
Massakabels en aansluiting dus allemaal gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. maar ook dat mocht niet baten.

Uiteindelijk de startmotor eraf en op de werkbank getest en wat blijkt: bendex komt wel uit, maar gaat niet rond.
Of beter gezegd dus: het motorgedeelte is kapot.
Ding dus uit elkaar gehaald ter controle.
Één van de eerste dingen die mij opvielen was dat ik bij het uit het huis trekken van de as met daaraan het anker, geen magnetische weerstand ondervond (daar waar ik dat normaal altijd had als ik een elektrische motor demonteer.
Het probleem zit hem dus in het anker of in de velden, met daaraan de koolborstels.

Als ik de velden met daaraan de koolborstels doormeet met een ohm meter op die plekken waar dat mogenlijk oz, dan krijg ik 0 Ohm op de meter, ofwel geen weerstand en dus geen draadbreuk oid daarin.
Is dit de juiste wijze om het velden gedeelte te controleren of kan het zijn dat 1 of meerdere velden/ veldwikkelingen toch kapot zijn. Als ze in serie staan zou dat conform mijn meting niet het geval zijn, maar staan ze ook in serie?

Kan iemand mij verder ook vertellen hoe ik het anker doormeet? en op welke plekken dus de meetpennen te houden?

Heb wel iets verstand van eea, maar ben verder geen genie op elektrisch gebied, maar dat er iets kapot is aan het velden of anker verhaal is me wel duidelijk.

Wellicht kan iemand me verder helpen zodat ik morgen of overmorgen ff achter het juiste spul aankan.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Voor de electro techneuten: Doormeten onderdelen startmo

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2013, 06:08

het anker correct doormeten doe je met een growler, dat is een apparaat waar je het anker op legt waarna er elektromagnetische straling doorheen gejaagd wordt, dan moet je er net een stokje langs wrijven en dan gaat ie -ben ik even kwijt-wel of niet "grommen" als je anker goed is.

als je veldwikkelingen hebt, is het DUS een elektromotor ZONDER permanente magneten, dus dat je geen magnetische weerstand voelt bij het demonteren van de motor is dan verklaard, en gelijk geen reden om te zeggen dat DUS iets met veld- of ankerwikkelingen niet in orde is (wat gezien hij niet goed draait wel best zo kan zijn)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2013, 06:49

Roger, heb hier alleen een digitale multimeter, en das al heel wat meer als de doorsnee autoelectrieker hier btw.

Wat betreft magneten verhaal......
In het aantal voorgaande keren (keertje of 5) dat ik een laro startmotor heb gedemonteerd was het in alle gevallen zo dat het anker echt heftig bleef ´kleven` voor ik hem eruit kon trekken, en dat was nu niet het geval vandaar mijn conclusie dat 1 van de 2, of misschien wel beiden, kapot zijn.

Maar ik wel graag eerst bepalen welke precies zodat ik op onderdelen uit kan.

Luke

Overigens, Hij draait helemaal dus niet meer, alleen het rondsel komt nog uit, and thats all.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 19 Aug 2013, 15:11

De Bendix wordt door het startrelais uitgeduwd; en die doet het.
Doormeten van een startmotor kan heel goed; de gewenste waarden staan in het workshop manual van je wagen. Ze zijn afhankelijk van het type en vermogen.
Als ik het zo lees, dan loopt er een lekker stroompje; en dat duid op een kortsluiting.
Kijk eerst eens bij de koolborstels en of het ding niet helemaal vol met kool zit. Dat kan ook sluiting geven.
Een rotorwikkeling van 0 ohm is gewoon kortsluiting; is het echt 0, of iets van 0,5 Ohm. De weerstand van de rotor is nu eenmaal erg laag

Weet je zeker dat het niet het startrelais is ?? (slechte/ingebrande contatcen) Als die slecht zijn verlies je zoveel spanning dat ie niets meer doet.
Door even direct spanning op de motor te zetten (dus buiten het startrelais om) kun je dit testen.
On the 8th day god invented duct tape.....

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2013, 16:12

Gargamel,

Startmotor heb ik op de werkbank getest, door er direct spanning dus buiten het relais om, en dan gebeurt er niks , en als ik vervolgens daarbij de start 50 pool bekrachtig komt dus wel de bendex uit, maar gaat het spul niet rond.

Rotor heb ik niet doorgemeten omdat ik niet weet waar de meetpennen te zetten, de velden geven voor zover ik dat na heb kunnen gaan 0 aan en dus geen weerstand, en zouden aldus goed moeten zijn?

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2013, 16:43

Afhankelijk van of je een beetje betrouwbare multimeter hebt is 0 ook 0 en DUS kortsluiting....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Aug 2013, 23:28

Multimeter is betrouwbaar das het probleem niet.

Veldwikkelingen rond magneten geven dus 0 weerstand aan wat dus inhoud GEEN kortsluiting, want als dat wel het geval is heb je oneindige weerstand wat op een digitale multimeter 1 is
Nu reikt mijn beetje electro-kennis nog wel zover dat bij mijn weten dat dus goed is, dat ik geen weerstand op die veldwikkelingen moet hebben immers daar gaat toch de stroom doorheen die de magnetische velden genereert die de rotor (anker) doen draaien?

Houdt dit dan dus automatisch ook in dat het probleem dus in de ankerwikkelingen gezocht moet worden?
Het anker is ook degene die ik NIET doorgemeten krijg, ofwel omdat ik de pennen op de verkeerde plekken zet, ofwel omdat het anker gewoon verrot is.
Wie kan me vertellen hoe ik het anker door kan meten ofwel waar ik de pennen houd om dat te doen?

Luke

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 20 Aug 2013, 00:06

Kortsluiting is 0 ohm, oneindig of zoals jij zegt 1 op de digitale multimeter betekent een verbroken stroomkring, dit is beide niet goed.
0 Ohm zou dus betekenen kortsluiting, wat dan eventueel ook de oorzaak van je kapotte accu kan zijn.
Zou zeggen neem dat ding eens mee naar een revisiebedrijfje en je weet alles.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Luke

Berichtdoor Luke » 20 Aug 2013, 00:20

Ok , dus als ik het goed begrijp kan 0 (nul) ohm, wat normaal een niet onderbroken stroomkring betekent, dus ook kortsluiting betekenen op plekken waar ik WEL een onderbroken stroomkring zou moeten hebben?

Wordt dan wel heel lastig om te bepalen welke van de 2 kapot is en vervangen moet worden.
Jammer want had gehoopt vooraf te kunnnen bepalen welke kapot is, en aldus alleen de vervangende onderdelen te gaan halen.
Zal dus nu een km of 50 heen en 50 terug met het hele ding moeten gaan zeulen in het OV.

Helaas :( zit dus weinig anders op

Luke

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Aug 2013, 00:31

Het enigste dat je kunt meten aan het anker, met een multimeter, is of de isolatie van de wikkelingen nog "goed" is, door een pen op de collector te zetten en de andere pen op het ijzer van het anker (weerstand moet maximaal zijn). En zo de collector rond. Of de wikkelingen onderling niet aan elkaar gesmolten zijn kun je alleen maar bepalen met dat speciale apparaatje ("growler") waar RogerB over schreef.

Moeizaam starten, zelfs met een nieuwe accu en/of hulp accu heb ik af en toe wel gehad met 4,5 pk startmotoren van een paar (oude) trekkers. Maar dan waren de koolborstels versleten en de collector ingevreten (door vonkvorming). De collector iets afdraaien en nieuwe koolborstels monteren is doorgaans genoeg om dat probleem te verhelpen.

Overigens zijn (die) startmotor ankers niet magnetisch, dat worden ze pas als er stroom doorheen loopt.
Een anker van een wisselstroomdynamo is wel magnetisch.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”