Roger B. schreef:Of... moraal van het verhaal....één keer een nieuwe plaatsen scheelt heel veel tijd en ergernis...en misschien ook geld tov 3 keer binnen een jaar ellende
Leuke moraal, maar gaat hier helaas niet op:
1: nieuwe hier niet voorradig, en als dat al wel het geval zou zijn betaal je ongeveer 6x de prijs van de gangbare europese handelsprijzen (dealers uitgezonderd)
2: Uit europa laten komen is geen optie, want transportkosten zijn dusdanig hoog ivm gewicht dat het prijsvoordeel hierdoor opgeheven wordt en je alsnog duur uit bent.
Vervolgens onderschept de douane hem, omdat het pakketje opvalt door zijn kleine afmetingen met groot gewicht....gevolg 60% invoerrechten over de geschatte nieuwwaarde van het produkt, en de maatstaf hiervoor is de braziliaanse markt / dealer prijs.
Uit europa halen is ook geen optie dus tenzij iemand hem persoonlijk in bagage mee kan en of wil nemen.
3: Ervan uitgaande en hopende dat je een goed revisie bedrijf kiest is revisie de beste optie. Reparatiedelen zijn ruimschoots en in veelvoud voorhanden tov hele nieuwe startmotoren en het lokale arbeidsloon is (nog) ´relatief´ laag.
Als de revisie goed gedaan wordt worden alle bewegende , versleten of aan slijtage onderhevige delen zonder pardon vervangen, en heb je per saldo feitelijk ook een nieuwe startmotor
In mijn geval was al het inwendige van de motor zelf in december al vervangen. de solonoid afgelopen maand, en had ik daarmee dus alles van binnen nieuw........
Ware het niet dat de knurften, zelfs niet op mijn aandringen en zoals gewenst door mij, het gescheurde kapje NIET hadden vervangen, met alle ellende als gevolg
De kneep zit hem in het vinden van een goed bedrijf, of het zelf kunnen doen.
Genoemd bedrijf uit mijn eerder post staat dus bekend als 1 van de betere, en ook persoonlijke ervaringen zijn daar goed.
Probleem zit hem meer in de mentaliteit hier, er wordt ´BIJNA´goed gewerkt. 95% gaat goed, en de ellende zit in de resterende 5%, of in dit geval de details. Niet alleen zoals in dit voorbeeld, maar dat is gewoon overal hier, ongeacht bij wat voor bedrijf bank of instelling je komt, en de 5 % verschil is nu net het verschil tussen een rot bedrijf of een profi tent, en de laatste zijn hier een zeldzaamheid, ook de lakale dealers zijn maar 95% en niet de 100% professionaliteit die je van een dealer zou verwachten en ook zie je het terug in verkeersgedrag, alleen op de wereld-gedrag in de avond spits, niet anticiperen etc. Maar
OK ik kan je nog wel legio voorbeelden geven, maar ik ga nu wel heel erg OT daar waar ik eigenlijk alleen maar aan wilde geven dat niet zo simpel werkt in de praktijk hier als dat jij aangeeft Roger, was het maar wel zo, maar helaas.
Je moet hier gewoon heel veel geduld hebben, heel vaak nog een keertje slikken, en het maar gewoon van je af laten glijden, en roeien met de riemen die je hebt, anders hou je het hier als georganiseerde westerling niet lang uit

Het bovenstaand voorbeeld is dus exact waarom brazilie nog altijd als ontwikkelingsland gezien wordt
Luke