Voor de electro techneuten: Doormeten onderdelen startmotor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Voor de electro techneuten: Doormeten onderdelen startmo

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2013, 07:42

Luke schreef:Multimeter is betrouwbaar das het probleem niet.

Veldwikkelingen rond magneten geven dus 0 weerstand aan wat dus inhoud GEEN kortsluiting, want als dat wel het geval is heb je oneindige weerstand wat op een digitale multimeter 1 is

Nee dus..... oneindige weerstand is draadbreuk. Kortsluiting wil zeggen dat tussen de meetpunten geen of veel te lage weerstand is. Die weerstand zorgt er voor dat de stroom beperkt wordt.

Nu reikt mijn beetje electro-kennis nog wel zover dat bij mijn weten dat dus goed is, dat ik geen weerstand op die veldwikkelingen moet hebben immers daar gaat toch de stroom doorheen die de magnetische velden genereert.

en daarom moet je er dus WEL weerstand meten...bij daadwerkelijk nul ohm zou er oneindig veel stroom doorheen gaan.

Vraag me alleen af of je makkelijker, sneller en veel voordeliger een onderdeel koopt dan een complete startmotor
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2013, 07:48

Luke schreef:Ok , dus als ik het goed begrijp kan 0 (nul) ohm, wat normaal een niet onderbroken stroomkring betekent, dus ook kortsluiting betekenen op plekken waar ik WEL een onderbroken stroomkring zou moeten hebben?

Luke

Nee niet WEL een onderbroken kring...een kring met een bepaalde weerstand

je hebt kortsluiting...daarbij is de weerstand te laag
je hebt onderbroken kring.. dan is de weerstand oneindig, of bij overgangsweerstand in de breuk heel hoog
je hebt een redelijk goede kring waarbij de gemeten weerstand in een redelijk aannemelijk bereik ligt... als ik moet gokken zou ik in dit geval 0.1 of 0.2 ohm gokken.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 20 Aug 2013, 23:25

Dank voor uitleg Roger, helder.......

Even een follow up wbt het probleem.....

Van morgen vroeg met wat mankracht de auto aangeduwd, en naar de electrieker gereden om even stevig te babbelen.
Werknemer van de goede man had begin juli nl even een nieuwe solonoid gemonteerd en en passant vergeten bij het in elkaar zetten van de motor de 4 bouten in de eindkap (2 van de plaat waar de koolborstels in zitten en 2 die het geheel van de motor monteren vast te zetten, maar vermoedelijk heeft hij ze TE vast gezet met als gevolg dat de eindkap uitgescheurd is en door de kracht van het aandraaien van de bouten in zijn geheel over het middenstuk van de motor naar voren is geschoven.
Dit heeft als gevolg gehad dat daardoor dus ook het anker naar voren is gedrukt en daardoor de bendex muurvast is komen te zitten. En naa een paar starpogingen ging het ding dus niet meer rond.
doordat de eindkap als een huls om het middenhuis is gaan schuiven zijn dus ook de bouten los gaan zitten.

Erge van dit hele verhaal is dat ik vorige keer (begin juli dus) al aan had gegeven dat er een scheur in die eindkap zat en ik wilde dat die vervangen werdt....nee die was niet zo makkelijk te krijgen en dat was bovendien ook niet nodig om hem te vervangen. (overigens was die eindkap met scheur ering zo terug gekomen bij een ander revisie bedrijf vandaag in december 2012)
Afijn moraal van dit hele verhaal is dus dat dit de exacte reden is waarom ik er altijd met mijn neus bovenop blijf staan als ik in zeldzame gevallen iets niet zelf kan en dus verplicht ben het uit handen te geven:(
De auto electriecien in bovenstaand geval is 1 van de beste in de regio, en ziehier het resultaat.
De desbetreffende werknemer die het werk in juli aan mijn startmotor had gedaan was er niet vandaag, bij navraag (omdat ik verhaal wilde halen wbt zijn bagger manier van werken) bleek het kereltje de laan uit gestuurd te zijn ivm met crack verslaving.
Afijn, mooi praktijk voorbeeld van de zuid amerikaanse manier van werken.

De Baas van de toko heeft het vandaag opgelost door netjes een nieuwe eindkap te monteren....... kosten 10 euri voor het kapje, een ervaring rijker en een illusie armer :P

slotje

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 00:02

Of... moraal van het verhaal....één keer een nieuwe plaatsen scheelt heel veel tijd en ergernis...en misschien ook geld tov 3 keer binnen een jaar ellende
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Aug 2013, 00:55

Roger B. schreef:Of... moraal van het verhaal....één keer een nieuwe plaatsen scheelt heel veel tijd en ergernis...en misschien ook geld tov 3 keer binnen een jaar ellende

Leuke moraal, maar gaat hier helaas niet op:

1: nieuwe hier niet voorradig, en als dat al wel het geval zou zijn betaal je ongeveer 6x de prijs van de gangbare europese handelsprijzen (dealers uitgezonderd)

2: Uit europa laten komen is geen optie, want transportkosten zijn dusdanig hoog ivm gewicht dat het prijsvoordeel hierdoor opgeheven wordt en je alsnog duur uit bent.
Vervolgens onderschept de douane hem, omdat het pakketje opvalt door zijn kleine afmetingen met groot gewicht....gevolg 60% invoerrechten over de geschatte nieuwwaarde van het produkt, en de maatstaf hiervoor is de braziliaanse markt / dealer prijs.
Uit europa halen is ook geen optie dus tenzij iemand hem persoonlijk in bagage mee kan en of wil nemen.

3: Ervan uitgaande en hopende dat je een goed revisie bedrijf kiest is revisie de beste optie. Reparatiedelen zijn ruimschoots en in veelvoud voorhanden tov hele nieuwe startmotoren en het lokale arbeidsloon is (nog) ´relatief´ laag.
Als de revisie goed gedaan wordt worden alle bewegende , versleten of aan slijtage onderhevige delen zonder pardon vervangen, en heb je per saldo feitelijk ook een nieuwe startmotor

In mijn geval was al het inwendige van de motor zelf in december al vervangen. de solonoid afgelopen maand, en had ik daarmee dus alles van binnen nieuw........
Ware het niet dat de knurften, zelfs niet op mijn aandringen en zoals gewenst door mij, het gescheurde kapje NIET hadden vervangen, met alle ellende als gevolg

De kneep zit hem in het vinden van een goed bedrijf, of het zelf kunnen doen.
Genoemd bedrijf uit mijn eerder post staat dus bekend als 1 van de betere, en ook persoonlijke ervaringen zijn daar goed.

Probleem zit hem meer in de mentaliteit hier, er wordt ´BIJNA´goed gewerkt. 95% gaat goed, en de ellende zit in de resterende 5%, of in dit geval de details. Niet alleen zoals in dit voorbeeld, maar dat is gewoon overal hier, ongeacht bij wat voor bedrijf bank of instelling je komt, en de 5 % verschil is nu net het verschil tussen een rot bedrijf of een profi tent, en de laatste zijn hier een zeldzaamheid, ook de lakale dealers zijn maar 95% en niet de 100% professionaliteit die je van een dealer zou verwachten en ook zie je het terug in verkeersgedrag, alleen op de wereld-gedrag in de avond spits, niet anticiperen etc. Maar

OK ik kan je nog wel legio voorbeelden geven, maar ik ga nu wel heel erg OT daar waar ik eigenlijk alleen maar aan wilde geven dat niet zo simpel werkt in de praktijk hier als dat jij aangeeft Roger, was het maar wel zo, maar helaas.

Je moet hier gewoon heel veel geduld hebben, heel vaak nog een keertje slikken, en het maar gewoon van je af laten glijden, en roeien met de riemen die je hebt, anders hou je het hier als georganiseerde westerling niet lang uit :)

Het bovenstaand voorbeeld is dus exact waarom brazilie nog altijd als ontwikkelingsland gezien wordt

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 21 Aug 2013, 02:19

Ik zou gewoon een vw op ethanol nemen, ben je van alle gezeur af :-)

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Aug 2013, 04:02

maXcomX schreef:Ik zou gewoon een vw op ethanol nemen, ben je van alle gezeur af :-)

En dan uiteraard het liefst nog een kevertje....

of beter nog...een ´Brasilia´

Maar serieus, het heeft zo ook weer zijn charme, en het klimaat maakt een hoop goed ;)

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 06:39

en dan nog... als je drie keer in een jaar tijd een hoop ellende en kosten en dagen stilstand van je auto die je bedrijfsmiddel is hebt......kun je je afvragen of de eerste keer die hoge prijs voor een nieuwe niet aan het eind van de streep, alles in ogenschouw niet toch voordeliger was..
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Aug 2013, 15:27

Als je dat van te veoren weet wel ja, maar niemand gaat ervan uit dat er 3 keer voor nodig is.
Ondanks het feit dat ik weet dat kwaliteit hier een probleeem is, probeer ik toch altijd het risico te beperken, maar ja......

luke

Terug naar “Techniek”