200tdi in 88 serie lhd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jeroen308

200tdi in 88 serie lhd

Berichtdoor Jeroen308 » 18 Aug 2013, 21:12

Ik wil mijn benzineblok van mijn serie II vervangen door een 200tdi. Ik weet dat er al veel op internet over staat, echter... Ik heb nog geen sluitende antwoorden op een paar vragen waar ik nog geen goed antwoord op heb. Zeer waarschijnlijk heeft iemand hier wel ervaring mee.

In beginsel wil ik uitgaan van een 200tdi disco blok. Hierdoor kom ik in de knoop met de turbo en de stuurkolom (lhd). Ik wil de turbo behouden en niet overstappen op stuurbekrachtiging.

Volgens mij zijn er een paar opties:
200tdi defender motor en motorsteun chassis aanpassen;
200tdi disco motor met spruitstukken 200tdi defender(die laatste zijn niet meer aan te komen, dus dat valt af);
200tdi disco motor met 300tdi spruitstukken en turbo;

Het makkelijkst en goedkoopst is het om een complete disco 200tdi aan te schaffen voor mijn project. Dat heeft in beginsel mijn voorkeur.

Is er nog een mogelijkheid om de 200tdi disco motor met bijbehorende spruitstukken en turbo (200tdi disco) hoger in het chassis te leggen (verlengen motorsteunen) zodat de turbo niet meer het stuurhuis raakt?
Als de motor hoger in het chassis ligt dan zal de versnellingsbak ook hoger moeten komen te liggen. Is die ruimte er in de transmissietunnel of moet je de tunnel verhogen/over gaan tot bodylift?

Alvast bedankt.

Gr.

Jeroen

Roger B.

Re: 200tdi in 88 serie lhd

Berichtdoor Roger B. » 18 Aug 2013, 21:23

dacht dat het niet het stuurhuis maar de stuuras was die de turbo raakt... maar als je de turbo wil behouden..... welke versnellingsbak, tussenbak en steekassen ga je dan gebruiken?
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 18 Aug 2013, 21:37

200Tdi zonder turbo, one of the best conversions you can do to a Series ... if you like Diesels that is ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Jeroen308

Berichtdoor Jeroen308 » 18 Aug 2013, 21:43

Thanks voor de snelle reacties!

Je hebt gelijk. Waarschijnlijk komt de stuurstang in aanraking met de discoturbo. In beginsel wil ik nog gebruikmaken van de originele bak en tussenbak, vrijloopnaven, overdrive en gentle with the throttle.

Mijn benzineblok is niet meer al te best. Ipv reviseren wil ik graag een dieselblok (ik diesel graag). Ik had al gelezen dat ik ook de turbo weg kan laten maar ik heb zoiets van als ik toch een en ander moet aanpassen dan ook graag met turbo.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Aug 2013, 21:46

wat heeft een turbo voor zin als het gebruiken van het koppel je aandrijflijn molt of je banden oprookt?
gone

B@rt

Berichtdoor B@rt » 18 Aug 2013, 21:52

heb m zelf in me LW gelegd, maar je kunt een disco 200tdi gebruiken, is het gemakkelijkst vanwege de distributie dat dit alles tussen je chassisbalken gaat passen. inlaatspruitstuk is redelijk eenvoudig aan te passen zodat je deze om kunt draaien, en vervolgens ga je op zoek naar een uitlaatspruitstuk van een 2,5 TD! uitlaatspruitstuk van een 2,5 td is passend op de turbo en op de 200tdi, echter in het midden komt ie niet op het gatenpatroon uit maar moet ie net als de series geklemd worden, heb hem zelf vastgezet door hem met een strip te klemmen. poorten vd uitlaat ed komt allemaal zuiver overeen. (niet vergeten om de turbo te "klokken" ivm olie toevoer)

heb zelf ook nog de originele series bak eraan laten hangen, maar deze begint ondertussen echt te hemelen, is toch iets teveel van t goeie.. moet wel bekennen dat ik de 200tdi ook laat werken eraan wel.. :mrgreen: maar ben nu alsnog bezig om dr toch een zwaardere bak in te lepelen.

uitlaat vanaf het spruitstuk omlaag lans het blok weer aan laten sluiten vergt wel even wat gepuzzel, past allemaal maar net en de onderdelen die bij steve parker te verkrijgen zijn, werkt niet 100% bij een linksgestuurde.
dynamosteun moet ook worden aangepast want deze komt anders ook op je chassis terecht.

maar eerlijk is eerlijk.. de turbo is goed te behouden, maar met nat/regenachtig weer is het een bepaalde uitdaging om met alleen achterwielaandrijving de weg op te gaan!.. t is vrij eenvoudig te realiseren om dan in "dukes of hazzard style" de bocht door te komen 8-)
tevens met terreinrijden, heel goed aan je steekassen gaan denken en diffs, minimaal aan te bevelen om er op zn minst ashcroft in te zetten..
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2013, 21:56

Roger B. schreef:wat heeft een turbo voor zin als het gebruiken van het koppel je aandrijflijn molt of je banden oprookt?

Voordat de banden zijn opgerookt zijn de steekassen al gewokkeld, als er al niet in een eerdere etappe iets mis gaat in de aandrijflijn.

Gentle with the throttle is makkelijker gezegd als gedaan, het gaat namelijk om torque en niet om de max horse-power.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 19 Aug 2013, 00:51

Op X-Rover.be heeft iemand een rode 88" Soft Top Serie 3, met een 200Tdi Disco blok met de turbo & intercooler, en ook stuurbekrachtiging.

Wel even registreren als je erbij wil:

http://www.xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f=82&t=52298

Staat ook te koop trouwens:

http://www.xrover.be/Xforum/viewtopic.php?f=94&t=58062

Terug naar “Techniek”