Hallo,
Ben bezig om parabool veren te monteren onder mijn 88'
Tevens plaats ik pro comp es 3000 schobrekers.
Nu is mijn vraag welke kant van de schokbreker boven moet, de zuiger of de bus?
Ik hoor graag een goede tip
Jeroen
Nieuwe schokbrekers
-
Roger B.
Re: Nieuwe schokbrekers
volgens mij moeten schokdempers altijd met de buis naar benee en de zuigerpen naar boven
gone
- JoostKenya
Dit is een twintube schokbreker. En daarom moet de zuigerstang naar boven en de body onder. Anders bewegen de demperventielen af en toe door gas ipv door de olie.
Bij een monotube demper met extern reservoir of floating piston maakt het niet uit hoe om de demper gemonteerd wordt. In het geval van een monotube kan je de zuigerstang beter onder monteren want daardoor wordt de demper minder gevoelig voor beschadiging door oa stenen. Dat is bij een twintube geen groot probleem.
Bij een monotube demper met extern reservoir of floating piston maakt het niet uit hoe om de demper gemonteerd wordt. In het geval van een monotube kan je de zuigerstang beter onder monteren want daardoor wordt de demper minder gevoelig voor beschadiging door oa stenen. Dat is bij een twintube geen groot probleem.
-
Roger B.
monotube, das altijd met extern reservoir (dus met zo'n buis aan een slangetje aan je demper??)
d'r is toch geen enkele landrover die dat, zeker met bladveren, standaard heeft??
en waarom is een zuigerstang aan de bovenzijde gevoeliger voor beschadigingen dan wanneer ie aan de onderzijde zit?? lijkt me dat je juist onderaan eerder stenen en dergelijke er tegen krijgt?
d'r is toch geen enkele landrover die dat, zeker met bladveren, standaard heeft??
en waarom is een zuigerstang aan de bovenzijde gevoeliger voor beschadigingen dan wanneer ie aan de onderzijde zit?? lijkt me dat je juist onderaan eerder stenen en dergelijke er tegen krijgt?
gone
- JoostKenya
Roger B. schreef:monotube, das altijd met extern reservoir (dus met zo'n buis aan een slangetje aan je demper??)
Bilsteins zijn monotube! Bilsteins kan je op zijn kop monteren.
Een monotube hoeft niet altijd een extern reservoir te hebben. Je hebt ook monotubes met scheidingszuiger tussen de olie en het gas en emulsion dempers met gas in de olie. Het externe reservoir heeft als voordeel dat de demper meer olie kan bevatten maar het grootste voordeel is dat de slag van de demper relatief groter kan zijn bij kleinere afmeting = kortere lengte.
Een monotube is gevoelig voor beschadiging. Je kunt je voorstellen dat een deuk in de cilinder er voor zorgt dat de zuiger niet meer vrij kan bewegen. Daardoor is het handiger om de zuigerstang onder te monteren (upside down). Een krasje op de zuigerstang is minder erg dan een deuk in de cylinder.
Een twin tube demper is minder gevoelig. Een deuk in de buitenpijp heeft weinig gevolgen aangezien er een met olie gevulde spleet zit tussen de binnenpijp en de buitenpijp. Mijn oude Old Man Emu achter dempers van de 110 (twin tube) waren volledig gedeukt van de stenen en deden het toch nog prima. (OK later niet meer maar dat had een andere reden)
Moderne landrovers (RR en Disco) zouden best wel eens een monotube design kunnen hebben. Ik weet het niet precies. Maar de oudere modellen zijn origineel altijd twintube.
Zo'n Procomp lijkt op een monotube maar is dus een twintube.
-
Roger B.
ahhh beschadiging van de buis.... zat puur aan beschadiging van de stang te denken
een demper van een D1 of RRC heeft ook geen last van deuken denk ik, heb er zat gezien met deukjes.
maar kan me ook geen auto voor de geest halen die af fabriek de dempers "op de kop" heeft zitten (dan heb ik het even niet over extreme bouwsels maar over normale consumentenvoertuigen)
een demper van een D1 of RRC heeft ook geen last van deuken denk ik, heb er zat gezien met deukjes.
maar kan me ook geen auto voor de geest halen die af fabriek de dempers "op de kop" heeft zitten (dan heb ik het even niet over extreme bouwsels maar over normale consumentenvoertuigen)
gone
Bij onze series zitten de standaard schokbrekers er nog onder en die zitten allemaal met de buis aan de bovenkant.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
heb ik niet direct voor handen nu.. maar als je de foto van die gele schokbreker bekijkt.. onze series heeft achter de pen aan de onderzijde zitten.. en de voorkant zit op dezelfde manier bevestigd.
overigens in de series parts manuals staan ze ook met het reservoir aan de onderkant getekend
overigens in de series parts manuals staan ze ook met het reservoir aan de onderkant getekend
------
- JoostKenya
piet_g schreef:Bij onze series zitten de standaard schokbrekers er nog onder en die zitten allemaal met de buis aan de bovenkant.
Dat stuk buis is ter bescherming.
En dat is niet een buis in de zin van monotube versus twintube.
De procomp demper van de vraagsteller mist dat stuk beschermingsbuis.
Bij een standaard landrover demper (=twintube) moet het gedeelte van de demper dat de olie bevat onder! En dat komt overeen met het plaatje in de series parts manual.