Overdrive is ie nu in of uit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
charlesnl

Overdrive is ie nu in of uit?

Berichtdoor charlesnl » 17 Aug 2013, 16:34

Heb ik weer, net even stukje wezen toeren met de aanhang.. vriendin rijdt een stukje en draait de overdrive hendel los, vraag me niet hoe ze het doet maar het ding hing ineens los :D
ik draai thuis de boel weer aan maar ik heb nu het idee dat er nog iets anders niet klopt, ik kom met de overdrive hendel naar de stoel toe niet meer weg (het klinkt alsof er iets niet pakt, duw ik de hendel naar voren dan rijdt ik zo weg :?:

Plaatje:
Afbeelding

Hele plaatje hier incl hendel:
http://i42.tinypic.com/2wqaibm.jpg

Zo kom ik dus niet weg in z'n 1 of 2 :?: :?

prliberton

Re: Overdrive is ie nu in of uit?

Berichtdoor prliberton » 17 Aug 2013, 21:13

Zo te zien heb een Fairey overdrive.
Ik zelf heb een Santana overdive en die heeft een neutrale stand.
In deze stand staat in z'n vrij dus rijdt voor geen meter in welke versnelling dan ook.
Dit zou ook het geval moeten zijn met de Fairey overdrive, met andere woorden hij staat dus in zijn vrij. De stang uit de overdirve moet dus verder er uit getrokken moeten worden.
Patrick Liberton
patrick@leopard-mt.com

Land Rover Series IIa 109 2,25P 1971 (ex-military)
Land Rover Series III 88 2,25P 1975 (ligt nu in stukkies)
Land Rover Discovery II TD5 2000 (voor dagelijks gebruik)
Mitsubishi Pajero V6 2013 (op werklocatie in Nigeria)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 17 Aug 2013, 21:30

The lever pulled all the way back towards the seat dis-engages the overdrive and all the way forward engages the overdrive and in the middle it is in neutral.

The installation and operation manual for your overdrive is on the Kennisbank here : http://lrch.nl/node/884

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 18 Aug 2013, 01:30

Inmiddels "denk" ik dat het weer werkt, (nog geen heel stuk gereden enkel rondje door de straat) Ik heb de "Overdrive inspectie klep" los gehad, en het lijkt erop dat het armpje wat door de hendel over de tandwielen gaat niet helemaal meer op de juiste plek zat.

Hij greep niet meer in de "uit"stand, het tandwiel draaide wel met er was geen connectie met de de rest leek het wel. (hij stond dus niet in neutraal, maar toch wel zeg maar) heb het armpje los gedraaid, overdrive ingeschakeld en toen met een beetje geweld het armpje iets naar voren gezet (net geen centimeter) en toen aangedraaid. Als de overdrive nu "uit" gezet word dan gaat het armpje in de overdrive wel weer helemaal naar voren.
Bij inschakelen van overdrive moet je flink door duwen en dan pakt ie hem op.. heel even bak herrie maar daarna "schiet ie erin" en dan is het goed. Maar is zien hoelang dit goed gaat, maar ik weet nu dat als het weer mis is, ik wat moet tunen aan het hendeltje in de overdrive zelf.

Het armpje hier op de foto is zoals ik het nu ook heb, en het zat eerst dus helemaal naar links ipv cm uit de kant: http://www.nickslandrover.co.uk/wp-content/uploads/overdrive%20048.jpg

charlesnl

Berichtdoor charlesnl » 18 Aug 2013, 18:35

En weer stuk :) vandaag weer flink stuk gereden, ineens weer hetzelfde probleem, overdrive in of uit maakt niet uit auto ging geen kant meer op. Blijkt nu dat het "pinnetje" wat de overdrive over de tandwielen schuift gewoon verdwenen is, het armpje schuift dus nog wel maar het pakt de tandwielen niet meer :?: dus nu maar opzoek naar een nieuw armpje bitje of hoe het ook heet :)

met een sleutel heb ik de overdrive nu buiten spel gezet, maar door het trillen schiet er af en toe wat terug met een bak rot herrie tot gevolg...

#edit
deze zoek ik: http://www.johncraddockltd.co.uk/land-r ... isco-.html

Terug naar “Techniek”